דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שר החקלאות: "מיצינו את היכולת שלנו בשיח עם ההנהגה החקלאית". חברי כנסת מהקואליציה: "שר החקלאות קצת מבולבל, מה שלא יהיה בהסכמה – לא יהיה"

בכנס לציון 100 שנים להתאחדות האיכרים שהתקיים ביום חמישי האחרון במלון אוריינט בירושלים אמר מזכ״ל התנועה: ״התוספת שכל משק בית שילם השבוע על הדלק הוא הסכום שיחסוך לחודש אחרי הרפורמה"
ראשי ההנהגה החקלאית וחברי הכנסת בכנס לציון 100 שנים להתאחדות האיכרים. צילום: חן גלילי
ראשי ההנהגה החקלאית וחברי הכנסת בכנס לציון 100 שנים להתאחדות האיכרים. צילום: חן גלילי

שר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר, אמר באירוע: "מיצינו את היכולת שלנו בשיח עם ההנהגה החקלאית. גם אם יש חקלאים שכועסים עליי, וגם כשהם צועקים, אני אוהב ומעריך אותם. אני נחוש לבצע את הרפורמה הזאת לטובת הצלת החקלאות הישראלית ולטובת כל אזרחי ישראל ומתוך חזון לפיתוח החקלאות לעוד עשרות שנים קדימה, גם אם המשמעות היא שלא ימחאו לי כפיים בכנס של התאחדות האיכרים. זאת המחויבות שלי ועל זה אני אלחם עד הסוף".

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי: "עוד אין הסכמות. הגשנו למשרדי האוצר והחקלאות הצעה אחראית ומאוזנת, כי אין שאלה אם צריך רפורמה, אלא איזו רפורמה. אבל לצערי בהצעה שהניחו לפנינו באוצר הפדיון החקלאי בענף הצומח יורד מ 21 מיליארד ₪  לכמעט 13 מיליארד ₪. הרווח יורד מ-4.7 מיליארד ₪ ל-3.3 מיליארד ₪. יבוא הירקות היום עומד על 5%, בהצעת האוצר 57%, יבוא הפירות היום עומד על 8%, בהצעת האוצר 76%, החיסכון למשק הבית עומד על 60 ₪ וזה רק במקרה של שוק תחרותי ובהנחה שכל שרשרת הערך נוהגת בהגינות כי ההנחה לא תגיע לצרכן.

"במונחים של משילות" הוסיף אמיתי, "מ-170 אלף דונם מטעים, נרד ל-12.7 אלף דונם, מ-29 אלף דונם עגבניות נרד ל 9000, מ-105 אלף דונם תפוחי אדמה נרד ל 36 אלף דונם, כאשר האזורים הנפגעים ביותר הם  הגליל והגולן עם שחיקה של 60% ועוטף עזה עם שחיקה של קרוב ל-50%. הפתרון חייב למצוא את האיזון בין טובת הצרכן וצרכיה האמיתיים של החקלאות ואני מבטיח שאנחנו נמשיך לשמור על החקלאות גם ב-100 שנים הבאות".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "אני לא מאמין שרפורמה כל כך מורכבת ובעלת היבטים לאומיים רחבים, כמו ביטחון מזון או הגנה על הגבולות, יכולה להתקבל ללא הסכם אל מול החקלאים ואל מול חברי הכנסת. בניגוד למה שנאמר כאן - אנחנו מוכנים לשבת לשולחן המו"מ ואף העברנו הצעות קונקרטיות. שרי האוצר והחקלאות בוחרים לגרור רגליים ולהשמיץ.  אני קורא לשרים לשבת איתנו למו"מ כי לא מדובר כאן רק על החקלאים, אלא על ביטחון המזון של מדינת ישראל".

מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: ״החקלאות היא ריבונות! כל משק בית עם שני רכבים תידלקו השבוע את הרכבים שלהם ושילמו באותו רגע 60 ש"ח יותר! אותם 60 השקלים האלו, הם בדיוק הסכום שמשק בית יחסוך לחודש אחרי הרפורמה ששר החקלאות מנסה לעשות. אותה רפורמה שתסגור אלפי משקים חקלאיים. אני מאמין שתהיה בסופו של יום רפורמה בהסכמה עם תחנת עצירה אחרי שנה. אנו נבדוק אם המדינה עומדת בהסכמות שלה. אם היא לא תעמוד, שם זה יסתיים״.

יו"ר מרכז השלטון האזורי ויו"ר המועצה האזורית מרחבים, שי חג׳ג׳: התייחס לדברי השר ואמר ״אם השר אומר שהמו״מ הסתיים, אז הוא הסתיים בלא כלום. האדמה שאנחנו כל כך אוהבים, רועדת. אנחנו כולנו יחד עושים הכול כדי לשמור על החקלאות למען תושבי מדינת ישראל. יש איתנו את חברי הכנסת מהשדולה החקלאית, ואני מאמין שבסופו של דבר התבונה תגבר והצעד הפופוליסטי והמזיק הזה יימנע. בנוסף, חשף חג'ג' מכתב ובו בכירים במשרד להגנת הסביבה מותחים ביקורת על הרפורמה בחקלאות שבמסגרתה יוסרו המכסים מיבוא תוצרת לארץ ומזהירים: "התרת הרסן בתחום הגנת הצומח תעמיד בסיכון קיומי את מגזר החקלאות הצמחית בישראל."

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״למרות שביקשנו, שר האוצר לא ראה לנכון להיפגש עם החקלאים במשך ארבעה חודשים. אבל ברגע שבית״ר ירושלים נמצאה במשבר, הוא רץ להיפגש איתם. אולי זה כי האלקטורליים שלו לא נמצאים במושבים ובקיבוצים. אנחנו, כהנהגה החקלאית, מסתכלים לטובת מדינת ישראל. החקלאות הישראלית היא לא רק חיונית עבור המדינה, היא גורלית לטובת עתיד המדינה. מדינה שלא תדע לשמור על הייצור המקומי שלה, לא תוכל לדאוג למשברים עתידיים שיגיעו לפיתחה. ברגע שמעבירים את הכוח ליבואנים ולרשתות השיווק, הם ישלטו בסופו של יום כמונופול במחירים ואז הצרכנים ישלמו ביוקר ״

יו"ר סיעת העבודה בכנסת, ח"כ רם שפע: "אני לא מכיר מצב שבו שר במדינת ישראל מודיע שנגמר המו"מ. בהקשר הזה שר החקלאות קצת מבולבל. בעיקר ברפורמה שיש לה השפעה על המשק ועל אלפי משקים חקלאיים. ראינו השבוע את שרי האוצר והחקלאות מדקלמים את המשפטים שלנו בחקלאות על רשתות השיווק, שהיבואנים ורשתות השיווק הם אלו שמרוויחים. אנחנו לא מתנגדים ליבוא, אבל העלויות האדירות של היבוא יגרמו לעליית מחירים. אם פורר וליברמן יתבצרו בעמדתם - הם ישלמו את המחיר!"

סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן: "אם רוצים לפתוח מוצרים לייבוא, צריך לעשות באופן אחראי. זה לא רק ביטחון תזונתי, זה כל הפריפריה של מדינת ישראל, זה גבולות המדינה. אם משרד החקלאות והאוצר איתנו, אנחנו רוצים את הרפורמה. אם לא, אז אנחנו נצא למלחמה!״.

יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן: ״הביטחון התזונתי הוא שווה ערך כמו ביטחון לאומי. משבר האקלים משפיע על היבול והחקלאות ולכן עלינו כמדינה לשקול את נושא היבוא בכובד ראש. עלינו להבטיח את הביטחון התזונתי של ילדינו. כיו״ר הקואליציה, כשמסתכלים על רפורמה כזאת צריך להבין את המשמעות שלה ולכן עלינו בתור מחוקקים עלינו לוודא שיש לדאוג לערכים שהם ביטחון תזונתי״.

סגן שר הביטחון ושר החקלאות לשעבר, ח"כ אלון שוסטר: "אנחנו מתואמים באופן בלתי רגיל למען יציבות ייצור המזון ושמירת המרחב הכפרי בישראל. הרפורמה תגיע רק במו״מ מקצועי וחברי ותסתיים בהסכמה או שהיא לא תתקיים בכלל. על כל פעולה שתתבצע באופן לא הגון, נדע איך להגיב. אנחנו כל הזמן עובדים למען החקלאות, למען בטחון המזון של אזרחי ישראל. אנחנו קוראים לשר החקלאות ולאוצר לחזור למו״מ הגון, מקצועי ואינטנסיבי״.

יו"ר סיעת ימינה, ח"כ ניר אורבך: "אנחנו נמצאים כאן כי אנחנו מאמינים שהחקלאות היא ערך. ערך ציוני, של ההתיישבות. כולם מסכימים שצריך לעשות רפורמה, אבל דרך הסכמה״.

ח"כ נירה שפק: "רגע האמת יהיה להגיע לרפורמה מוסכמת. אני רואה את התפקיד שלי כחברה בקואליציה להגיע לפשרה. ברגע האמת אצביע את מה שנכון בעיני למען אזרחי מדינת ישראל ולמען החקלאות הישראלית - מה שלא יהיה בהסכמה, לא יהיה. פשרה לא באה בחשבון".

הוספת תגובה חדשה