דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סקר הצעירים בקיבוצים: יותר שייכות, יותר שביעות רצון ומעורבות בקיבוץ, וגם יותר דאגה כלכלית

סקר עמדות חדש שנערך בקרב צעירים וצעירות בקיבוצים מראה, בין היתר, כי בשנה האחרונה גדלו תחושות השייכות לקיבוץ, שביעות הרצון מהחיים בו, וגדלה המעורבות בעשייה החברתית בקיבוץ. הסקר הופק על ידי רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, והשתתפו בו כ-420 צעירים וצעירות מ-130 קיבוצים
צעירים בקיבוץ. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה
צעירים בקיבוץ. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים, מציינת כי "לאחר ניתוח הנתונים, אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית יתאים את המענים הקיימים ויגבש מענים חדשים במטרה לקדם את צרכי הצעירים ולתת מענה למנהיגות חברתית מקומית".

מניתוח תוצאות הסקר עולה כי תחושת השייכות של הצעירים כלפי קיבוצם ושביעות הרצון מהחיים בו נמצאות במגמת עלייה. 33% מהמשיבים העידו על תחושת שייכות רבה מאוד (8% יותר מאשר בשנה שעברה), 27% נוספים העידו על מידה רבה של תחושת שייכות (עליה של 6%), 20% על מידה בינונית של תחושת שייכות, ורק 13% חשים שייכות מועטה לקיבוצם. יותר מ-70% חשים שביעות רצון רבה מהחיים בקיבוץ. 7% חשים שביעות רצון מועטה ו- 3% בלבד אינם שבעי רצון מהחיים בקיבוץ. נושא נוסף שנבדק הוא מעורבות הצעירים בקיבוצם: 59% ממשתתפי הסקר מעורבים בעשייה החברתית בקיבוצם, אולם רק 10% מהצעירים מכהנים בהנהלת הקיבוץ. 

רותם שניצקי. צילום דנה בר-און
רותם שניצקי. צילום דנה בר-און

בעשור האחרון גדלה אוכלוסיית הקיבוצים באלפי משפחות חברים חדשים, ובהתאם גם הוקמה במרבית הקיבוצים "ועדת צעירים" שתפקידה לעזור לצעירים בקליטה ובהשתלבות בחיי הקיבוץ. הסקר מראה כי כיום בשבעה מכל עשרה קיבוצים (72%) כבר פעילה ועדת צעירים, וב- 15% קיבוצים נוספים ועדה כזו נמצאת בהקמה. ומה באשר לרלוונטיות של הוועדה? 60% ממשתתפי הסקר ציינו כי הוועדה בקיבוצם רלוונטית (עליה של 15% משנה שעברה), 7% ענו שהיא לא רלוונטית כלל (בעוד ששנה שעברה 35% ענו שאינה רלוונטית כלל). 

מה מעניין את הצעירים בקיבוץ: דיור ויציבות כלכלית

מבחינת הנושאים המרכזיים שמעסיקים את הצעירים בקיבוצים, עולה מהסקר שיש דמיון לא מבוטל למקביליהם מהעיר: במקום הראשון נמצאת השאיפה להגיע לבית קבע (23%), ונושאים  נוספים שמעניינים את צעירי הקיבוצים הם התנהלות כלכלית (18%), תעסוקה וקריירה (16%) ולימודים (13%). 40% מהמשיבים על הסקר היו צעירים בגילי 25 – 35 הנמצאים במסלול קליטה לחברות, ורבים מהם השיבו כי אין להם עדיין ודאות מלאה לגבי עתידם בקיבוץ, בעיקר בשל חסמים להגיע לדיור ראוי והיבטים כלכליים.  

הוספת תגובה חדשה