דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כנס י"א 2023: "היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם"

בצל המאבק כנגד הרפורמה המשפטית, התקיים בסוף השבוע האחרון כנס י"א המסורתי של התנועה הקיבוצית, שבשנה שעברה חזר למתכונתו הרגילה לאחר הפסקה של מספר שנים. בחאן "חי נגב" בקיבוץ רביבים התכנסו ובאו מכל קצות הארץ כ-1300 בני ובנות נוער משכבת י"א מהתנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי לשלושה ימים עמוסי חוויות
עורכים היכרות עם המדבר והמרחב בו התקיים הכנס
עורכים היכרות עם המדבר והמרחב בו התקיים הכנס

הכנס עסק בשלושה מעגלי זהות: בירור זהותי אישי לגבי הערכים, המטרות, השאיפות והרצונות המובילים את הנערים והנערות בחייהם ומשפיעים על הבחירות שהם עושים. העמקת תחושת השייכות לקבוצה ולקהילה ממנה מגיעים, והבנת השפעתן על עיצוב זהותם וכיצד הנערים יכולים להשפיע עליהן בחזרה באמצעות הבחירות שלהם. ולבסוף, הרחבת השיח מהקבוצה והקהילה אל החברה הישראלית על גווניה ומורכבותה.

מתוך ההבנה שמדינת ישראל נמצאת במצב חברתי מורכב ביותר, נפתח הכנס בצהרי יום חמישי בשיחות עם פעילים ופעילות חברתיים שנמנים על מובילי המאבק וההפגנות כנגד הרפורמה המשפטית. המשתתפים והמשתתפות זכו לפגוש את אבי דבוש, מייסד תנועת הפריפריות ומנכ"ל עמותת "קול רבני לזכויות אדם", דניאל ברקלי מארגון המילואימניקים "אחים לנשק", טל אל על, סגן ראש עיריית באר שבע, ליטל צ'רניס והדס לוי, מובילות המחאה באזור שער הנגב, תא"ל (במיל') יוסי לביא מקיבוץ חצרים, טייס קרב ומפקד טייסת לשעבר שחתום על עצומת הטייסים, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה (נצר סירני) ודגן קרן וצחי רם מקיבוץ רביבים.

השיחות עסקו בצורך לנקוט עמדה ופעולה במציאות משתנה בחברה הישראלית, מתוך הבנה שאם נחשפים לעוולה כלפי מיעוט או חלש בחברה ולא משמיעים קול, אזי מדובר הלכה למעשה בתמיכה בעוולה, ולכן חשוב להשמיע קול בכל מקום שבו שהוא צריך להישמע. תודה לדוברים ולדוברות על השתתפותם בכנס ועל עשייתם החברתית למען המדינה.

בטקס הפתיחה של הכנס שנערך בערב, נשאה דברים יו"ר ועדת הצעירים בכנסת, ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "מה שמשנה כעת היא לא עמדתכם הפוליטית, אלא הבחירה שלכם האם להיות מעורבים או לא - תתעניינו במה שקורה במדינה שלכם, תקראו עיתון ותשאלו שאלות. האחריות מעכשיו היא לא רק על הדור של ההורים שלכם אלא גם עליכם, הדור הצעיר. נכנסתי לתפקידי כיו"ר ועדת צעירים כדי לייצג אתכם בכנסת, אבל אם אתם לא תהיו מעורבים, לא תציגו את הבעיות הגדולות של הדור שלכם ולא תחקרו מה הבעיות המערכתיות שמונעות מכם להיות גאים שאתם חיים בישראל, אז לי כמחוקקת לא יהיה איך לייצג אתכם בכבוד. אני מתחייבת שכשתצטרכו אותי תמיד אהיה זמינה ושותפה שלכם בדרך להגשמה, אבל גם קוראת לכם לקחת אחריות, להפנות אליי, כנציגתכם בכנסת, כל בעיה ועוולה חברתית שאתם נתקלים בה, ולא לעמוד מנגד". 

מעגל שיח בנושא המחאה נגד המהפיכה המשפטית
מעגל שיח בנושא המחאה נגד המהפיכה המשפטית

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, בירך גם הוא את המשתתפים, ואמר: "המפגש עם 1300 משתתפי כנס י"א בזמן המבחן הגורלי לעתידה של מדינת ישראל, הדגיש את מקומם ותפקידם של בני הנוער במחאה בצמתים. כמי שנוכח ופועל מדי יום במחאה מתוך דאגה ואחריות, חשוב לי להדגיש את התובנה שהזכות להשתייך למשהו שהוא גדול ומשמעותי מקנה משמעות למעשיו ולדימויו העצמי של כל אחד מהשותפים. אני מצפה לפגוש את הנוער בצמתים ובמחאה - ההווה והעתיד הוא שלהם בדיוק כמו שהוא שלנו!".

היום השני של כנס י״א הוקדש לבחירה ולהיכרות עם אפשרויות הבחירה בשנת י״ג (שנת שירות או מכינה קדם צבאית). היום התחיל בפעילות בהובלת מדריכי הקבוצות שעסקה במעגל האישי והיוותה הקדמה ליריד שנת י״ג שהתקיים מיד לאחר מכן, בו השתתפו כ-60 נציגים ונציגות ממסגרות שנת י״ג שונות שסיפרו לנערות ולנערים על עשייתם בשנה זו ועל חוויותיהם השונות. לסיכום חלק זה של היום התקיימה פעילות עיבוד בקבוצות לסיכום וחיבור אל הנושא הבא בו עסקו - המעגל הקבוצתי והקהילתי.

גם בכנס זה התקיימו הטורנירים המסורתיים בשלושה ענפי ספורט - משיכת חבל, כדורעף וכדורגל. בני הנוער והמדריכים לקחו חלק פעיל ושמרו על רוח ספורטיבית. הטורנירים התקיימו בניצוחו של עופר רימון ממחלקת שנת שירות ובסיועם של יוחאי יפת (רגבים), צחי רם וקומונת רביבים. תודה להם על הארגון והשיפוט במשחקים הרבים. ואלו הזוכים: בטורניר הכדורגל זכתה הקבוצה של המועצה האזורית גלבוע, בטורניר הכדורעף זכתה הקבוצה של גבעת חיים מאוחד ובטורניר משיכת החבל זכתה הקבוצה של צרעה.

לקראת הערב התאספו הקבוצות לקבלת שבת משותפת שחיברה בין קבוצות וקיבוצים מכל רחבי הארץ שהתאספו יחד, רקמו חברויות חדשות וקשרים חדשים. בארוחת הערב התקיימה תחרות "מאסטר שף" בין הקבוצות, אשר קיבלו מרכיב סודי ומפתיע אותו נדרשו לשלב בשתי מנות. בכל השנים בהן מתקיימת תחרות זו לא זכורה לזקנות וזקני השבט רמה כה גבוהה של בישול בתנאים המיוחדים שהכנס מביא עמו. לצוות השיפוט (שהורכב ממומחיות ברמה העולמית) שעבר וטעם את מעשה ידיהן של הקבוצות היה קשה מאוד להגיע להחלטה ולבחור בין המנות הטעימות. הזוכים בתחרות הצמודה היו קיבוץ עין גדי, שבישלו ארוחה טעימה שהתחברה למאפיינים הייחודיים של חבל הארץ בה הם גרים.

בשבת בבוקר התעוררו בני הנוער ליום האחרון של הכנס ופתחו את הבוקר בשיחות בנושא החברה הישראלית. לאחר פעילות עם המדריכים פגשו הקבוצות שני דוברים שעוסקים בסוגיות שונות בחברה הישראלית - יובל סיני שבגיל 17 הקים ארגון נוער שנותן מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, ואביב שאול שיצא לאחר השחרור מהצבא למסע של כמה חודשים בחברה הישראלית ופגש משפחות מגוונות מרקעים שונים. בנוסף, יצאו הקבוצות לטיול קצר בין רביבים לכפר הבדואי הסמוך ביר הדאג', במהלכו חוו את המדבר ומאפייניו ושמעו על האוכלוסייה והאתגרים של חבל הארץ בו שהו במשך סוף שבוע שלם.

נעם להב, מדריך הנעורים של קיבוץ מעגן מיכאל סיכם בשם המדריכים: "הכנס אפשר לקבוצה שלנו להתלכד ולהתגבש סביב גאוות הכיתה, בין אם זה בטורנירים או בהתנהלות השוטפת, ולפתח שיח שאותו מאתגר יותר לפתח עם כל הסחות הדעת של חיי היומיום".

עבור דנה עג'מי, מנהלת מרכז הנוער של המועצה האזורית אשכול ורכזת הכנה לשירות משמעותי במועצה, הייתה זו הפעם הראשונה שבה השתתפה בכנס י"א. וכך היא מסכמת את החוויה: "השנה, החלטנו באשכול להתחבר ברמה מועצתית לפעילויות של התנועה הקיבוצית, וכנס י"א הוא המפעל הראשון שאליו יצאנו כמועצה. כמו בכל מפעל, היו הכנות רבות לפני היציאה ותמיד יש פער בין ההכנה למפעל עצמו, לכן לא הגעתי עם ציפיות גבוהות, אבל כבר מהרגע הראשון הופתעתי לטובה מהסדר והארגון של הצוות המוביל ומהמעטפת החמה שקיבלנו לכל אורך הדרך.

טורניר משיכות בחבל
טורניר משיכות בחבל

אשכול מורכבת מקיבוצים מושבים ויישובים קהילתיים ולרוב הפעילויות והמפעלים שלנו מלאים בכיף וחוויות, אבל התוכן תופס בהן קצת פחות מקום. הפעם, הנוער שלנו בחר לצאת לכנס לאחר שדאגנו להבהיר שהוא מלא בתוכן ועבודה פנימית של כל אחד. היה מדהים לראות אותם במיטבם, סופגים ידע, לומדים, שואלים ורוצים להיות חלק ממשהו גדול. האפשרות לעבור את זה עם עוד 1200 בני נוער בני גילם מרחבי הארץ רק הוסיף לכל הטוב הזה.

אני שמחה שבחרנו לקחת חלק בכנס י"א, ולנו באשכול לגמרי ברור שזאת התחלה של קשר ארוך עם התנועה הקיבוצית, בשאיפה שכל יישובי המועצה יצטרפו לפעילויות הבאות".

דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, מוסיפה: "הכנס נולד לפני כשמונה שנים כדי להוות מבואה להכנת שכבת י"א לקראת השלב הבא - מיונים לצבא, לשנת י"ג ולחיים הבוגרים - לצד מיצובם כמובילים בקהילתם. במהלך השנים שחלפו בחנו את המתווה המותאם למציאות המשתנה, ובהלימה לתפיסת העבודה של אגף חינוך עוצב הכנס כתשתית חינוכית, ערכית וארגונית המאפשרת למדריכי ומדריכות הנעורים להוביל את בני הנוער בתהליך חינוכי הרואה את הפרט ואת הקבוצה.

השנה, הכנס התעלה על כל הציפיות לגבי מספר המדריכות והמדריכים שבחרו להגיע ולאפשר לקבוצתם מרחב עשייה חינוכי ארצי, לחוש את הזכות להשתייך לתנועה הקיבוצית, לשוחח על הזהות האישית והקיבוצית ולבחון את מקומם ותפקידם בהווה ובעתיד אל מול אתגרי החברה הישראלית בכלל, ובעת הזו בפרט. אגף חינוך ימשיך וילווה את המדריכים ביצירת רצף והמשכיות בעיסוק בתכני הכנס גם לאחריו, וכחלק התכנית השנתית

את הכנס סגרנו בקריאה לנוכחותם הפעילה בצמתים, ביוזמות מחאה ובעמידה באומץ על ערכי הדמוקרטיה ושמירה על מדינת ישראל וערכי מגילת העצמאות".

גיא גרסול, רכז המפעלים החינוכיים באגף חינוך ומנהל כנס י"א, זוכה לסכם אחרון: "היה מרשים ומעורר השראה להתבונן מהצד בבני ובנות הנוער ובמדריכים שלהם משוחחים, מתווכחים ודנים בשאלות, שלעיתים נותרות פתוחות וממשיכות איתם הלאה. אני מבקש להודות לכל השותפים במטה התנועה הקיבוצית, חברי וחברות אגף חינוך, פעילי ופעילות התנועה שלקחו חלק משמעותי בכנס ולהנהלת התנועה הקיבוצית על השותפות והתמיכה בדרך חשובה זו".

לחצו כאן לצפייה בעוד תמונות מתוך כנס י"א 2023

הוספת תגובה חדשה