דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"מתחייבת שתהיה תחבורה ציבורית בשבת"

בראיון לנטעלי שם טוב (חדשות 12) בכנס הנהגות הקיבוצים אמרה השרה ויו"ר מפלגת העבודה כי מצב הפקקים היום משקף את העיוורון של הממשלה הקודמת, והתחייבה כי תוך עשור תהיה רכבת לקריית שמונה. מיכאלי הדגישה את מחוייבות מפלגתה להמשך תמיכה בחקלאים ופיתוח הנגב והגליל ואמרה כי העבודה תתנגד להשארת התנחלויות במפת העדיפות הלאומית
מרב מיכאלי. צילום: דנה בר-און
צילום: דנה בר-און

בפתח דבריה התייחסה השרה ח"כ מיכאלי לשאלה על מצב הפקקים בכבישי ישראל כיום ואמרה כי "האמירה (של ראש הממשלה לשעבר נתניהו) 'במקום שהם רואים פקקים, אני רואה מחלפים, רכבות, וגשרים', מייצגת חלק מהסיבות לזה שאנחנו נמצאים היום בבור הנוראי הזה. העיוורון הזה של לא לראות פקקים, חוסר ההבנה שזה לא מספיק לסלול כבישים, אלא שצריך לפתח תחבורה ציבורית ושאת הכבישים צריך לעשות בצורה יותר שוויונית, הביאה אותנו עד הלום והיום זה לוקח לנו המון זמן והמון קריזה וזעם אנרגיה ולוקח לנו הזדמנויות בחיים".

לדברי מיכאלי, המשרד בראשותה העביר תקציב תחבורה סוציאל דמוקרטי ויתעדף באופן מיידי השקעה בתחבורה ציבורית והסעת המונים על פני תשתיות לרכב פרטי. "הקצנו 46 מיליארד ש"ח לתכנית הפיתוח של הרכבת. רכבת לקרית שמונה היה תהיה, זה בחלק הראשון של התכנונים, אני מבטיחה לכם. בתך עשור זה יקרה. הבאנו 7.5 מיליארד ש"ח סובסידיה ישירה לתחבורה ציבורית לעוד נהגות וקווים, עוד שירות. בצפון אנחנו מתכוונות להכפיל את התחבורה הציבורית".

בהקשר זה ציינה מיכאלי כי הארכת כביש שש במקטע הצפוני תקרה, אבל לאט מהמתוכנן: "אחד הדברים שאני מחוייבת להתעסק בו זה הבטיחות בדרכים, ולכן התעדוף הוא למוקדי סיכון ולכבישים שגובים מחירים גבוהים בחיי אדם. צריך לקבל החלטות ברמת התקציב של כאן ועכשיו, מה יבוא לפני מה. כביש שש הוא לגמרי בתוך הרשימה הזאת, מבטיחה בהמשך תשובה מתי".

השרה הוסיפה כי משרד התחבורה יעבור לתת הרבה יותר כוח לרשויות המקומיות לתכנן את התחבורה הציבורית. "הריכוזיות היום היא גדולה מדי, היא לא נכונה, ניתן לרשויות כמה שיותר יכולת למקסם ולהיטיב את התחבורה הציבורית". לצד זאת ציינה מיכאלי כי הפיילוטים שהתקיימו עד כה ל'תחבורה חכמה" במרחב העירוני והכפרי לא צלחו, וכי נדרשת בחינה נוספת כיצד לגרום לכך לעבוד.

בתשובה לשאלה לגבי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אמרה מיכאלי: "תחבורה ציבורית בשבת היא חלק מההסכם הקואליציוני שלנו. אני לוקחת על עצמי להעביר בממשלה הזאת פורמט שיעבור בהסכמה ויאפשר לכל אזרח ואזרחית חופש תנועה בשבת".

לגבי ההחלטה לבטל את התכנית להקים שדה תעופה ברמת דוד ולשאלה האם כבר הוחלט על מיקום חלופי לשדה, אמרה מיכאלי כי הקימה צוות מקצועי שתפקידו לבחון את החלופות הקיימות ולהביא המלצה תוך תשעה חודשים. "לא חייב להיות שדה תעופה ציבורי אחד. יש לבחון איפה נכון להקים שדה נוסף. גם תחום התעופה הוזנח לחלוטין. נסגרו שדות כמו שדה דב ללא אלטרנטיבה וללא התמודדות עם הצרכים שהוא שירת. אז צוות בוחן חלופות ונעדכן לאחר שהחלופות ייבחנו טוב – וכרגע לא אגיד דברים סתם".

על סוגיית הרפורמה בחקלאות הדגישה מיכאלי: "מפלגת העבודה הוכיחה את המחויבות שלה לחקלאות ולמרחב הכפרי במאבק בחוק ההסדרים. אמרנו שהחוק לא יעבור ללא הסכמות, ואכן הוא לא עבר ללא הסכמות. אנחנו ממשיכות וממשיכים ללוות את זה ולהיות שומרות ושומרי החקלאות בישראל. כל העוסקים בדבר, וזה עדיין בעיקר גברים, יודעים היטב שאנחנו כאן וכל מי שצריך אותנו, אנחנו כאן, בעיקר ידידי רם שפע שעוסק בזה מטעמנו, ויודעים לקרוא לנו. החקלאות היא יסוד הכרחי למדינת ישראל, זה חלק מהביטחון הבסיסי התזונתי הלאומי, הקיימותי שלנו".

בתגובה לשאלה בנושא מפת אזורי עדיפות לאומית, הצהירה השרה: "מפלגת העבודה חוזרת להשקיע בגליל ובנגב. זה אחד הדברים הכי משמעותיים מבחינתנו. סוגיית מפת אזורי העדיפות תוכרע במשא ומתן ובהסכמות. המפה חייבת לשקף חזרה להשקעה בנגב ובגליל. התוצאה לכל הדעות תהיה יותר לכיוון שלנו ממה שהיה הרבה מאוד זמן. אני אומרת את זה על סמך ההתחייבות שלי לבוחרות ולבוחרים שלי. אם במפה לא יהיו שינויים ולא יוצאו ממנה יישובים ביהודה ושומרון, אנחנו נצביע נגדה, חד משמעית." מיכאלי הוסיפה כי: "אנחנו באנו לבנות, לא לפרק ואנחנו מתעקשות ומתעקשים להגיע להסכמות על תוכן המפה של אזורי העדיפות הלאומית ואנחנו מאמינות שהיא תכלול את מה שאנחנו רוצים לראות בה".

הוספת תגובה חדשה