דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כשתכנון, קליטה וזהות נפגשים

היום, כמו פעם, התכנון הקיבוצי מחובר באופן עמוק לזהות המקומית, ויותר מפעם - מחוברת הבנייה בקיבוץ לאופיו המתפתח וליכולתו לקלוט ולצמוח. סדרת מפגשי זום שתתקיים בחודש יולי תחת הכותרת "לבנות עתיד" תעסוק בהיבטים ובאתגרים המגוונים שמזמנות לנו המגמות הדמוגרפיות והתכנוניות בישראל היום, ותציע דרכים שונות להתמודד איתם
כשתכנון, קליטה וזהות נפגשים

התחזיות לגידול דמוגרפי משמעותי בישראל בעשורים הקרובים מובילות את רשויות התכנון לקדם מדיניות של ציפוף דיור, המשפיעה כבר היום על המרחב הכפרי ובתוכו על התכנון והבנייה בקיבוצים. הגידול באוכלוסייה מוביל לעלייה מתמדת בביקושים לבתים, וכתוצאה מכך להמראת ערכי הקרקע גם בפריפריה, ובפרט במרחב הקיבוצי שעדיין יכול להציע סביבה ירוקה ובנייה קרובה לקרקע.

לתהליכים הללו יש השפעה עמוקה על המרחב הפיזי הקיבוצי והקהילות החיות בתוכו: החסם הכלכלי לקליטה הולך והופך משמעותי יותר ויותר, במיוחד בקיבוצים שבהם שווי הקרקע גבוה מאוד; הרגולציה החיצונית מחייבת חשיבה מחדש על האופן שבו מתכננים ובונים את הבית הקיבוצי; ולצד התהליכים האלה נמשך האתגר של שמירת הצביון והזהות הקיבוצית באמצעות תכנון החצר הקיבוצית. 

במהלך חודש יולי תקיים התנועה הקיבוצית סדרה של שלושה מפגשי זום תחת הכותרת "לבנות עתיד" שיעסקו בנושאים הללו, ובאופן שבו הם משפיעים אלה על אלה ומעצבים את הצמיחה הקיבוצית כיום ובעשורים הבאים.

המפגש הראשון יעסוק במגמות והתהליכים התכנוניים שמקדמות רשויות התכנון בישראל והשפעתן על המרחב הכפרי בכלל והקיבוצים בפרט. האם נצטרך להיפרד בקרוב מהחלום על בית צמוד קרקע בקיבוץ ולהחליפו בבתי קומות בין הדשאים?

במפגש השני יופנה הזרקור אל הקשר שבין תכנון ובנייה בקיבוץ לעיצוב ושמירה על זהות וערכים קיבוציים ומרקם קהילתי. איך מייצרים ומשמרים מרחב קיבוצי שמאפשר לקהילה להתחבר, לשגשג ולהתחדש?

המפגש השלישי והאחרון יתמקד בדרכים שונות להנגיש את החברות בעידן שיוך הדירות ולאפשר קליטה מגוונת לקיבוצים, גם באמצעות פתרונות בנייה, תכנון ודיור וגם באמצעות התבוננות אחרת על הזיקה שבין חברות לקניין.

כל המפגשים ישלבו הרצאות של מומחי/ות תוכן ואנשי ונשות שטח עם דוגמאות מקיבוצים שונים, וכמובן שיח של המשתתפות והמשתתפים עצמן/ם.

המפגשים מיועדים לכלל העוסקות/ים בצמיחה בקיבוץ – יו"רים/ות, מזכירות/ים, מנהלות/י קהילה, תכנון ובנייה, צמ"ד וקליטה, צעירים ועוד.

ההשתתפות ללא עלות, אך יש להרשם מראש.

לחצו כאן לתוכנית המלאה ולהרשמה

הוספת תגובה חדשה