דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – הסוללים

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, ממשיך בחזרתו לסיורים פיזיים בקיבוצים, ולפני שבועיים הגיע לביקור בקיבוץ הסוללים המשתייך למועצה האזורית עמק יזרעאל. את הביקור הכינה והובילה ליאת פאר – רכזת אזור משקי מילואות בתנועה
ביקור מוה התנועה בקיבוץ הסוללים. שומרים על צו בריאות העם
ביקור מוה התנועה בקיבוץ הסוללים. שומרים על צו בריאות העם

הביקור נערך ביום ב', 22.02.21, והתקיים על פי צו בריאות העם. את פניהם של חברי מטה התנועה קיבלו בחום מספר ממלאי תפקידים בקיבוץ בראשות שי גרוסמן - יו"ר הקיבוץ ורועי ברקן - המנכ"ל, אשר אירחו אותם במרכז הקהילתי רחב הידיים של הקיבוץ.

קיבוץ הסוללים נוסד בשנת 1949 על ידי חניכי תנועת "מכבי צעיר" יוצאי הפלמ"ח וגרעין תנועת יהודה הצעיר מארצות הברית, והוא שייך לתנועת הנוער הציוני. שמו מסמל את רצונם של המתיישבים לסלול את דרכם להתיישבות בארץ ישראל
. במשך שנים רבות, באזור היה רק יישוב יהודי אחד נוסף בלבד, מושב ציפורי. רק בשנות השמונים הוקמו בסמוך ישובים נוספים, שמהווים היום את האשכול הצפוני של המועצה האזורית עמק יזרעאל, אליה משתייך הקיבוץ.

הקיבוץ חווה משברים כלכליים לאורך השנים, אך ידע לקחת את מלוא האחריות ולעשות תהליכים פורצי דרך כדי לצאת מהם (מכירת נכסים העברת החברים למעמד של עצמאות כלכלית ועוד). במובן זה, הוא היה ממבשרי השינוי בתנועה הקיבוצית ועל כך מגיעה לו הערכה רבה. בשנת 1997 בהסוללים על שינוי אורחות החיים ובשנת 2002 הוקמה בו הרחבה קהילתית בת 115 יחידות דיור שאכלוסן הושלם שנה לאחר מכן, בה חיים כיום 217 תושבים. נכון להיום, יש בהסוללים 679 תושבים בוגרים ומתוכם 228 חברי קיבוץ במעמד של עצמאות כלכלית.

ניצן ברזני - מנהל האגודה הקהילתית, סקר בקצרה את כל תחומי האחריות בהם עוסקת הנהלת האגודה. רועי ברקן - המנכ"ל, הציג את ענפי הקיבוץ הכוללים גידולי שדה, כרם זיתים, כרם יין, לולים ומדגרות שחלקם מושכרים לארגון הכלכלי האזורי 'מילואות' וחלקם לגורם פרטי, שטחי מרעה ומבני תעשייה. בימים אלה עוסקים בקיבוץ בפיתוח נכסים מניבים במספר תחומים: הקמת מבני תעשייה ומחסנים, פיתוח תיירות, הקמת מערכות סולאריות וביו גז, נטיעות אבוקדו ועוד.

חלוקה למעגלים לפי תחומי פעילות
חלוקה למעגלים לפי תחומי פעילות

האתגרים המרכזיים שעומדים בפני הקיבוץ הם: תוכנית לטיפול בתשתיות, השלמת ביצוע שיוך במתווה חלופת האגודה, עבודה על יחסי הגומלין בין כל סוגי הסטטוסים הקיימים בו והקמת שכונת בנים של 16 יחידות. צוות הקליטה גיבש מדיניות לנושא הצמיחה הדמוגרפית והקליטה שתשרת את הקיבוץ לאורך זמן. בשנה האחרונה אישרו חברי הקיבוץ ברוב גדול את המעבר משיוך נכסים, עליו הוחלט בעבר, לשיוך פירות הנכסים.

לאחר הצגת הקיבוץ, התחלקו הנוכחים למעגלים על פי תחומי פעילות שבהם השתתפו ממלאי תפקידים מקבילים מהתנועה ומהסוללים. התחומים שהקיבוץ בחר היו: פיתוח עסקי, קרקעות ושיוך, חינוך - גיל רך וחינוך חברתי, בריאות ורווחה, פנסיה וצרכים מיוחדים וקליטה וצמיחה דמוגרפית. 

לסיכום המפגש התכנסו כולם שוב במרכז הקהילתי ונציגי המעגלים הציגו תובנות מרכזיות: האתגר בשיוך חלופת האגודה מול רמ"י והחשש מגובה השמאות, פגיעות בחקלאות, תכנון הקיבוץ כך שיכלול שטח המיועד למבני משק ועוד. במעגלי החינוך והרווחה עלה הצורך בחיבור טוב יותר בין הקיבוץ לוועד המקומי ובין הגיל הרך והחינוך החברתי, ובלט הטיפול המסור של צוות הבריאות והרווחה בתושבים. במעגל הקליטה עלתה ההתמודדות עם כניסה מאסיבית של שוכרים, השפעתם על המארג הקהילתי והחשיבות של הגעה להסכמות של כלל תושבי המקום על העתיד המשותף של הסוללים. כולם ציינו כי המפגש היה חשוב ומשמעותי מאוד להיכרות ההדדית ולהמשך קשר בנושאים הרלוונטיים.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, סיכם : "ההיסטוריה הייחודית השפיעה על הקיבוץ לאורך כל שנותיו והסתבר שהיו  לכך יתרונות רבים. יחד עם זאת, כעת חשוב לבדוק שוב מה משרת ומה פחות. מרשים כי עם כל התהליכים שהסוללים עברו, ההסכמות על הערבות ההדדית נשארו חזקות. בנושא תכנון הקיבוץ, המדינה הולכת להיות צפופה מאוד וגם הקיבוצים נדרשים להיערך לתכנון אחר. ממליץ ליזום את התכנון ולא לחכות שהוא יגיע מלחצים חיצוניים. ההבדלים בין חברי הקיבוץ לתושבי ההרחבה מינוריים וכדאי מאוד לחשוב על איחוד סטטוסים בדרך של מתן אפשרות לקליטה לחברות של תושבי הרחבה שמעוניינים בכך בכדי לחזק את החוסן הקהילתי והקיבוץ המתחדש. השיח הציבורי על הפשיעה והטרור החקלאי מעסיק מאוד את התנועה וחלק ממשרדי הממשלה וכולנו מקווים שהנושא יקבל מקום משמעותי בסדר היום של הממשלה הבאה שתקום.

תקופת הקורונה מיצבה את הקיבוץ כמקום שטוב לחיות בו. כצפוי, הוכח כי זמנים קשים הכי טוב לעבור ביחד וקיבלנו קצת פרופורציות חדשות על החיים. בחצי השנה האחרונה אנחנו מוצפים בפניות  לקליטה לקיבוצים בכל רחבי הארץ. ובאשר לקיבוץ הסוללים - כל ביקור שלי כאן הוא חוויה מרוממת נפש. כל הכבוד לכם!".

הוספת תגובה חדשה