דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מייצרים עולם טוב יותר

ביום שלישי התקיים הכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית בגן האירועים בשפיים בנוכחות כ-300 מבכירי התעשייה הקיבוצית וממלאי תפקידיים כלכליים בקיבוצים מכל רחבי הארץ
הצוות המוביל של איגוד התעשייה הקיבוצית. צילום: שלומי מזרחי
הצוות המוביל של איגוד התעשייה הקיבוצית. צילום: שלומי מזרחי

בפתיחת האירוע בירך יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, עידו רודוי, ומנכ"ל האיגוד, גיל לין, נתן סקירה על התעשייה הקיבוצית בשנה החולפת. לדבריו, מחזור הפעילות של מפעלי התעשייה הקיבוצית בשנת 2022 היו כ-57.7 מיליארד ש"ח, התעשייה הקיבוצית מעסיקה יותר מ-51 אלף עובדים ותרומתה לייצוא היא אדירה. אחד הנושאים המרכזיים על סדר היום הוא הטמעת הגישה הניהולית הרואה את התרומה של התעשייה לכל בעלי העניין בחברות, וביניהם: הסביבה, האחריות החברתית וההתנהלות הפנימית. "זוהי גישה ניהולית התופסת תאוצה בעולם והופכת במהירות לסטנדרט דה פקטו בעולם. לא ירחק היום בו חברה שלא תהיה תואמת ESG, לא תוכל למכור בחלק גדול ממדינות העולם, אמר לין, "לכן אנו משקיעים הרבה בהנגשת הנושא ועידוד החברות הקיבוצית, אשר מראש פועלות בהתאם לערכים אלה, להתקדם בנושא זה".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, בירך את המשתתפים: ״התעשייה הקיבוצית, שהחלה את פעילותה עוד לפני קום המדינה, היא בעיני סמל לציונות האמיתית. תעשייה זו מייצרת עשרות אלפי מקומות עבודה בכל רחבי הארץ, תוך כדי שהיא מובילה ותומכת  במחקר, פיתוח וחדשנות. לאורך כל השנים, אנו פועלים במשותף עם תעשייה זו כדי לקדם את הסביבה העסקית בישראל, ובשנה האחרונה הגענו להישגים רבים. גם בשנה הקרובה נמשיך לפעול למענכם, על אף האתגרים הרבים מבחוץ ומבית״.

ד"ר רון תומר
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים.
צילום: שלומי מזרחי

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, נטע קדם, אמרה בשלב הברכות: "התעשייה הקיבוצית לדורותיה היא ייצור, היא נתונים וגרפים, ייבוא וייצוא, פיתוח וחשיבה יצירתית, אך עוד לפני כל אלה היא האנשים הנהדרים שייצרו אותה, וממשיכיהם הנחושים שעושים ומקדמים אותה יום-יום, בשוק המקומי ובזה העולמי - עובדים ומנהלים, חברי קיבוץ ושכירים, עשרות אלפי עובדים במפעלים בקיבוצים בכל חלקי הארץ".

קדם התייחסה בדבריה גם למצב בחוץ: "מדינתנו עוברת בימים אלה טלטלה עזה של שינויים ברוטליים המכוונים כולם לשינויים באופיו של המשטר בישראל. מטה התנועה הקיבוצית, כמו הקיבוצים עצמם, מגוייס למחאה, ולוקח חלק פעיל בארגון ובכל המופעים שלה. אנו קרבים לרגע בו נבקש גם מכם להתגייס, כי כוחנו באחדותנו ואנו זקוקים לכל אחת ואחד מכם בין שורותינו בחזית המאבק. אנו מחויבים לדרך, מחויבים למסרים ומחויבים למאבק, וזה עשוי בקרוב לכלול גם קריאה להשבתת המפעלים הקיבוצים. אם אכן נגיע למצב חריג זה נבקש אתכם להתגייס למאבק על דמותה של מדינתנו האהובה. הצטרפותנו למאבק ובחירתנו להיות שחקן מוביל במחאה נובעות מהאמונה כי יש ביכולתו לעצור את ההפיכה המשטרית ולשמור על הבית – הלאומי והקיבוצי". 

חלקו המרכזי של הכנס עסק בתחום האחריות התאגידית ומקומה באסטרטגיה העסקית של החברות, וכיצד מסייעת המדינה לקדם מיזמים בתחום זה. הוצגו ההזדמנויות והאיומים על החברות בתחום ה-ESG על ידי חברות הייעוץ המובילות בתחום וביניהן BDO, שיבולת ESG , VALUE2 ודלוייט.

שיחה מרתקת התקיימה בהנחיית נילי גולדפיין, המשנה למנכ"ל קבוצת "נירם גיתן" NGG, במסגרתה שוחחו יניב גרטי - סגן נשיא חברת אינטל העולמית ומנכ"ל אינטל ישראל היוצא וחיה פרלמוטר – יו"ר עמותת "תובנות בחינוך" על חשיבותו של ההון האנושי בתעשייה וכיצד יכולה מערכת החינוך להכין טוב יותר את דור העתיד לאתגרי העולם העסקי. גרטי הציג את תפיסות הניהול בעולם ההייטק והדגיש את חשיבות פיתוח היכולות של הדור הצעיר במגוון תחומים. פרלמוטר תיארה כיצד ניתן לשלב את התעשייה במערכת החינוך ושיתופי הפעולה שקיימים בין בתי הספר לחברות המובילות במשק וקראה לתעשייה הקיבוצית להצטרף למגמה זו.

לאחר מכן התקיים

– נעמה שולץ (משרד רה"מ), סיגל מורן (משרד הרווחה והחוסן החברתי) והילה חדד-חמלניק (משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה) ששוחחו על מדיניות ואחריות והביעו דאגה מכך שבממשלה הנוכחית אין אפילו אישה אחת בתפקיד של מנכ"ל משרד ממשלתי ובכלל מהייצוג הנשי הנמוך בממשלה ובכנסת וההשלכות כתוצאה מכך.

פאנל בהשתתפות מנכ"ליות יוצאות של משרדי ממשלה
פאנל בהשתתפות מנכ"ליות יוצאות של משרדי ממשלה.
צילום: שלומי מזרחי

בשיחה אחד על אחד גדעון אוקו דיבר עם היזם והמשקיע זוהר לבקוביץ (בן קיבוץ דפנה) על המצב במדינה. לבקוביץ אמר בין היתר: "אני מאוד מודאג ממה שקורה במדינה שלנו, אנחנו רואים את הנזק האדיר שקורה לכלכלה ואנחנו עדיין לא יכולים להגיד עד כמה הוא גדול וכמה זמן ייקח לתקן אותו, משקיעים עצרו את ההשקעות שלהם בישראל מתוך חשש לכספם, ואנחנו נחזור 30 שנה אחורה מבחינת ההייטק הישראלי. אנחנו כל העת קוראים לממשלה להגיע להידברות, רק היום פנו עשרה חברי ליכוד בכירים למטה המאבק של הייטקיסטים בניסיון ללכת להידברות".  

לבקוביץ הוסיף כי הוא אינו שוקל לעזוב את הארץ בעקבות שינוי החקיקה אבל בהחלט מודאג ממה שקורה והוא וחבריו אינם מוכנים לשתוק. "פעם ראשונה שההייטק הישראלי יוצא לרחובות. אנחנו מוציאים את הכסף שלנו לא בגלל המחאה אלא בגלל שאנחנו חוששים למה יקרה לו בעתיד".

הכנס הסתיים בהופעה של הסטנדאפיסט רשף לוי.

הוספת תגובה חדשה