דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת מקרקעי ישראל החליטה להאריך את הסכם הביניים לבנייה בקיבוצים שוב, הפעם עד סוף שנת 2023

לאחר שהארכה הקודמת הייתה עד סוף הרבעון הראשון של שנת 2023, החליטה היום (חמישי) מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה להאריך את הסדר הביניים עד סוף השנה, וזאת למרות שבתנועה הקיבוצית קיוו להארכה ארוכה יותר. סכומי הערבות שצריכים להפקיד מצטרפים חדשים לקיבוצים יועלו
בנייה בקיבוץ חולית
בנייה בקיבוץ חולית

זו הייתה הישיבה הראשונה בראשות שר הבינוי והשיכון החדש, יצחק גולדקנופף, שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים. כזכור, לאחר מאבקים ודיונים שונים הוארך הסדר הביניים כבר מספר פעמים לתקופות של מספר חודשים בכל פעם. בתנועה הקיבוצית קיוו שהפעם יוארך ההסדר לתקופה ארוכה שתעזור לסיים מצב זה, וממליצים גם הפעם לקיבוצים לנצל את חלון הזמנים שנפתח ולהאיץ את תהליך ההסדרה מול רשות מקרקעי ישראל.

בנוסף, החליטה מועצת מקרקעי ישראל כי הערבות הנדרשת ממצטרפים חדשים לקיבוצים באזורי עדיפות 2 תעלה מ-50 אלף שקל ל-75 אלף שקל, ובקיבוצים שאינם באזורי העדיפות יעלה סכום הערבות מ-200 אלף שקל ל-250 אלף שקל. באזורי קו עימות ועדיפות לאומית א' פטורים המצטרפים לקיבוצים מדמי ערבות, והפטור יישאר בעינו. הערבות ניתנת לרוכשי הבתים בקיבוצים על ידי הבנקים תמורת תשלום המקביל לריבית על הלוואה לזמן קצר, בהתאם לתקופה שבה נדרשת הערבות. בהנמקות להעלאת סכום הערבות נכתב שעל פי החלטות קודמות של המועצה, אמור סכום הערבות להתעדכן בהתאם לעליית מחיר הקרקע, וברמ"י טוענים כי הסכומים הנוכחיים נקבעו לפני כעשור, והעדכון נעשה לאחר בחינה מקצועית ומקיפה של מחירי הקרקע.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "העלאת סכומי הערבות לא הפתיעה אותנו. היא מבטאת את עליית מחיר הקרקע מאז נקבעו הסכומים לראשונה. אני רוצה להודות למנכ"ל רמ"י ינקי קוינט, על כך שהעלאת הסכום מותנה לעומת מה שפורסם לפני הישיבה (100 ו-300 אלף ₪). כן הופתענו והתאכזבנו מכך שהסדר הביניים מוארך רק בחודשים ספורים. הארכת פרק הזמן למספר חודשים בלבד חוזרת על עצמה פעם אחר פעם מאז 2013. הסדר הביניים שנועד להבטיח כי הקיבוצים ישלימו את שיוך הדירות הוא מיותר. העיכובים בשיוך הדירות נגרמים על ידי רמ"י ומצב זה גורם לחוסר ביטחון וחוסר יציבות בתקופה סוערת ממילא. תמוה איך המדינה המשוועת להתחלות בנייה בכלל ובפריפריה בפרט, מוכנה לוותר על צפי של מאות יחידות דיור חדשות בקיבוצים שמקדמים מהלכי בנייה ושיוך".

הוספת תגובה חדשה