דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תמונת מצב עכשווית לגבי פעילות קרן הסיוע ההומניטרי למשבר באוקראינה של התנועה הקיבוצית

התנועה הקיבוצית, יחד עם הגופים הקשורים אליה, נרתמה לסיוע אזרחי במשבר ההומניטרי החמור המתרחש על אדמת אירופה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. לאור הצרכים האדירים הקימה התנועה קרן הומניטרית ייעודית שגייסה נכון לתחילת החודש מעל 1.3 מיליון ש"ח לטובת סיוע לאוקראינה
חלוקת ציוד ומצרכים נדרשים ליד קייב על ידי חניכי השומר הצעיר העולמי, באזור קרבות מנותק יחסית
חלוקת ציוד ומצרכים נדרשים ליד קייב על ידי חניכי השומר הצעיר העולמי, באזור קרבות מנותק יחסית

בימים אלו מתקיימת חשיבה לגבי הפעולות הנחוצות בשטח כרגע לאור השתנות המצב כגון שינוי באזורי הלחימה הקשה וירידה מסוימת במספרי הפליטים היוצאים מאוקראינה. פעולות הקרן העיקריות לאורך ארבעת החודשים האחרונים היו:

  • הכנסת ציוד הומניטרי לתוך אוקראינה, פינוי מאזורי לחימה ואספקת ציוד הומניטרי לקרבת אזורי הלחימה בהם ישנו מחסור במזון, תרופות וציוד נוסף.
  • מימון מספר משלחות לפעילות רציפה בגבולות אוקראינה לסיוע לפליטי המלחמה.
  • סיוע לקליטה של משפחות וילדים המגיעים לארץ הן מאוקראינה והן מרוסיה.

סה"כ הושקעו כ-400 אש"ח מתוך הסכום שגויס בפעולות הנ"ל כאשר מתקיימות ישיבות תקופתיות של הנהלת הקרן ההומניטרית למעקב והערכה של הפעילות המתבצעת בשטח. התרומות המשמעותיות ביותר בגודלן נתרמו על ידי הארגונים הכלכליים האזוריים והקיבוצים החברים בארגונים אלה: "גרנות", "מילואות", "החברה לפיתוח הגליל", משקי עמק בית שאן ומשקי הנגב. עד כה תרמו לקרן מעל למאה ועשרים קיבוצים ומפעלים קיבוציים וכן מאות אנשים מכל רחבי הארץ, ברובם חברי קיבוצים.

הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הפעילות הנעשית על ידי תנועות הנוער העולמיות והגופים השונים של התנועה הקיבוצית היא משמעותית ומרגשת מאד. על מנת לקיימן נדרש גיוס כספים משמעותי ואנחנו מודים לארגונים הכלכליים האזוריים, לקיבוצים השונים ברחבי הארץ, למפעלים ולאנשים פרטיים שנרתמו לכך במהירות ומאפשרים לנו להמשיך ולעזור. התמונות הקשות המגיעות מאוקראינה בימים האחרונים מטלטלות ואנו לא עמדנו מנגד, עשינו ונמשיך לעשות על מנת להקל על סבלו של העם האוקראיני".

 עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה: "שיתוף הפעולה בין התנועה הקיבוצית, קרן חבצלת, הקיבוצים והארגונים הכלכליים השונים יצר תשתית לסיוע משמעותי במשבר באוקראינה".

 

יש לציין שכל הכספים הנתרמים הולכים ישירות לסיוע במשבר ללא תקורות או דמי ניהול כלשהם. את הוצאת הכספים מנהלת, בצורה מחושבת ותוך בקרה, ועדה המורכבת מגזבר התנועה הקיבוצית, גלעד בכרך, מנכ"ל חבצלת, עוזי שמש וראש אגף צעירים ועפרי רביב.

פרטי חשבון הבנק לתרומות: בנק הפועלים (12) - סניף שאול המלך 532 - מספר חשבון: 504704.
לפקודת: חבצלת מוסדות תרבות וחינוך (חל"צ). חבצלת הינה מוסד ציבורי מאושר לפי סעיף 46 א' לפקודת  מס הכנסה לצורך תרומות.

לפרטים נוספים: עפרי רביב - ofri@tkz.co.il


להלן פירוט על הפעילות הממומנת מכספי הקרן:

פעילות תנועת השומר הצעיר העולמי באירופה:

תנועת השומר הצעיר בסיוע חבצלת והתנועה הקיבוצית מפעילה החל מפרוץ המלחמה מערך ענף ומורכב של פעילויות בגבולותיה של אוקראינה עם הונגריה ופולין. עם פלישת רוסיה לאוקראינה, בוצעו מבצעי חילוץ מהערים המופגזות, בייחוד מחרקוב, דרך לבוב. כדי לאפשר לפליטים עצירות בטוחות יחסית בדרך, נשכרו דירות מסתור במערב פולין ובנוסף נשכרו דירות בפולין לשכן את הפליטים ששהו שם עד שנפתחו מרכזי הפליטים והקליטה. על בסיס קיני התנועה הקיימים בחרקוב, קייב ולבוב ובעזרת חניכים נוספים החיים בערים קטנות יותר, נענים לקריאות לעזרה מתחומים מגוונים: פינויים מורכבים של אנשים עם מוגבלות, אספקת מזון ותרופות לבתי האנשים הנזקקים לכך, סיוע במעבר מדירות מופגזות למקומות בטוחים, מציאת אנשים שאבדו, העברת ציוד, מציאת תרופות מרשם ועוד. התנועה סיפקה גנרטורים, הסעות, מזון, אוכל לתינוקות, שמיכות ומעילים.

התנועה חברה לצוות "נתן" מבית חבצלת למרכז מעבר לפליטים שהוקם בגבול אוקראינה-פולין. המשימה היא לספק מעט זמן נשימה לאימהות והסבתות, לדאוג לזמן הפוגה נעים עבור הילדים ולסייע בניהול האדמיניסטרטיבי של המקום.

פעילות תכנית "נטעים" באירופה:

 ליווי משפחות וילדים העוברים את הגבול וקיום פעילות חברתית/חינוכית/הפגתית בערי הגבול. במסגרת המשלחות יצאו גננות דוברות רוסית או אוקראינית ובעלות ידע מקצועי רחב לסייע להורים המותשים במרכזי הקליטה לפליטים מאוקראינה. המשלחת קיימה פעילות חינוכית וכן העניקה סיוע רגשי באמצעות עובדת סוציאלית דוברת השפה למבוגרים ולילדים.

בית ראשון במולדת:

תכנית משותפת לתנועה הקיבוצית ולסוכנות היהודית בה בשגרה קולטים עולים חדשים בקיבוצים. בעת הזו, אנחנו נערכים לקליטת משפחות עולים הן מאוקראינה והן מרוסיה בקיבוצים בהיקף משמעותי, כרגע ידוע על כ50 משפחות שעתידות להקלט, רבות מהן מגיעות ללא אבות המשפחה שנשארו באוקראינה ולאחר מסע ארוך וטלטלות לא פשוטות. הקרן סייעה בהצטיידות של קיבוץ יחיעם שקלט 18 משפחות.

פעילות בוגרי המחנות העולים:

הקרן סייעה למשלחת של תנועת "תיקון" של בוגרי המחנות העולים, המשלחת סייעה לפליטים בלובלין במיוחד בכל הקשור לפעילות עם ילדים של משפחות הפליטים שברובן הגיעו ללא האבות שכאמור לא יכלו לצאת מאוקראינה.

הוספת תגובה חדשה