דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שבילים שמחברים בין השומר הצעיר בפריז לפוליטיקה בישראל

שאנה אורליק, בוגרת תכנית "שבילים" מבית "הרשת" של התנועה הקיבוצית בשיתוף קרן ברל כצנלסון, מספרת על הדרך שעשתה מילדותה בפריז כרכזת קן השומר הצעיר שגדלה בבית פוליטי ועד לעבודתה הנוכחית כיועצת של סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן. הצטרפו גם אתן ואתם לשני מחזורי התכנית החדשים שנפתחים בצפון ובדרום
שאנה אורליק מקבלת את תעודת הסיום של תכנית "שבילים" מנחשון אלוני שמוביל את התכנית
שאנה אורליק מקבלת את תעודת הסיום של תכנית "שבילים" מנחשון אלוני שמוביל את התכנית

עוד בילדותה בפריז נמשכה שאנה אורליק לפוליטיקה ואקטואליה. מדי שבת, בקן השומר הצעיר המקומי, הייתה שאנה לובשת וסט ומגלמת תפקיד של מגישת החדשות שמנגישה פוליטיקה לחניכים הצעירים. היה זה רק עניין של זמן, עד שבבגרותה, ולאחר שתעלה ארצה, תיכנס שאנה בעצמה לפוליטיקה הישראלית. ״פתאום אני מוצאת את עצמי עוסקת בכל מה שהסברתי לחניכות שלי. זה מרגש להתחיל בתור אנדרדוג בשומר הצעיר בפריז, לקבל את החינוך החלוצי ולהגיע עד למשרד הכלכלה בניסיון לתקן את החברה״.

שאנה אורליק גדלה בפריז בבית פוליטי המזדהה עם השקפות שמאל. נוסף על פעילותה בתנועת הנוער הכחולה, הייתה שאנה פעילה אקטיביסטית גם במפלגת הצעירים הסוציאליסטית ומהר מאוד היא הבינה שיכולת ההשפעה על החברה, ובמיוחד במקום בו מתגוררת, קוסמת לה. לא פעם הייתה ציפייה משאנה להיות שגרירת ישראל בתפוצות מעצם היותה יהודייה, ובעיקר בתקופות בהם הסכסוך עם הפלסטינים היה בכותרות. ״תמיד הרגשתי דיסוננס בנושא הזה, למדתי משפטים בצרפת והרגשתי שאני פשוט רוצה להשתמש בזה בפוליטיקה כדי לשפר את

שאנה אורליק
הירשמו גם אתם לתכנית שבילים!

החברה. היה לזה חלק מאוד גדול מהרצון שלי לעלות ארצה״.

קיימים הבדלים רבים בין הפוליטיקה הישראלית לזו בצרפת. לדבריה של שאנה, כלים רבים לגישור הפערים היא רכשה בתכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי" מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית בשיתוף עם קרן ברל כצנלסון: ״היה לי מאוד חשוב לקבל את ההזדמנות לפגוש אנשים שהם באותו הראש שלי. אני מרגישה שהחינוך שקיבלתי בשומר הצעיר בפריז, היה שמאלי, סוציאליסטי וקיבוצי, ואת הערכים האלו רציתי לחפש לא רק במפלגות ובפוליטיקה אלא באמת במסגרת של מנהיגות ושל חשיבה משותפת עם אנשים צעירים. הנושאים בתכנית היו מאוד רלוונטיים לי, אני אוהבת ללמוד יותר ולהעמיק בנושאים מגוונים. המטרה הראשונה שלי בהצטרפות לתכנית הייתה לפגוש אנשים, והשנייה, לגבש עוד יותר את העמדה הפוליטית שלי עם אנשים שהם איפשהו במחנה האידיאולוגי שלי".

המטרה שהוצבה עוד בצרפת הושגה לאחרונה. כיום, עובדת שאנה כיועצת סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן, לענייני החברה הערבית. תפקיד חשוב זה, לא היה קיים בממשלות הקודמות. ״ההזנחה של החברה הערבית זה משהו שאני יודעת עליו, אך לא תיארתי לעצמי שהמצב גרוע עד כדי כך. לא חשבתי שאני אראה רמה כזו של עוני, מהי המציאות האמיתית בנגב, כמה אנשים לא מדברים עברית וכמה זה קשה עבורם להרגיש שייכים לחברה ולישראל. חשוב מאוד לעבוד ולתקן את זה״. במסגרת תפקידה עובדת שאנה מול משרדי ממשלה, חברי כנסת, ראשי רשויות והנהגות מקומיות, יוזמות ועמותות שונות במטרה לשפר את הקשר בין השטח למשרד ולהבין כיצד ניתן לקדם פרויקטים, תכניות והשקעות שישנו את המציאות של החברה הערבית.

רוצים להוביל שינוי ולהיכנס לפוליטיקה הארצית כמו שאנה? תכנית ׳שבילים׳ פותחת מחזורים נוספים בצפון ובדרום!

ל׳שבילים׳ עמק הירדן לחצו כאן >>  https://bit.ly/3FvJO1d

ל׳שבילים׳ בני שמעון ושער הנגב לחצו כאן >> https://bit.ly/3Fzco1R

הצטרפו לעמוד הפייסבוק הרשמי  של ׳הרשת׳ >> https://www.facebook.com/hareshetkz

הוספת תגובה חדשה