דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לשאוב כוחות מהביחד

כ-30 מזכירות ומזכירים מקיבוצים שיתופיים ברחבי הארץ השתתפו בשבוע שעבר בכנס בן יומיים, שהתקיים בנאות סמדר בהובלת המטה השיתופי בתנועה הקיבוצית. המטרה: לעצור לרגע את היומיום השוטף והתובעני בתפקיד לטובת מפגש שמאפשר למידה הדדית, התחדשות ומילוי מצברים
המזכירים והמזכירות שהתתפו בכנס במהלך סיור היכרות עם נאות סמדר ובית האמנויות במקום
המזכירים והמזכירות שהתתפו בכנס במהלך סיור היכרות עם נאות סמדר ובית האמנויות במקום

הנסיעה לקיבוץ נאות סמדר שבערבה הפגישה את המגיעים מצפון עם נוף שהולך ומשתנה בהדרגה, מירוק וצפוף לצהוב-חום מדברי ופתוח, שבו הטבע שולט במרחב. לא במקרה בחרו אנשי המטה השיתופי בתנועה לקיים שם את הכנס. המרחק והשקט איפשרו עצירה אמיתית, גם אם לזמן קצר, לצורך צבירת כוחות מקצועיים ואישיים.

כחלק מתפיסת העבודה של המטה, אותו מובילים צחי רם ויניב הגי, הכנס נבנה והונחה בכוחות פנימיים של אנשי התנועה (המטה השיתופי ומחלקת צמיחה ופיתוח קהילה) ומזכירי הקיבוצים עצמם, מה שתרם לתחושת החיבור והרלוונטיות. הנושא המרכזי שליווה את המשתתפים לאורך היומיים היה מנהיגות, בקיבוץ ובכלל - האתגרים המלווים אותה, והמשאבים, הכלים והדרכים השונות לחזק אותה ובאמצעותה את הקהילות בהם פועלים המזכירות/ים והמנהלות/ים. המשתתפים והמשתתפות תרגלו כלי שעוזר להחליט על סגנון המנהיגות שיש לפעול בו לאור ניתוח המצב (לכל מצב מתאים סגנון מנהיגות שונה). דוגמא לכך היא הסיפור הבא: 

מספר שנים לאחר הצלחת פרויקט חברתי בקיבוץ, החליטו האנשים העוסקים בתחום להקים פרויקט נוסף דומה. הנושא הובא לדיון באסיפה ולהפתעת מובילי הרעיון לא אושר בהצבעה. בניתוח הנושא על פי משתני המצב:

  • יחס הנהגה מונהגים – חיובי
  • מובנות המשימה – חיובי
  • עמדת הכח של ההנהגה – שלילי (ההחלטה בידי הציבור)

מכאן שעל ההנהגה היה לפעול באופן חברתי ולקרב את לבבות החברים לתמוך בפרויקט. אולם התהליך טופל באופן משימתי – דיון והחלטה.

בדברי הברכה שלה למשתתפות/ים ביום הראשון, ציינה המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי-ילין, מאפיין המשותף לקיבוצים השיתופיים: נכונות יוצאת דופן להירתם למשימות שמחוץ לעצמם, לסייע במקרי חירום ומשבר לאומיים, לפעול למען החברה הישראלית ולקיים בתוכם פרוייקטים של עשייה חברתית. ממלאות וממלאי התפקידים בקיבוצים השיתופיים, הדגישה הדס, פועלים יום יום לחזק סדר יום ערכי משמעותי בתוך המורכבות של הובלת קהילה קיבוצית.

התכנים בכנס היו מגוונים – מנהיגות וניהול, נקודות לחץ ודרכי תגובה והתמודדות, סדר היום המקצועי והקיבוצי וכיצד ניתן לקדם אותו באופן משמעותי ומהי הצלחה בתפקיד. האמצעים – שיחות עומק בפורמטים שונים (מהליכה דיאלוגית בזוגות, עבור בשיחות בקבוצות, ועד דיונים רחבים במליאה), אימפרוביזציה מלאת רגש והומור בהנחיית רועי רשקס (סאסא), הרצאות קצרות, שאלוני מנהיגות אישיים (שאלון LPC, שאלון לבדיקת הסגנון הניהולי LBDQ, שאלון אדיג'ס) ועוד ועוד. הגיוון במתודות נועד לא רק לאפשר מפגש מעניין, אלא גם לתת כלים בידי המשתתפות/ים, שיוכלו לקחת חזרה הביתה לקיבוץ.

השיתופיים משתפים – הליכה דיאלוגית במדבר
השיתופיים משתפים – הליכה דיאלוגית במדבר

בנוסף, נערך סיור מרתק בנאות סמדר והיכרות עם תפיסת העולם המיוחדת המובילה אותו, הליכת בוקר והתבוננות במדבר בסגנון "מיינדפולנס" ייחודי למקום, וערב זמר ישראלי מרחיב לב (ומצחיק) בהנחיית עודד פלוט, מנהל הקהילה בחצרים וחבר ברור חיל, שאמר לסיכום: "השגתי בכנס שלוש מטרות: הראשונה - עצירה והתבוננות ברמה האישית וגם ברמת הקיבוץ. השנייה - חיבור לאנשים ולקבוצה. השלישית - הפוגה. מודה מאוד על האפשרות הזאת". 

"המזכירות והמזכירים ומנהלות ומנהלי הקהילה בקיבוצים השיתופיים הם אנשים שלקחו על עצמם משימה מנהיגותית חשובה, ובו בזמן מאוד תובענית ושוחקת. הנכונות שלהם להגיע לכנס היא ממש לא מובנת מאליה, כל אחד מהם היה צריך להסכים לעזוב לרגע בצד את המשימות והמחויבות שלו או שלה ולהסכים להקדיש זמן למפגש הזה," אומר צחי רם. "לכן היה לנו חשוב שמה שיקרה בכנס יהיה משמעותי, רלוונטי וייתן להם כוחות להמשך הדרך".

יניב הגי מוסיף: "המפגש שנוצר פה דרש מכל מי שהגיע הרבה עבודה, רצינות, נכונות להביא את עצמך ופתיחות גדולה למשתתפים האחרים ולהשתתפות במתודות שלא פוגשים ביומיום, כגון אימפרוביזציה. בזכות הנכונות הזאת נוצר כאן מפגש שהעשיר וחיזק את כל מי שהגיע, כולל אותנו".

הוספת תגובה חדשה