דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

אושפיזין בסוכה - חג סוכות

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

מנהג הזמנת אורחים לסוכה שנקרא "אושפיזין" הוא מהמנהגים היפים של חג הסוכות שיש בו התייחסות לערכים חברתיים, לפתוח את הלב ולהכניס אורחים , לשמח אנשים שזקוקים לשמחה בחג וכמו במנהגי חג שקיימים בחגים נוספים, לראות את העניים ולדאוג שיוכלו ליהנות מתחושת חג.

מטרת הפעילות להפוך את הסוכה להזדמנות לתרגל ראייה חברתית וחשיבה על סביבתנו הקרובה והרחוקה ולהתנסות בהכנסת אורחים ובפעילות משותפת איתם.

קהל היעד
מתאים לכל הגילאים בהתאמה ע"פ גיל
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  1. מקרן
  2. מסך
  3. פלקטים
  4. חומרי יצירה

 

להכנה לצוות החינוכי:

מערך הפעילות
  1. המדריכים והחניכים לומדים על מנהג האושפיזין בסוכות. ניתן לעשות את הלמידה סביב מה שמעסיק את בני הגיל בהקשר של אירוח בבתים אחד של השני, מי מוזמן למי ומי לא, האם אנחנו אוהבים להזמין אורחים ולהתארח אצל אחרים. בגילאים מבוגרים יותר אפשר לשאול האם ה"בית" הקיבוצי שלנו פתוח בפני אחרים, האם אנחנו מחוברים לחברה הישראלית או חיים בבועה. העיסוק בהזמנת אורחים לסוכה, הוא הזדמנות לגעת בשאלה של סגירות ופתיחות וראיית הזולת ודאגה לו.
  2. את מי היינו רוצים להזמין לסוכה שלנו? להתבונן על סוגי מפגשים שונים שהיינו רוצים לקיים ועם מי. זה יכול להיות אנשים קרובים כמו משפחה או אוכלוסיות בקיבוץ שפחות יש איתן מגע כמו מבוגרים, אנשים עם צרכים מיוחדים וגם שכנים באזור מקהילות שונות .
  3. בניית מפגש עם אושפיזין שבחרנו להזמין. בגיל הצעיר אפשר לעשות פעילות יצירה משותפת, משחקים, שירה וברכות. בגילאים שבין ד – ו אפשר לעשות חידון וליצור קולאז'ים משותפים שמתייחסים לתכני החג כמו ארבעת המינים והסמליות שלהם, הסוכה ומה שהיא מסמלת עבורנו בקיבוץ ועוד. בגיל תיכון אפשר ליצור חוויות הכרות עם האורחים סביב ארוחה משותפת, חידונים ומשחקי חברה וגם שיחה על משמעות האירוח בסוכה ולמה בחרנו לארח אתכם.
  4. המפגש צריך להסתיים בברכה לאורחים ובהבטחה שגם בשנה הבאה נזכה לשבת יחד בסוכה. יש משמעות גדולה בראיית המפגש כחלק ממסורת החג.
תובנות ודגשים חינוכיים

יש משמעות לחשיבה והכנה משותפים עם החניכים ולכן הפעילות בחלקה היא תכנון משותף. מבוכה היא אחת התופעות השכיחות עבור כולנו שאנחנו עושים משהו שאיננו מורגלים בו , שמפגיש אותנו עם אנשים שאיננו רגילים לפגוש. התרגול בלארח הוא מהחשובים שיש במרחב החברתי קהילתי וזו הזדמנות להתגבר על קושי. הסוכה היא מרחב של פתיחות ויציאה ממקומות מוגנים ובטוחים. התנסות באושפיזין ממחישה מאד את המשמעות של חג הסוכות כזמן שכולנו נמצאים בבית ארעי שהוא פחות נח.

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה