דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ברך עלינו את השנה הזאת – ברכות וייחולים לשנה הבאה

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות
  1. התחדשות ותקווה לשנה החדשה.
  2. הזמנה להתחבר למהותו של ראש השנה כחג שמבטא סיום והתחלה חדשה, חג שמזמין התבוננות קדימה בציפייה לדברים שנכונו לנו בשנה שמתחילה. מה נאחל ומה נעשה למען שהאיחולים יתגשמו.
קהל היעד
ד' – יב' (ניתן להתאים לכל גיל)
משך הפעילות
שעה-שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  1. בקבוק זכוכית יפה
  2. חומרים לכתיבה ויצירה של ברכה אישית
  3. דפים שיכולים להיכנס לבקבוק
  4. פלקט זיכרון מהשנה שמסתיימת. ניתן לחלק לתקופות שנה, לחודשים, למקומות הפלקט יתמלא עם הילדים\נערים בזיכרונות משותפים מהשנה שמסתיימת.
מערך הפעילות
  1. שאלה: למה חוגגים את ראש השנה? שיחה על המשמעות של התחלה חדשה ולמה חשוב לסגור שנה ולפתוח שנה חדשה שמביאה הזדמנויות חדשות. ניתן להשתמש בביטוי "חשבון נפש" כחלק ממה שהחג מזמן סביב סיום והתחלה.
  2. תולים פלקט שמתאר את מעגל השנה החולפת ומזמינים יחד להיזכר מה היה לנו: טיולים, מסיבות, פעילויות , דברים שהיו קשים כמו מריבות, דברים שהיו משמחים שהצלחנו לעשות דברים יחד, משחקים שאהבנו, חופשים וכו' כל זיכרון מתקבל באהבה.
  3. מתבוננים יחד על הפלקט ומבקשים מכל אחד לבחור משהו שהוא רוצה לקחת איתו לשנה הבאה ומשהו שהוא רוצה להשאיר בשנה שמסתיימת.
  4. הכנת ברכה אישית – כל אחד מכין לעצמו ברכה אישית קטנה, משהו שהוא מאחל לעצמו שיקרה. כותבים ומקשטים על דפים בגודל כרטיס ברכה שיכול להיכנס לבקבוק.
  5. מי שמוכן מוזמן להקריא את הברכה שכתב. מקפלים ומכניסים את הברכות לבקבוק שיונח במקום שמור עד שנה הבאה. הבקבוק יפתח לקראת ראש השנה בשנה הבאה וניתן יהיה לראות מה התגשם .
  6. מסיימים בהכנת ברכה משותפת לנו. מתחלקים לקבוצות של ארבעה וכל קבוצה חושבת על משהו שהיא רוצה לברך את קבוצת הגיל אליו שייכת. מכינים באופן יצירתי ותולים על הקירות לאורך כל חגי תשרי.
תובנות ודגשים חינוכיים

ההזמנה לברך ולאחל היא הזמנה לפתוח את הלב. זה אימון שלא קל לכולם להתחבר אליו וחשוב שהמדריך יהווה מודל עבור החניכים. נדרשת אוירה לא שיפוטית והשתתפות פעילה של המדרים כמו לכתוב בעצמו ברכה עבורם שהוא יקריא בסיום. להשתתף בחלק של הסיכום שנה ולהגיד מה הוא אהב, מה שימח אותו ומה היה רוצה להשאיר או לקחת לשנה הבאה.

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה