דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הישג לתנועה הקיבוצית ולתנועת המושבים: ההליך לאיתור מועמדים למשרת רשם האגודות השיתופיות הוקפא

לאחר הלחץ שהופעל מכיוון התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים ובעזרתם של שר הכלכלה המיועד בממשלה הבאה, ח"כ עמיר פרץ, ונציגי הקיבוצים בכחול לבן, חברי הכנסת אלון שוסטר ורם שפע, ושל יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', התקבלה הודעה מנציבות שירות המדינה כי הוחלט להקפיא את המכרז למשרה של רשם האגודות השיתופיות. עמית יפרח וניר מאיר: "משוכנעים כי בהליך נכון וסדור נזכה כולנו לרשם אגודות שיתופיות איתו נוכל לעבוד בהרמוניה ובאמון מלאים"
עו"ד מירון הכהן, הרשם היוצא, במאמציו לקדם שינוי אורחות חיים, בהסכמה, ביגור. צילום: באדיבות הקיבוץ
עו"ד מירון הכהן, הרשם היוצא, במאמציו לקדם שינוי אורחות חיים, בהסכמה, ביגור. הצילום באדיבות הקיבוץ

ביום שני פנו מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ומזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה כי יורה בדחיפות על עצירת ההליך לאיתור מועמדים למשרת רשם האגודות השיתופיות עד לבירור פשר קיומו של מהלך זה בתקופה זו בה עדיין מתפקדת בישראל ממשלת מעבר. מלשכת היועץ המשפטי לממשלה התקבלה תשובה כי לאחר עיון בפנייה, היא הועברה לטיפולה של עו"ד דינה זילבר – המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי – מינהלי).

בשבועות האחרונים פורסמו בעיתונות הזמנות מטעם הוועדה לאיתור מועמדים להגשת הצעות למועמדות למשרת רשם האגודות השיתופיות, וזאת עד ליום 10.05.2020. פרסומים דומים הופיעו גם באתר נציבות שירות המדינה. בהודעה נאמר שמדובר ב"סבב נוסף" הנעשה "בהמשך לפרסום מיום 19.7.2018 והארכת רישום נוספת מיום 29.1.2019". מאיר ויפרח ציינו בפנייתם כי "הואיל וסבבים קודמים אלה הסתיימו בלא כלום, והאחרון בהם הגיע לסיומו כבר לפני למעלה משנה(!), הרי שגם אם במישור הפרוצדורלי מדובר אולי בחידוש המהלך, אין ולא יכול להיות ספק שמהותית מדובר בהליך חדש למינוי נושא מישרה בכיר." עוד נכתב בפנייה כי נקיטת מהלך למינוי נושא מישרה בכיר, שמינויו טעון אישור ממשלה, בתקופת כהונתה של ממשלת-מעבר,  מעוררת תמיהה ופליאה של ממש.

"אין צורך להזכיר שמזה שנים שממשלות מעבר בישראל פועלות בהתאם להנחיית בג"ץ, ונמנעות ככל האפשר ממינויים של נושאי מישרה בכירים. כידוע, הימנעות זו נעשית גם בנסיבות בהן פוקע תוקף מינויו של נושא מישרה, כבמקרה דנן, גם לתקופה ארוכה ביותר, אפילו כאשר הדבר עלול להביא לשיבוש סדירות פעילותה של המערכת הכפופה לנושא מישרה זה."

הפנייה ליועץ המשפטי לממשלה נעשתה לאחר שמכתב בנושא ששלחו מזכירי התנועות לשר הכלכלה, ח"כ אלי כהן, ולנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לא רק שלא זכה להתייחסות מצדם אלא שפרסומים נוספים הקוראים להגשת מועמדות למשרה זו ראו אור בתקשורת הכתובה בסוף השבוע האחרון.

עם קבלת ההודעה על הקפאת המכרז אמרו עמית יפרח וניר מאיר: "אנו מבקשים להודות לכלל הגורמים שעמדו לצידנו וסייעו למנוע מינוי חפוז של רשם האגודות השיתופיות. זהו בעל תפקיד משמעותי ביותר עבור האגודות השיתופיות בכלל והמושבים והקיבוצים שהם אגודות שיתופיות להתיישבות, בפרט. אנו מבקשים להודות בעיקר לחבר הכנסת עמיר פרץ שפעל בנושא בנחישות ובמחוייבות מלאה. אנו משוכנעים כי בהליך נכון וסדור נזכה כולנו לרשם אגודות שיתופיות איתו נוכל לעבוד בהרמוניה ובאמון מלאים."

הוספת תגובה חדשה