דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מהמחרשה אל ה-TECH: כנס החקלאות הראשון של התנועה הקיבוצית הסתיים בהצלחה רבה

300 משתתפים, נציגי 120 קיבוצים לקחו חלק בכנס החקלאות הקיבוצית ה-1 שהתקיים בימים רביעי וחמישי במלון לאונרדו קלאב, ים המלח. גד"שניקים מהעמק והנגב, עובדי מטעים, רפתנים ועוד, נהנו מגיבוש ומפגשי עמיתים, הרצאות מעוררות השראה ופאנלים בנושאים שהכי בוערים בסדר יומם. אליהם הצטרפו שרים וחברי כנסת, הנהגות הארגונים הכלכליים וארגוני החקלאים, נציגי האוצר ומשרד החקלאות, רשות המים ומשטרת ישראל
כנס החקלאות הקיבוצית ה-1

הכנס אורגן בידי חיים חבלין, מנהל תחום חקלאות בתנועה הקיבוצית שנעזר בפעילי התנועה, ובשותפות בין-תנועתית עם ניצן אבירן, מנהל אגף כלכלה בקיבוץ הדתי. היום הראשון נפתח בברכתו של מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שהסביר את קיום הכנס "ברצוננו לפרגן ולהודות לכם, החקלאים, ולהתגאות בחקלאות הקיבוצית, שהיא הבסיס וההוויה שלנו, זכות הקיום שלנו".

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים הודה על ההזמנה ודיבר בשבחה של השותפות עם הקיבוצים בהגנה על החקלאות והמגזר הכפרי בישראל. שרה עברון, מזכ"לית הקיבוץ הדתי ציינה "אנחנו כאן כדי לשים במרכז הבמה את החקלאות והחקלאים. אם אנחנו לא נדע להוקיר אותכם ואת הערך המוסף שמביאה החקלאות אף אחד אחר לא יעשה את זה. אחריה עלתה עו"ד שלומית שיחור רייכמן, רשמת האגודות השיתופיות, שציינה בחיוך "אני אמנם לא חקלאית, אבל אני רואה אותכם, מאמינה בכם ובעשייתכם, ומבינה את החשיבות הגדולה של החקלאות לכלכלה ולחברה במדינת ישראל". יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים בירך את המשתתפים וציין כי "מעבר לגאוות יחידה, מטרות נוספות בכנס הן עדכונים על המתרחש ברמת המאקרו וגיבוש".

פאנל בנושא מחירי המים לחקלאות ומדיניות הקצאתם
פאנל בנושא מחירי המים לחקלאות ומדיניות הקצאתם

את הדיונים בפאנלים הנחה במקצועיות רבה מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי של חדשות 13. בראשון - חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת בחקלאות, השתתפו מנהלי פעילויות להן מרכיבי חדשנות, שסיפרו על היוזמה, השפעותיה על שרשרת הערך, יצירת מקורות תעסוקה והכנסה וייעול העבודה.

הפאנל השני עסק במחירי המים לחקלאות ומדיניות הקצאתם. המשתתפים – חיים בורובסקי, רכז מים וחקלאות באגף תקציבים של משרד האוצר, ד"ר אסף לוי, מנהל אגף גורמי ייצור במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, דני גרינוולד וגלעד פרננדס, סמנכ"לים ברשות המים, מנכ"ל ארגון "מים לישראל", אורן עמיאל, ויו"ר קבוצת שאן", יונתן בשיא, דנו בגישות העקרוניות של משרדי האוצר והחקלאות, המחירים לפי סוגי הטיפול במים, באזורי הארץ השונים, התווכחו על היקף הסבסוד ועלות מרכיבי עלות הפקת המים, ועל מידת מעורבות המדינה בקביעת המחירים.

הפאנל השלישי היה הסוער מכולם, כיוון שעסק ב"רפורמה" שהובילה הממשלה הקודמת בחקלאות. המשתתפים – חיים בורובסקי, רכז מים וחקלאות באגף תקציבים של משרד האוצר, בועז סופר, לשעבר סמנכ"ל ברשות המסים, עמית בן צור, מנכ"ל מכון המחקר "יסודות", ניר מאיר, מזכ"ל התנועה ויעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים – ביטאו את עמדתם כלפי הרפורמה, אשר לדידם של החקלאים הייתה אמורה לעזור למגזר החקלאי לעבור אל הדור הבא של החקלאות, באמצעים שונים דוגמת מחקר ופיתוח, תמיכות ומענקים ישירים ועקיפים, תמריצים, והוזלת התשומות שייצרו תנאים להוזלת מחיר התוצרת. כל אלה לא קרו, אמרו המשתתפים בדיון. נציג האוצר ציין כי מטרת העל ברפורמה הייתה הוזלת מחירי התוצרת לצרכן הישראלי. בדיון באו לידי ביטוי הפערים בעמדות הצדדים באשר לייבוא תוצרת וגובה הטלת מכסים, תפוקות הייצור, היקף מסלולי תמיכה ותמריצים תמחור, ומגמות בהרגלי הצריכה. 

בהקשר לכך אמר ניר מאיר, כי "אין שום יתרון יחסי לעשות חקלאות במדבר, וכי הבסיס של החקלאות הישראלית הוא לא כלכלי אלא ערכי, ציוני. כל מדידה של החקלאות רק לפי מדדים כלכליים היא שגויה מיסודה". בהתייחסו לשאלת המנחה על השוני בין החקלאות הקיבוצית לאחותה המושבית, סיפר מאיר כי במסגרת המשא ומתן ניסה האוצר לעשות הפרד ומשול בין התנועות, "אך נפנפנו את הניסיונות הללו מעלינו. אנחנו ביחד, ונלך יחד גם במשא ומתן עם הממשלה החדשה". לשאלת המנחה, אמר ניר מאיר כי התנועות נסוגו מכל ההסכמות עם האוצר. "נתכנס לגבש הסכמים חדשים עם הממשלה החדשה", ציין מאיר.    

פאנל בנושא גד"ש ורפת
פאנל בנושא גד"ש ורפת

אחרי הפסקת צהריים קצרה בירך את המשתתפים ראש המועצה האזורית תמר, ניר ונגר, והטניסאי אנדי רם שיתף בחן רב בחוויות מהקריירה הבינלאומית שעבר בצוותא עם שותפו במגרש, יוני ארליך.

הפאנל הרביעי עסק בעידוד והצמחת דור חדש של עובדי חקלאות, בהשתתפות מנהלי תוכניות חינוך והכשרת עובדים צעירים בחקלאות. המשתתפים שיתפו מניסיונם ומה יכול להוות תמריץ להחזיר צעירים לענפים.

הפאנל "פרוטקשן ופשיעה חקלאית" מיקד אליו תשומת לב רבה. השתתפו בו ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית), חבר הכנסת ומזכ"ל התנועה הקיבוצית לשעבר, איתן ברושי, דובר משטרת ישראל נצ"מ אלי לוי, נצ"מ אלי גוזלן, קצין חקירות ומודיעין במג"ב, און ריפמן (מעלה החמישה),  מייסד וסמנכ''ל חינוך בארגון 'השומר החדש', וניר סגל, לשעבר יועץ השר לביטחון פנים הקודם לפשיעה חקלאית. נתוני משטרת ישראל מראים ירידה בפשיעה החקלאית בשנת 2022 בהיקף של 24% לעומת שנה קודמת. איתן ברושי תקף ואמר כי צריך להתייחס לאירועים אלה כפשיעה לאומנית, טרור לכל דבר. ח"כ קרויזר תמך בעמדת ברושי, ואמר כי הניח הצעת חוק המצביעה על עבירת סחיטת דמי חסות וקובעת עונש מינימום של שלוש שנות מאסר לעוברים על החוק. ניר סגל ציין כי בשנת 2021 אירעו 12,000 אירועים בהיקף נזק של 1.5 מיליארד ₪ לחקלאים שהם כ-5% מסך כל ההכנסות מחקלאות. בשנה החולפת חוזק שיתוף הפעולה בין כל גורמי אכיפת החוק והגורמים האזרחיים, ונכנסת לתוקף מדיניות משפט מנהלי מרתיעה, של הטלת קנסות מהירים על עברייני פשיעה חקלאית.    

היום הראשון נחתם בהופעה קורעת מצחוק של השחקנית והקומיקאית רותם אבוהב.

בפתחו של היום השני חולקו מלגות מטעם התכנית התנועתית ל"הצמחת עתיד בחקלאות", לצעירים המשלבים לימודי חקלאות עם עבודה בחקלאות,

ראיון "אחד על אחד" עם ח"כ שוסטר
ראיון "אחד על אחד" עם ח"כ שוסטר

ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב הציג את הרקע על הקרבות שמאחורי ולפני קביעת המחירים של התוצרת החקלאית, בהם מעורבים גורמים ולחצים רבים, ביניהם המערכת הפוליטית, התקשורת, הצרכנים, הכלכלה המקומית והגלובאלית, ארגוני היצרנים והמגדלים כמובן. היה זה הקדימון לדיון הבא, על הדרך להגיע ל"עמק השווה" בקביעת מחירי התבואות בין ענפי הגד"ש והרפת, בהשתתפות מיכל קראוס, לשעבר מנכ"לית מועצת החלב, ליאור שמחה, דיויד לוי, מזכיר ארגון עובדי הפלחה ופרץ שורק, מרכז התארגנות רפת במשקי הדרום. המשתתפים דיברו על איך מתמרנים בין הרצון והצורך להפחית את יוקר המחיה ומצליחים לשמור על רווחי הענפים החקלאיים. לקראת סיום נשא עו"ד מיכי דרורי הרצאה על "חוק ההתיישבות", המסדיר בתוכו גם את העיסוק החקלאי והאפשרות להתפרנס מחקלאות, מגדיר גבולות, וקובע גם מהו שימוש חורג בקרקע חקלאית והענישה על שימוש חורג. 

בסיום הכנס ראיין מתן חודורוב את שר החקלאות לשעבר וחבר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ אלון שוסטר, על המצב הפוליטי, הרפורמה בחקלאות שקידמה הממשלה הקודמת למורת רוחם של "אחי החקלאים", התאקלמותו באופוזיציה והערכתו האם ישראל צועדת אל סוף הדמוקרטיה בדרך ל"מלחמת אחים", כיוונים ששלל שוסטר אך ציין כי הממשלה החדשה צועדת בדרך רעה וכוחנית. הוא הביע אכזבה מכך שהצעתו של ראש מפלגתו, בני גנץ, לשבת ביחד - אופוזיציה וקואליציה, ולגבש הסכמות על הרפורמה במשפט, לא זכתה למענה. "אנחנו חלק מהמאבק הציבורי, ישראל לפני הכול", אמר שוסטר.

חתמה את הכנס הרצאתו של אלוף (במיל') גיורא איילנד על המציאות הביטחונית מדינית בישראל ובאזור.

הוספת תגובה חדשה