דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מבט עכשווי על הגן הקיבוצי - כבר הרבה יותר מתו תקן

ביום שלישי ה-13.7, תתקיים השקת הספר "מבט עכשווי על הגן הקיבוצי: תאוריה, המלצות, ופרקטיקה, תו התקן למערכות חינוך קיבוציות בגיל הרך". זוהי למעשה המהדורה הרביעית של תו התקן, שהוא מעין "חוזר מנכ"ל" של בתי הילדים וגנים בקיבוצים לגבי אופן הפעלתם, תקני כוח האדם, האפיונים ועקרונות הפעולה
בית תינוקות קיבוצי
בית תינוקות קיבוצי

התייחסות ראשונה לקוד האתי, מבנה ועקרונות מערכת החינוך הקיבוצית יצאו בשנת 2002 כחלק מחוברת דקיקה בשם "לגדול בקיבוץ", בהוצאת מדור הגיל הרך בתנועה הקיבוצית. במהלך שני העשורים הבאים זוקק תו התקן. לצד המציאות המשתנה, מאז ועד היום מקפידים הקיבוצים השונים לקיים מערכת חינוך בעלת זהות ומאפיינים ייחודים שנותנת מענה מקצועי לחבריה, מבוססת על אותם קריטריונים ותפיסה חינוכית.

"התפקיד שלנו הוא לייצר תוכן חינוכי עדכני, מבוסס מחקרים, ידע נצבר וניסיון, וכמובן חשוב שיהיה מותאם לצוותי החינוך, להורים ולקהילה כולה. היה לנו ברור שצריך להעמיק ולהרחיב את מסמך תו התקן המוכר מתוך הבנה שהגן הקיבוצי הוא כאן בכדי להישאר עוד שנים רבות", אומרת נעה צור ברוש, מנהלת הגן הקיבוצי באגף חינוך של התנועה. "לאחר תהליך שנמשך שנה וחצי וכלל שותפות רבות שתיעדו, תצפתו, כתבו, העירו ודייקו אנו גאים בפרויקט המוגמר: ספר העוסק במערכת הגיל הרך הקיבוצית על שלל גווניה".

להרשמה לכנס השקת תו התקן לגיל הרך 2021: לחצו כאן.

אחד הממליצים על הספר הוא ד"ר אדם הישראלי מגבעת חיים איחוד, ראש המחלקה לחינוך יסודי וראש החוג לחינוך בפקולטה לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. ד"ר הישראלי אף כתב בכריכה האחורית של הספר את הדברים הבאים:

 "החינוך הקיבוצי צומח ומתפתח כבר מעל 100 שנה. הוא הטביע חותם בתקופה ארוכה זו לא רק על הילדים שהתחנכו בקיבוצים אלא על מערכת החינוך הישראלית כולה ואף על מסגרות חינוכיות בעולם הרחב. בעוד שבשנים הראשונות זהותו ומאפייניו של החינוך הקיבוצי בגילאים ובזירות השונות – גן הילדים, בית הספר, החינוך הבלתי פורמלי והחברה הקיבוצית – היו ברורות, הרי שבשנים האחרונות ניכר הצורך לרענן את הדפוסים המסורתיים מחד ולהעלות אותם על הכתב מאידך. כמו בכל תהליך של הפיכת תורה שבעל פה למסמך כתוב, זו הזדמנות להציף ולברר פערים בין הרצוי למצוי ולשים במרכז את המהות שמנחה את המחנכות והמחנכים בקיבוצים.

מחברות "מבט עכשווי על הגן הקיבוצי" לקחו על עצמן ביחס לגיל הרך ולגן הקיבוצי את האתגר של הפיכת הסיפור לספר. האתגר גדול כיוון שמלבד הצורך לנסח בצורה מעודכנת ומדויקת את החזון החינוכי והעקרונות הפדגוגיים, הרי שבספר מפורטים גם עקרונות ליישום ארגוני וכלכלי שלהם. במציאות הקיבוצית היום, בה השונות בין סוגי הקיבוצים, קהילותיהם ואופן התנהלותם היא רבה – זוהי משימה מורכבת. בעוד שלחלק מהקיבוצים העקרונות המופיעים בספר מובנים מאליהם – עבור אחרים הם רעיונות תיאורטיים בלבד.

הספר מחדש ומוסיף לידע הקיים בתחומים חשובים של תקינה, עבודה מול מוסדות המדינה השונים, הובלת תהליכים חינוכיים בקהילות משתנות, הגדרת מבנים ארגוניים, הדרכה בצוות רב מקצועי, שותפות ההורים, חלקה של מערכת החינוך בקליטת חברים חדשים, פעילות הגן בשעת חירום ועוד.

הספר שלפנינו פונה, אם כך לקהל מגוון: הוא יכול לשמש גם מחנכים ומחנכות המחפשים להכיר טוב יותר את הרעיונות והמסגרות שהפכו והופכות את הגן הקיבוצי למה שהוא, ובמידה שווה הוא יהווה כלי שימושי ומפורט עבור מקבלי ההחלטות בקיבוצים, למלווי קהילות בתהליך שינוי ולכל מי שעוסק בתרגום הרעיונות החינוכיים למציאות בשטח".

הוספת תגובה חדשה