דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תכנית הממשלה לחינוך חינם עד גיל שלוש: הטבות לגן, לצוות החינוך ולהורים – מנהלת הגן הקיבוצי עושה סדר

תוכנית הממשלה לחינוך חינם עד גיל שלוש, שעיקרה סיוע כספי להורים לילדים בגילאי לידה עד שלוש והשקעה במעונות היום תשפיע בעיקר על מסגרות החינוך עם 'סמל' (בהם הורים שעומדים בקריטריונים זכאים להשתתפות בשכר הלימוד). בהמשך לשאלות רבות מהקיבוצים, ריכזה סינטיה כהן, מנהלת "רשת הגן הקיבוצי" במחלקת חינוך את עיקרי התכנית

רואים רחוק. צילום: שגית לוסטיג
רואים רחוק. צילום: שגית לוסטיג

רקע:

מעבר מעונות היום לאחריות משרד החינוך לפני שנה וחצי היה תחילתו של שינוי מבורך בו רואים את מערכת החינוך מגיל לידה ומתחילים לדבר על רצף חינוכי מלידה עד גיל 6. עם המעבר, אותו מובילה הפרוייקטורית נועה צור ברוש (חצור, שניהלה בעבר את "הגן הקיבוצי" בתנועה), החל תהליך חשוב בו המדינה לוקחת אחריות על חינוך כלל ילדיה. תקציבים הופנו לטובת הכשרות מקצועיות לצוותים החינוכיים ולליווי פדגוגי למעונות היום.  אומנם אנחנו רק בתחילת הדרך, ויש עוד המון מה לעשות, אך נדמה שהשינוי המשמעותי הוא שהחינוך לגיל הרך לא יורד מסדר היום.

סיבות:

קיים משבר גדול בשטח. תנאי העבודה של הצוותים החינוכיים מביאים לכך שקשה מאוד למצוא נשות חינוך שירצו להמשיך לעבוד בתחום ובמעונות רבים נסגרים. אתגרים אלו מלווים גם את המערכות הקיבוציות. לפני הבחירות האחרונות נשמעו הבטחות רבות שהחינוך לגיל הרך יהיה חינם. יש עוד דרך ארוכה לעשות לפני שזה יוכל לקרות. על כן, חשוב קודם להבטיח את איכות המסגרות לגילאי לידה עד 3, ואת ההיצע שלהם, לפני שהופכים את החינוך לחינם.
לאחרונה קיבלנו בשורה חשובה שתשפיע על ההורים לפעוטות עד גיל 3, ובעיקר על מסגרות החינוך עם סמל (בהם הורים שעומדים בקריטריונים זכאים להשתתפות בשכר הלימוד). בתאריך 30.4.23 הודיעו ראש הממשלה, שר האוצר ושר החינוך, על תוכנית שעיקרה סיוע כספי להורים לילדים בגילאי לידה עד שלוש והשקעה במעונות היום. עיקרי התוכנית הם:

הסיוע להורים: המרכיב העיקרי בתוכנית, העומד על כ-2.15 מיליארד שקלים, הוא סיוע כספי להורים לילדים בגילי לידה עד שלוש. הסיוע הכספי יגיע לרמה מקסימלית של 940 שקלים לילד לחודש.
הסיוע להורים יינתן בשני מסלולים:

  • תוספת שתי נקודות זיכוי למס הכנסה לכל הורה לילד בגילי לידה עד שלוש. תוספת זו תגיע בעיקר להורים שהכנסתם גבוהה יחסית, כיוון שהורים שהכנסתם נמוכה או בינונית אינם חייבים בכל מקרה במס הכנסה. הסיוע המקסימלי, של 940 שקלים לילד, יגיע רק למשפחות שבהן שני ההורים עובדים. הטבה זו תחל בשנת המס הבאה, החל מינואר 2024.
  • הגדלת מענק העבודה (מס הכנסה שלילי) בסכום מקסימלי של 470 שקלים לחודש לכל הורה עובד לילד בגילי לידה עד שלוש. מדובר בגידול המענק, העומד כיום על כ-330 שקלים לחודש.

השקעה במעונות "הסמל":

 המשאבים יוזרמו דרך שלושה ערוצים:

  1. הגדלת המחיר המפוקח של מעונות הסמל בתקינה הקיימת, שיעלה כבר ביוני 2023 ואיתו גם שיפור התקינה וחלוקה ל-3 מחירים על פי קבוצת גיל. עד סוף השנה המדינה תשלם למסגרות את הפער בין המחיר הקיים היום למחיר החדש. הגדלת ההשתתפות בשכר הלימוד להורים הזכאים - גובה הדרגה המרבית להורים הזכאים יעמוד על 1700 ₪. הגדלת המחיר המפוקח תאפשר העלאת שכר לצוותים החינוכיים.
  1. תקציב נוסף יוקדש לשיפור יחס התקינה במעונות הסמל - מעונות שישפרו בפועל את יחס התקינה שלהם החל מספטמבר 2023 יוכלו לגבות מחיר גבוה יותר, על פי המחיר המפוקח לתקינה החדשה. מטרת מהלך זה היא להוריד את מספר הילדים המקסימלי עליהם אחראית כל מחנכת. יישום מרכיב זה יהיה תלוי ביכולתם של המעונות לגייס כוח אדם נוסף הנדרש כדי להגדיל את יחס התקינה. 

תקינה חדשה בגילאי לידה עד 3 במשרד החינוך: תינוקות 1:5, פעוטון 1:8, גנון 1:10

תקינה בגילאי לידה עד 3 בקיבוצים : תינוקות 1:4, פעוטון 1:5, גנון 1:6

  1.  מענק התמדה בסכום של 8,300 שקלים למחנכות במעונות הסמל, שיינתן בשתי פעימות (עדיין לא ידוע מה יהיו הפעימות). המענק ישולם דרך מפעילי המעונות. מדובר במענק חד-פעמי, המיועד להגדיל את שכר המחנכות באופן זמני, עד שיגובש עדכון נוסף לתעריפי מעונות הסמל במהלך 2024 שאמור להוביל לעלייה קבועה בשכרן. בנוסף, ישנו מענק על הכשרה של 220 שעות בסכום של 2,500 ₪.

בינוי: . 2.2 מיליארד שקלים יוקצו לבניית מעונות סמל בחמש השנים הקרובות.  

הדרכה, הכשרה ופיקוח

  • הגדלת שעות ההדרכה המתוקצבות למעון מ-5 שעות חודשיות השנה, ל-10 שעות חודשיות בשנת הלימודים הבאה. הרשויות, דרכן עובר התקצוב יוכלו להפנות יותר שעות הדרכה לפי גודלו וצרכיו של המעון.
  • הגדלת היקף המשתתפות בהכשרות בשנה מ7,000- כיום ל- .15,000 במסגרת זאת, יוצעו שלושה סוגי הכשרות:
  1. קורס בסיסי של 150 שעות לימוד ועוד 70 שעות התנסות מעשית.
  2. קורס מתקדם בהיקף של 240 שעות לימוד ועוד 150 שעות התנסות מעשית .
  3. קורס מנהלות בהיקף של 900 שעות (עם גרסה מקוצרת למנהלות בעלות ותק של יותר מחמש שנים).

הקורס הבסיסי והמתקדם ניתנים בחינם למחנכות במעונות מורשים (מעונות סמל ומעונות פרטיים כאחד) וכוללים גם מענק סיום למחנכות.

אישור הרפורמה תסייע בעיקר למעונות הסמל, כיוון שבהם תהיה עלייה בשכר המטפלות וההורים יזכו להטבה דרך נקודות המס ובדרגה לה הם זכאים. היא תאפשר במעונות אלו לשפר את איכות הטיפול בזות הקטנת התקינה.
יחד עם זאת היא לא מביאה בשורה אמיתית למעונות הפרטיים, וככל שהם ימשיכו להיסגר, פעוטות רבים יותר יישארו ללא מענה. היא גם לא מתייחסת לגודל הקבוצות וממשיכה לאפשר פתיחה של מסגרות עם קבוצות גדולות, מה שפוגע באיכות הטיפול והמענה לצרכים של הפעוטות.

סיכום:

כאמור, אנו בתחילתו של תהליך ארוך לשיפור מסגרות החינוך לגיל הרך. ההבנה שהמדינה צריכה לקחת אחריות על חינוך כלל ילדיה מקבילה להבנה שלנו בתוך הקהילות הקיבוציות. תהליכי החשיבה, התאמת המענים לצרכים החדשים שעולים, הצורך לקיים שיח בו כולם שותפים , הם הבסיס לקיום מערכות חינוך איכותיות שמוחזקות על ידי מעגל שותפים רחב, ולא רק על ידי הורי הילדים. קיומה של מערכת חינוך קיבוצית היא משימה לה שותפים רבים ולהנהלות הקיבוצים תפקיד מרכזי בהובלתה. מערכות החינוך שלנו שזורות בחיי הקיבוץ בהיבטים רבים. בצמיחה ובקליטה, במסורות ובתרבות, במפגשים רב-דוריים, בחיזוק הזהות המקומית ובבניה היומיומית של חיי הקהילה שלנו. מנהלות ומנהלי החינוך משקיעים רבות על מנת שהעשייה החינוכית תהיה מקצועית ומותאמת לצרכים. הנהלות קיבוצים שיידעו ללכת יחד איתם (ולא רק לצידם) יזכו במערכות חינוך משגשגות שיוכלו להמשיך לתרום רבות לחיי הקיבוץ.

חשוב שנכיר את ההטבות להן אנו זכאים מהמדינה. יחד איתן ועם התמיכה הקהילתית, מערכות החינוך שלנו יוכלו להמשיך להתקיים ולהיות חלק משמעותי מחיי הקהילה ועתיד הקיבוץ. לשם כך, גם אנחנו באגף חינוך לוקחים חלק בפורומים השונים, בדיוני הועדות ועובדים בצמוד למשרד החינוך ומרכז השלטון האזורי על מנת להבין, להשפיע ולהביא מהידע שלנו ולדאוג שגם הצרכים שלנו נלקחים בחשבון. בעבודה השוטפת אנחנו גם נמצאים בקשר עם מנהלות החינוך על מנת לתת מענה וללוות במידת הצורך וכמובן על מנת להנגיש את כל המידע והנהלים.

נשמח לעמוד לרשותכם,

מחלקת חינוך

הוספת תגובה חדשה