דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"קיבלתי כלים שמאפשרים לי להמשיך ולהוביל את הקליטה בקיבוץ"

איך מלמדים קליטה לקיבוץ? קיבוצומח - קורס מבוא לרכזות ורכזי צמיחה דמוגרפית וקליטה בקיבוצים, שהסתיים בשבוע שעבר, עסק בידע ובכלים הדרושים לניהול מקצועי של התחום המתפתח והמרכזי הזה, ועל הדרך המחיש עד כמה הוא מורכב, מגוון ומאתגר
קורס קיבוצומח
יסמין אסף, מנהלת אגף צמ״ד בעין המפרץ וממשתתפות הקורס, בהרצאה על שיווק הקליטה בקיבוצה

בשבוע שעבר הסתיים המחזור הראשון של קורס קיבוצומח – קורס מבוא לרכזות ורכזי קליטה וצמיחה דמוגרפית, שהתקיים כולו בזום. שמונת המפגשים, שנערכו אחת לשבועיים בחודשים האחרונים, עסקו בהיבטים הרבים והמגוונים של התחום המתפתח של קליטה לקיבוץ, ובתוכם – הכנת הקהילה לקליטה, היבטים משפטיים, שיווק פנימי וחיצוני, תהליכי הערכה ומיון, המרכיב הכלכלי, תכנון פיזי, חברתי ודמוגרפי, קליטה ושילוב, בינוי קהילה ועוד. את ההרצאות העבירו מומחי תוכן מאגפי התנועה השונים, לצד שותפים מומחים בתחומם מהזירה הארצית.

הקורס, שבו השתתפו 33 רכזות ורכזי קליטה חדשים וותיקים מכל רחבי הארץ, הינו יוזמה של איילת הריס וענת מרלא חפץ ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה באגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, שיצרו אותו יחד עם צוות היגוי שכלל שותפות ושותפים העוסקות בתחום הקליטה בכל רחבי הארץ.

להשפיע ממקום מרכזי ומקצועי

השילוב בין הרצאות, שיח והיוועצות עמיתים ושיתוף בדוגמאות מהשטח, תרם ליצירתו של תהליך משמעותי עבור המשתתפים. לדברי יותם כהן, רכז קליטה במשמר השרון, "היה קורס מעולה ומעשיר. דבר מרכזי שאני לוקח איתי, וכבר התחלתי בזה, הוא החשיבות של הוועדה בתוך התהליכים שעובר הקיבוץ, ולנסות ולהשפיע ממקום מרכזי ו'מקצועי' על סדר היום ותכניות העבודה של הקיבוץ."

קורס קיבוצומח
אלמוג חולות, רכזת צמ"ד בנירים, בהרצאה על תהליכי
ליווי ושילוב נקלטים

גם יפעת יצקן, רכזת ועדת קליטה בכפר עזה, אמרה ש"הקורס היה מצויין, נגע בנושאים רלוונטים, סדר הדברים היה הגיוני, שילב מידע מקצועי עם דוגמאות מניסיונם של קיבוצים שונים ומגוונים. חשיפת עמיתים ושיתוף מהשטח תרם רבות.. פלטפורמת הזום מצויינת ואיפשרה לרבים להשתתף."

מיכל זיידמן, חברת צוות הקליטה בגרופית, הוסיפה: "אחת התובנות שלי זה שאי אפשר לתלות את כל עתיד הקיבוץ בקליטה. חייבים קודם לעבור דרך משותפת בתוך הקהילה, להבין מי אנחנו ולהיות מגובשים גם מבחינה חברתית וגם מבחינה מערכתית, כלומר - חיבור בין בעלי התפקידים האחרים בקיבוץ וליצור שותפות קהילתית בכל הרמות. כדי שתהיה קליטה בריאה ובעיקר אידיאולוגית נכונה, וזה יותר חשוב מצמיחה דמוגרפית פר אקסלנס".

ולימור ברודו, רכזת צמיחה דמוגרפית בגבעת ברנר, סיכמה: "הקורס היה מעשיר ומלא בידע, בהובלה אישית ומקצועית וצייד אותי בארגז כלים שמאפשר לי להמשיך ולהוביל את הקליטה בקיבוץ ולדעת שיש על מי לסמוך, ואת מי לשתף."

הידע לא הולך לאיבוד 

במהלך הקורס נדרשו המשתתפים להשלים משימות קבוצתיות של כתיבת פרק מתוך חוברת הדרכה שתעסוק בקליטה מיטבית לקיבוץ ותתבסס על תכני הקורס. השאיפה היא שהתובנות והידע, לא ילכו לאיבוד אלא יוכלו להמשיך לשרת את כל מי שעוסק בקליטה בקיבוצים. כמובן שכל החומרים וההרצאות הועלו למערכת שיק (שיתוף ידע קיבוצי) באתר התנועה ולערוץ היוטיוב של התנועה, והחוברת תהיה המסמך שמאגם הכל בצורה הכי נגישה ואפקטיבית.

את פרוייקט החוברת מרכזת איילת אפשטיין-שחר (כפר עזה), רכזת צמ"ד שאף משתתפת בעצמה בקורס. לאחר שתעבור עריכה ועיצוב גרפי, החוברת תהיה זמינה באופן דיגיטלי באתר התנועה.

למרות היעילות של הזום, שאיפשר לרכזות ורכזים מהערבה ועד הגליל העליון להשתתף בקורס, הורגש בחסרונו המפגש פנים אל פנים. כעת, עם שוך הקורונה מתכננות איילת וענת לקיים מפגשים מקצועיים באזורי הארץ השונים, שיאפשרו לרשת העמיתים הארצית שהתהוותה בשנתיים האחרונות להיפגש גם פנים אל פנים. פרטים בקרוב!

הוספת תגובה חדשה