דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

משתפים בדילמות משותפות

פורום המטה השיתופי, שכולל את מזכירי ומזכירות הקיבוצים השיתופיים, נפגש בשבוע שעבר בבית התנועה החדש, בקיבוץ יקום. הפורום נפגש מספר פעמים בשנה, ומהווה כתובת להתייעצות ושיח עמיתים, בנושאים העומדים בלב הקיבוץ השיתופי. הנושא המרכזי לדיון היה הפעם אכיפה
פורום המטה השיתופי בבית התנועה החדש ביקום
פורום המטה השיתופי בבית התנועה החדש ביקום

נושא האכיפה מהווה אתגר משמעותי ותופס חלק נכבד מהיומיום, וכל משתתף למד היכן הוא נמצא ביחס אליו. למשל, האם הנטייה הטבעית של המזכירים היא להימנע מאכיפה או להתערב ולהכניס שתי ידיים לבוץ, ומהי התפיסה ביחס לצורך באכיפה בנושאים השונים? האם "כלבים" הם לטיפולו הבלעדי של מנהל הקהילה או בעיה משותפת של כלל תושבי הקיבוץ? ומה בדבר נהיגת טרקטורונים בתחומי הקיבוץ? אתגרים בנעורים?

המפגש המשיך בהתייעצות עמיתים על מקרים מהשטח, ועלו מספר נושאים כגון אכיפה של בעיות במרחב הציבורי, אכיפה שמערבת משטרה, ואכיפה מיותרת - שעדיף היה לוותר עליה מלכתחילה. המשתתפים שוחחו על אפשרויות שונות להתמודדות עם המקרים הללו מתוך ניסיונם הרב, ומניסיונה של תקוה טננבוים, מנהלת המוסד לבוררות וגישור של התנועה הקיבוצית, שפתחה בפניהם מרחב של גישור, בוררות ובניית הסכמות.

בפינת הרוח, התקיימה למידה משותפת מהמקורות על עצת יתרו למשה בנושא האכיפה (אל תישאר לבד - תמנה שרים שיסייעו לך). הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה, הזמינה את חברי הפורום (ואת כלל הקיבוצים) להשתמש בבית התנועה לצורך פגישות במרכז, לימי עיון מחוץ לקיבוץ, לסדנאות של המזכירויות ולכל צורך שעולה. 

יניב הגי, מהמטה השיתופי בתנועה, סיכם את המפגש: "הבנו שממלאי התפקידים מתמודדים עם מורכבות, שבה מצד אחד חברי הקיבוץ מצפים לשמירה על תקנונים ומרחב ציבורי נעים ובטוח, ומצד שני, כל אחד היה רוצה התייחסות מיוחדת ואישית למקרה שלו, ולפעמים ההתנגשות בלתי נמנעת. ממלא התפקיד עומד בתווך, וזקוק בעיקר ללקיחת אחריות אישית ושותפות מצד חברי הקיבוץ. על ממלאי התפקידים שלנו מוטלת הרבה אחריות, אך מעט סמכות, וכשהם ממלאים תפקיד בקיבוץ שלהם - רמת הקושי עולה. בואו נשמור עליהם".

הוספת תגובה חדשה