דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מחיר המטרה של החלב התייקר והרפתות לא יספגו את העלייה במחירי המזון לפרות

מחיר החלב הגולמי זינק בכ-10 אגורות לליטר ומחירו החל מהשבוע עומד על 2.098 שקלים לליטר, לאחר שוועדת היישום (בה חברים נציגי האוצר, החקלאות, המגדלים ומועצת החלב) העבירה למשרד החקלאות המלצה להעלות ב־9.9 אגורות לליטר את מחיר המטרה לרבעון הקרוב
רפת

הוועדה המקצועית דנה בהשפעת התייקרות התשומות על מחיר החלב הגולמי, ובראשן עלייה של כ-8% במדד תערובת המזון לבקר לעומת ביחס למדד של העדכון האחרון בנובמבר 2021. שינוי זה במחירי המזון לפרות תורם לעלייה של 4.99 אגורות במחיר המטרה. עליית מחיר החלב הגולמי היא אוטומטית לפי ההסכם הקיים כיום בענף בהתאם לנוסחה של הוועדה, אולם כדי לייקר גם את מחירי מוצרי החלב המפוקחים, ובהם חלב, חמאה, גבינה צהובה ועוד, יש צורך בחתימה של שר החקלאות ושל שר האוצר. 

ככל שתושלם החקיקה שמסדירה את ענף החלב, שנדחתה בפעם השנייה על רקע הבחירות, מחיר החלב הגולמי צפוי לרדת. ואולם, בפועל כלל לא ברור האם ומתי תושלם חקיקה שכזו, שכבר שלוש שנים נתקעת בשל חילופי הממשלות התכופים. כזכור, בחודש ינואר האחרון נחתם הסכם חדש בין יצרני החלב למשרדי האוצר והחקלאות ופיתוח הכפר המבטיח את המשך משטר התכנון בענף החלב וכי מנגנון מחיר החלב הגולמי שמשלמות המחלבות (מחיר המטרה) יישאר ללא שינוי בשלוש השנים הבאות עם אופציה להארכה של שנתיים נוספות בכפוף להסכמה של שרי האוצר והחקלאות – כלומר, אופק של חמש שנים למנגנון הנוכחי.

חיים חבלין, מנהל תחום החקלאות בתנועה הקיבוצית, בירך על תוספת 10 האגורות למחיר המטרה, אך מזהיר כי "המשך חוסר היציבות השלטונית והמשך עליית מחירי הגרעינים והמזון הגס עלולים בסופו של דבר לפגוע ברווחיות הרפתנים. לפי כך, על  התאחדות חקלאי ישראל והרפתנים לא להתבשם בתוספת הרגעית של מחיר המטרה וללחוץ במיידית על הלובי החקלאי בכנסת לפעול במטרה לזרז את החקיקה לכשיפתח חלון ההזדמנויות הראשון".

הוספת תגובה חדשה