דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הקרב על הרפורמה בחקלאות מסלים: "ליברמן ופורר זורים חול בעיני הציבור לטובת הרצון לעלות בסקרים"

לאחר ששרי החקלאות והאוצר פרסמו בחמישי בבוקר טיוטת צו לשימוע ציבורי שעניינו הפחתות המכסים על פירות וירקות, מאיימים חברי כנסת מהקואליציה: "מדובר במהלך שיחייב אותנו לנקיטת פעילויות חד צדדיות גם מצדנו". במהלך ישיבת חירום של ראשי ההנהגה החקלאית הועלו שורה של צעדי מחאה שבכוונת החקלאים לקיים בהקדם
הפגנת החקלאים בצומת ביל"ו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של התאחדות חקלאי ישראל
הפגנת החקלאים בצומת ביל"ו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של התאחדות חקלאי ישראל

בתחילת ספטמבר, בימים שלפני העברת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, סוכם בקואליציה כי הרפורמה בחקלאות לא תצא לפועל מבלי שיושגו הסכמות עם נציגי החקלאים. מאז סיכום זה, לכל אורך חודשי המו"מ התנהלו נציגי האוצר ומשרד החקלאות בחוסר תום לב ובצורה לא עניינית.

אתמול בבוקר (חמישי), פרסמו שרי החקלאות והאוצר עודד פורר ואביגדור ליברמן טיוטת צו שעניינו הפחתות המכסים על פירות וירקות. בנוסף נכתב בהודעה מטעמם כי מתוכננת רפורמה שתכלול חבילת תמיכה רחבה לענפי החקלאות לרבות תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי. הצו המוצע כולל ביטול מידי של המכס על מספר פירות וירקות ובהם אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס וארטישוק. יתר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי על פני שש פעימות במרחק של חמש שנים וזאת כדי לאפשר לחקלאות הישראלית להסתגל למצב החדש.

בתגובה לכך, שלחו חברי הכנסת רם שפע (העבודה), אלון שוסטר ויעל רון בן משה (כחול לבן), רם בן ברק, נירה שפק וענבר בזק (יש עתיד) ויאיר גולן (מרצ) מכתב לראשי מפלגות הקואליציה ובו כתבו כי "למרות ההתחייבות המפורשת של שר האוצר ושל שר החקלאות לפעול אך ורק בתיאום ובהסכמה בכל הנוגע לרפורמה בחקלאות, הם קיבלו החלטה לאיים ולהפר את התחייבותם הברורה, ולשלוח צו הורדת מכסי ייבוא להערות הציבור – מהלך שיחייב אותנו לנקיטת פעילויות חד צדדיות גם מצדנו".

חברי וחברות הכנסת קראו לקיים משא ומתן ענייני ואינטנסיבי שיוביל בסופו לגיבוש ויישום רפורמה בחקלאות אשר תוביל להורדת יוקר המחייה ולשגשוגה של החקלאות הישראלית כולה. בסוף מכתבם קוראים לראשי המפלגות להתערב במשבר: "כחברים וחברות המבינים את חשיבות שלמות הקואליציה, אנו קוראים להתערבותכם המיידית במשבר הקואליציוני החריף המתפתח".

חבר הכנסת רם ברק, מראשי השדולה החקלאית בכנסת, הודיע כי בכוונתו להגיש הצעת חוק שתחייב אישור ועדת כספים להורדת מכסים על פירות וירקות והצעת חוק נוספת שתחייב את משרד האוצר בפיצוי ריאלי לבעלי מכסות במקרה של ביטול התכנון בענף ההטלה. קראו את דבריו של רם בן ברק. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון מתכוון לזמן דיון דחוף בוועדה על המהלך החד צדדי. ביטון אמר כי "צעדיהם של ליברמן ופורר לא תורמים ליציבות הקואליציה. טוב יעשו שרי האוצר והחקלאות ויכריזו על הקפאתם. ועדת הכלכלה בראשותי, זמינה לגישור על הפערים". קראו את דבריו של מיכאל ביטון.

ח"כ רם שפע איים בראיון בגלי צה"ל: "לא נאפשר לדבר הזה להתקדם כי אנחנו יודעים לכבד הסכמים, מציע להם לחזור מההחלטה. כמו בכל העולם, כשעושים רפורמה כזאת מחליטים במקביל איזו תמיכה להעניק לחקלאי". קראו את דבריו.

סגן שר הביטחון, ח"כ אלון שוסטר אמר כי "שדולת החקלאות בכנסת דורשת להמשיך את המו״מ האינטנסיבי עם ארגוני החקלאים, בלי חרב הפחתת המכסים שמתעלמת מהתמונה הכוללת". קראו את דבריו. סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן, הוסיף כי "אם בכוח, אז יהיה בכוח. הח"כים תומכי החקלאים בכנסת יודעים להפעיל כוח, ארגוני החקלאים יודעים להפעיל כוח, והחקלאים שלנו - אלה שעובדים הכי קשה, גם הם יודעים להפעיל כוח". קראו את דבריו.

ח"כ נירה שפק אמרה כי "כדי להוריד את יוקר המחייה - יש להוריד את עלויות חומרי הגלם, מחיר המים, עלות העובדים המיסים וההיטלים וצריך לפקח על מחירי המשווקים והסיטונאים. כולם צריכים לשבת סביב שולחן הדיונים ולא לקום עד שמגיעים לפתרון בהסכמה. אין דרך אחרת!". קראו את דבריה. וח"כ ענבר בזק אמרה השבוע בדיון בוועדת הכלכלה על החקלאות כמנוע צמיחה לדור העתיד כי היא מקבלת מדי יום הודעות מודאגות מחקלאים אשר מוטרדים מהרפורמה. "חקלאות היא נושא של תכנון ארוך טווח ורפורמה שנעשית בצורה קיצונית מדי, מהירה מדי ובלי לעשות אותה בצעדים מדודים יוצרת הרבה אי ודאות וגורמת לפחד וחששות. צריך לאפשר לחקלאים להיערך לרפורמה ולפרוש אותה לטווח ארוך יותר".

ראשי ההנהגה החקלאית התכנסו בצהרי היום לישיבת חירום בעקבות פרסום הצו החד צדדי להורדת המכסים על פירות וירקות. במהלך הפגישה הועלו שורה של צעדי מחאה שבכוונת החקלאים לקיים בהקדם.

 לדבריהם: "שרי האוצר והחקלאות הבטיחו לנו ולחברי הקואליציה במפורש שלא יהיה מהלך חד-צדדי והקימו ועדה לבחינת פערי התיווך שטרם הגישה המלצותיה. כעת, לאור תוצאות הסקרים הפוליטיים, הם שוב מאיימים בהחלטה חד צדדית ומסוכנת לעצמאותה של מדינת ישראל. באיחוד האירופי ממוצע המכסים בפועל עומד על 11.4% בנוסף לתמיכות ישירות (לעומת 12.5% בישראל) ורק בישראל רוצים להוריד את הכל במחטף מתוך שיקולים פופוליסטים ויצירת כותרות בעיתון - מהלך שרק ייקר מחירים בטווח הארוך.

לאחר שייעץ למורי הדרך להחליף מקצוע, מתפנה שר האוצר לכפות גם על החקלאים להחליף מקצוע, אך בהחלטתו הוא פוגע בכלל אזרחי ישראל ובעצמאותה של המדינה. העובדה שיוקר המחייה בישראל משתולל בכל הענפים ולא רק בענף המזון, מוכיחה כי הבעיה אינה ענפית, אלא ראייה צרה של פוליטיקאים שפועלים רק על פי מה שנכון מחר בבוקר לכותרת בעיתון ולמספר המנדטים בסקר - ולא לפי מה שטוב ונכון למדינה ולאזרחי ישראל.

בזמן שהעולם כולו נערך להשלכות משבר האקלים, שרי הממשלה בתמיכת ראש הממשלה, בנט בוחרים להתעלם מהשלכות החלטותיהם לעוד שנים קדימה ומובילים את ישראל לביטול עצמאותה התזונתית וביטול אחזקתה בקרקע. ממשלת ישראל מעדיפה את חקלאי טורקיה, ירדן, עזה ואוקראינה על פני החקלאים ומגדלי הביצים בגבול הלבנון ועוטף עזה".

הוספת תגובה חדשה