דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מתחברים לתולדות היהדות בבלקן ונוטעים ציונות גם שם

בסוף השבוע שעבר נערך בבלגרד, בירת סרביה, סמינר רב משתתפים של "we kibbutz" (התארגנות המאגדת את התוכניות לקשר בין התנועה הקיבוצית לצעירים בתפוצות – אולפן קיבוץ, נטעים, הללויה, חמסה, שנת הכשרה ומסלול) בו לקחו חלק צעירים, מדריכים וסטודנטים מישראל, הונגריה, סרביה ומקדוניה וגם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר
משתתפי ומשתתפות הסמינר ליד פסלו של טיטו
משתתפי ומשתתפות הסמינר ליד פסלו של טיטו

הסמינר, שאורגן על ידי אופיר ליבשטיין, יו"ר הבונים דרור וראש המועצה האזורית שער הנגב ושירי מדר, מנכ"לית "we kibbutz"ניסה להתחקות אחרי תולדות הקהילות היהודיות בהונגריה ובארצות הבלקן בתקופת השואה, שאינן מוכרות מספיק, ועל גבורתו של העם הסרבי שלחם בנחישות כנגד הכובש הנאצי. התחקיר המקיף בוצע והוצג בצורה מקצועית ומרגשת בידי נעמה אגוזי מקיבוץ מזרע. במסע השתתפו גם מנהלי אולפני הקיבוץ מרחבי הארץ שדנו בבניית שיתופי פעולה והרחבת תשתית העשייה החינוכית-קיבוצית בתפוצות.

אחד מאירועי השיא בסמינר היה מפגש עם שגריר ישראל בסרביה, יהל וילן (בן קיבוץ נגבה), וקבלת שבת מרגשת של הקהילה בבלגרד לציון כניסתה של "נטעים" לפעילות גם באזור הבלקן. במפגש עם נציגי הקהילות בחנו המשתתפים דרכים לבנייה ולפיתוח קהילות ובדרכי תרומה אפשריות של התנועה הקיבוצית לפועלם. באותו אירוע התרחש מפגש לא מתוכנן ורווי דמעות עם אשתו של רב הקהילה היהודית בבלגרד, אשר התברר במפתיע שבנותיה נמצאות כרגע בארץ בתכנית "חמסה" לחיילים בודדים המשותפת לתנועה הקיבוצית, קק"ל, הסוכנות היהודית והבונים דרור.

המפגש המרגש והמפעים ביותר היה עם קבוצת נערים סרבים, תלמידי תיכון מבלגרד החוקרים ומכירים לעומק פרטים רבים מאוד על הקהילה היהודית בעיר, וגורלה. המשתתפים הופתעו לגלות נוער אינטליגנטי ורהוט החש מחוייבות כזאת כלפי קהילה "זרה" שנכחדה למעשה לפני 80 שנים ויותר. יומו האחרון של הסמינר הוקדש להליכה בעקבותיו של טיטו, מנהיג הפרטיזנים ונשיא יוגוסלביה מסוף מלחמת העולם השנייה ועד מותו בשנת 1980. לאחר מותו של טיטו חדלה יוגוסלביה מלהתקיים.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, השתתף בסמינר כאורח "הבונים דרור". הוא ציין כי "מעבר ללימוד והעשרה נחשפנו במהלך ימי הסמינר לפסיפס אנושי, רב גילי מחוייב ומרתק ולקבוצות צעירים שמחוברים לרעיון הקהילה והקיבוץ ו'צמאים' לקשר עם ישראל. יחד חווינו חוויות מלמדות, מרגשות וגם מהנות. וואלה – גאווה גדולה".

שירי מדר, מנכ"לית we kibbutz, סיפרה כי תנועתה מקיימת פעילות חינוכית-ציונית ב- 25 מדינות, בה לוקחים חלק למעלה מ-30 אלף משתתפים. תכנים מרכזיים שמועברים בפעילות הם קירוב לבבות, ערבות הדדית, יהדות ומרכזיותה של מדינת ישראל. כך, למשל, תוכנית "נטעים" שנועדה לבנות גשר בין ישראל לקהילות יהודיות קטנות בתפוצות "ברוח התנועה הקיבוצית" ובמרכזה נושא היהדות כתרבות וקהילתיות.

הוספת תגובה חדשה