דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

נערכים לתמורות במדיניות התכנון הלאומית בסדרה של כנסים אזוריים. מי קיבל את אות הנשיא להתנדבות לשנת תשפ"ג? האם וכיצד ישפיעו עליות מחירי החלב ומוצריו על יצרני החלב? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
בניה בקיבוץ
 04/05/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

להסתכל לעתיד בעיניים:
נערכים לתמורות במדיניות התכנון הלאומית

על רקע השינויים המשמעותיים הצפויים במדיניות התכנון בישראל, תקיים התנועה הקיבוצית בחודשים הקרובים סדרה של כנסים אזוריים (הכנס הראשון ב-5.6 בגליל העליון), במטרה לסייע לקיבוצים להבין את המציאות החדשה ולהיערך אליה
בנייה בקיבוץ. צילום: שמואל בן אור
בנייה בקיבוץ. צילום: שמואל בן אור

הקיבוצים בישראל מתמודדים בשנים האחרונות עם התלכדות של תהליכים משמעותיים שונים שהשפעתם על התנהלותם, זהותם ואופיים של הקיבוצים עמוקה ומתמשכת. במציאות של השלמת שיוך הדירות, מחירי קרקע מאמירים, צפיפות הולכת וגדלה וביקוש גדול לחיי קיבוץ, נדרשות הנהלות הקיבוץ לבצע חשיבה והתאמות לאתגרים העדכניים.

לכל אלה מצטרפת בימים אלה רפורמה תכנונית חדשה, הנמצאת בדיונים לקראת אישור ברשויות התכנון, ובתוכה תיקון 5 לתמ"א 35. המדיניות החדשה, כאשר תאושר, עתידה לשנות באופן משמעותי את 'כללי המשחק' התכנוניים, בהיבטים שונים, ביניהם של מספר יחידות הדיור שיהיה ניתן לבנות ביישובים כפריים ורמת צפיפות הבניה בהם. 

על מנת להרחיב את המודעות וההבנה של הקיבוצים לתהליכים הצפויים והשפעותיהם על כלל הזירות הפנים קיבוציות, יזמה התנועה הקיבוצית סדרה של כנסים שיתקיימו בשבעה אזורים שונים ברחבי הארץ בחודשים יוני ויולי. אל הכנסים יוזמנו ממלאות וממלאי תפקידים מהתחומים החברתיים והכלכליים בקיבוצים, כאשר המטרה היא לייצר למידה והפנמה של השינויים והמגמות, וחשיבה משותפת על האופן שבו כדאי להיערך לכך ברמה הקיבוצית. בכנסים יונגשו התוכן והמשמעויות אל ממלאי תפקידים ובעזרתם לציבור החברים, תוך שימת דגש על יידוע הקיבוצים בשינוי המשמעותי המתוכנן במדיניות התכנון של הישובים הכפריים.


באנר ביטוח חקלאי

טלטלה בכד החלב: האם וכיצד ישפיעו עליות מחירי החלב ומוצריו על יצרני החלב?

בסיומם של דיונים סוערים נקבעה מסגרת עליית מחיר החלב ומוצריו המפוקחים. התאחדות יצרני החלב, המייצגת את הרפתות בקיבוצים ובמושבים מסבירה האם יש לכך השפעה על הרפתות והקיבוצים
הרפת בקיבוץ רביבים
אז מה נשמע ברפת: מחיר המטרה לא יקטן. הרפת בקיבוץ רביבים

בשבועות האחרונים, והשבוע ביתר שאת, נמצא ענף החלב במרכז השיח הציבורי עקב התייקרויות מחירי מוצרי החלב השונים. ההתייקרויות נובעות מעליית מדד המחירים לצרכן, שכר העבודה, מזון הפרות, והתייקרויות בדלק, בשמנים ובחשמל. מנכ"ל ההתאחדות יצרני החלב (שמצייגת את מרבית יצרני החלב בקיבוצים ובמושבים), ליאור שמחה (נצר סרני), מסביר כי גלי ההתייקרויות נובעים מהחלטות ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר והחקלאות, אך מציין כי עליית המחירים, של החלב ומוצריו, לא פגעה במחיר המטרה המשולם לרפתנים.

בראשית השבוע, אחרי דיונים ארוכים במשרד האוצר נסגר הסכם עקרונות, שבמסגרתו המחלבות לא יקבלו את מלוא העלייה שביקשו במחירים המפוקחים המגיעה להם. סוכם כי העלייה במחירים המפוקחים תתפרס על-פני שלוש שנים הבאות, בהתאם למנגנון האוטומטי. בדיונים הדגישו נציגי היצרנים כי ענף החלב טומן בחובו צורך באיזון רגיש בין החקלאים, התעשייה והצרכנים. האיזון חייב להישמר, כיוון שאף גורם בשרשרת הערך לא יוכל לפעול לאורך זמן במחירי הפסד.  

בהתאחדות יצרני החלב מדגישים כי מנגנון מחיר המטרה וההסכם הקודם עם האוצר לא נפרצו, כך שלמעשה הרפתנים אינם חלק מההסכם הנוכחי, למעט ההשלכות העקיפות על המחלבות. בהתאחדות מקווים כי האירוע הנוכחי יוכל לסיים את הסאגה הממושכת של עליית המחירים המפוקחים. בימים הקרובים יתקיימו מפגשי זום עם יצרני החלב במשקים, בהם יסבירו אנשי ההתאחדות בפירוט על פרטי ההסכם ועל מנגנון המחירים המפוקחים.


באנר משקארד

הובא למנוחות ניר דקל ז"ל
מקיבוץ אור הנר שנהרג באסון
קריסת העגורן בתחנת הכוח באשקלון

לאחר שישה שבועות של חיפושים ובתום פעולות חילוץ, אותרה ביום שני שעבר גופתו של ניר דקל שנעדר מאז אירוע קריסת העגורן בנמל אשקלון. הוא הובא למנוחות ביום ראשון השבוע (30.4) בבית העלמין של אור הנר. התנועה הקיבוצית משתתפת בצערם הכבד של המשפחה ובית אור הנר
ניר דקל ז"ל. צילום באדיבות המשפחה
ניר דקל ז"ל. צילום באדיבות המשפחה

בבית העלמין באור הנר הובא ביום ראשון למנוחות ניר דקל ז"ל בן ה-54, בן ותושב הקיבוץ שנהרג בקריסת העגורן בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון בחודש מרץ. גופתו של ניר, מפעיל העגורן, אותרה וחולצה לאחר 43 ימי חיפושים. האסון אירע ב-13 במרץ בשעה 23:30 בלילה. ניר הלך אל העגורן במטרה לעלות עליו ולהתחיל את המשמרת כשהתחילה רוח וסופה, והעגורן החל לזוז על המסילה שלו למרות שהוא לא אמור לזוז. ניר היה עם חברו לעבודה, צביקה, שהיה אמור לעלות על העגורן השני, וכשהם ראו שהעגורן זז הם התחילו לרוץ בחזרה. העגורן קרס לים והפיל למים את ניר וצביקה ואת נפתלי אדרי ז"ל מאשדוד שדג במקום. בעוד שצביקה חולץ חי מהמים כעבור מספר שעות וגופתו אדרי נמצאה כעבור יממה, ניר נקבר תחת העגורן והיה בחזקת נעדר עד שהצליחו להרים את העגורן.

ניר נולד באור הנר לפנינה ואפרים, ממייסדי הקיבוץ, אח שני מתוך ארבעה. הוא התחנך בבית הספר התיכון שער הנגב ובצעירותו עבד בקיבוץ בחקלאות. כשחזר מהטיול הגדול בדרום אמריקה עבד בחברת מקורות, ובאותה תקופה פגש את בת זוגו, חופית. לאחר שהתקבל לעבודה בחברת החשמל, עברו השניים ממרכז הארץ לאשקלון. בשנת 2005 עברו חופית וניר ושלושת ילדיהם להתגורר באור הנר כתושבים.  

מאות בני אדם ליוו את דקל בדרכו האחרונה, בהם שלושת ילדיו, ניצן, אגם ותמר, בני משפחתו, חבריו מהקיבוץ, עובדי חברת החשמל ומשפחתו של נפתלי אדרי ז"ל. חופית, רעייתו, ספדה לו בבית העלמין: "43 ימים שנמשכו כמו נצח מלאים בקשיים, בכעס אבל גם באהבה, עד שקיבלנו את ההודעה שמצאו אותך, וכמו בכל התקופה האחרונה שמצאנו את עצמנו במצבים הזויים ולא מציאותיים גם שם ברגע הזה שהיה מהול בעצב ובשמחה. עצב אינסופי על הוודאות הסופית שאתה כבר לא חי ושמחה על כך שסוף סוף אתה חוזר אלינו. ניר שלנו, היית איש צנוע וביישן, חרד לפרטיותך כשהילדים והמשפחה הם ערך עליון מבחינתך. שמרת עלינו כל השנים האלה, משפחה קרובה ואינטימית עם המון חברים קרובים וטובים, וכל אלה עזרו לנו בחודש האחרון שהיה קשה מנשוא. נעלמת בלילה אחד ונשארנו לבד בלעדיך, וקשה לנו. אוהבים אותך המון ומתגעגעים".      


באנר מרכז קליטה

אות הנשיא להתנדבות לשנת 2023 יוענק לעמותת החממה האקולוגית בעין שמר ולשינשינית בתנועה הקיבוצית

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ורעייתו מיכל בישרו ביום שני ל־-12 מקבלי ומקבלות "אות הנשיא להתנדבות" לשנת תשפ"ג על זכייתם. בין הזוכים השנה: החממה האקולוגית בעין שמר וים קרפ, הזוכה הצעירה ביותר ושינשינית בתנועה הקיבוצית שהקימה בגיל 15 את מיזם "דורות של חברים" המחבר בין בנות ובני נוער לשורדי שואה
החממה האקולוגית בעין שמר. תקבל את אות הנשיא להתנדבות על העשייה החינוכית-אקולוגית-חברתית שמתקיימת בה
החממה האקולוגית בעין שמר. תקבל את אות הנשיא להתנדבות על העשייה החינוכית-אקולוגית-חברתית שמתקיימת בה

12 זוכי ׳אות הנשיא להתנדבות׳ התבשרו השבוע על זכייתם באות לשנת 2023, שיוקדש לרגל שנת ה-75 למדינה לפועלות ולפועלים למען חיזוק החוסן הישראלי ובניית גשרים בחברה הישראלית. האות מוענק מידי שנה על ידי נשיא המדינה לגופים, מפעלים, מוסדות וארגונים אשר מתקיימת בהם פעילות התנדבותית ואשר תרמו תרומה ייחודית לטובת המדינה והחברה בישראל, ונוסד בשנת 1974 בתקופתו של הנשיא הרביעי של מדינת ישראל, פרופ׳ אפרים קציר ז"ל.

החממה האקולוגית בעין שמר נוסדה על ידי חבר הקיבוץ, האמן אביטל גבע, בשנת 1977, ומהווה מעבדה לרעיונות חינוכיים, סביבתיים וחברתיים ומודל המחבר בני נוער, מומחים, חוקרים ומורים ללימוד, מחקר ופיתוח משותפים של פתרונות לאתגרים אמיתיים. החממה הינה מרכז חינוכי חדשני, בו בני נוער חוקרים ולומדים את אתגרי כדור הארץ והאדם, בחיבור למפעלים ומומחים ממגוון תחומים. הלימוד בחממה מתבצע בשיטת למידה מבוססת פרויקט ולמידת חקר, המתקיימת בצוותים קטנים בדגש על עצמאות הלומד וטיפוח חשיבה יצירתית והמצאתית. תחומי הלימוד בהם עוסקים התלמידים נוגעים באתגרי הסביבה של ישראל וגם באמנות המעורבת בקהילה. יחד עם העיסוק באקולוגיה הסביבתית, מיישמת החממה אקולוגיה חברתית, בטיפוחה של סביבת למידה בה לוקחים חלק תלמידים יהודים, ערבים, דתיים, חילונים, עולים וותיקים, תלמידי חינוך מיוחד, מצוינות ובעלי צרכים מיוחדים.

נשיא המדינה פתח את סבב ההודעות לזוכי האות לשנת 2023 בשיחה עם ים קרפ בת ה־18 מרעננה, הזוכה הצעירה ביותר שהקימה את מיזם "דורות של חברים" המחבר בין בנות ובני נוער לשורדי שואה. היא עצמה אחראית על פרויקט הטמעת טאבלטים לאוכלוסייה מבוגרת בעירה ולפרויקט "מתחברים" להטמעת מכשירי שמיעה לקשישים. ים היא ש"שנית חרוצה, מובילה וכישרונית של התנועה הקיבוצית שמבצעת את שנת השירות שלה בפנימיית "אחוזת ילדים" ויצו חיפה. בשיחתו עם ים, אמר לה הנשיא הרצוג: "את אמנם צעירה אבל כבר מקבלת את אות הנשיא להתנדבות - זה לא דבר של מה בכך. אני שמח לברך אותך ולבשר את החדשות". ים השיבה לו בהתרגשות ואמרה: "התחלתי להתנדב בגיל 15. מאוד רציתי להתנדב עם ניצולי שואה, אבל אמרו לי שבגלל שאני צעירה מדי אין לי אופציה כזאת. החלטתי שאם לא נותנים לי - אקים מיזם כזה בעצמי".


פייסבוק התנועה

קול קורא להגשת בקשה או המלצה
על מועמדות לקבלת תעודת הוקרה
ב"יום החקלאות"

משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אגף טקסים ואירועים, בשיתוף השדולה לחקלאות בכנסת מזמין את הציבור להציע מועמדות או המלצה על מועמד/ת לקבלת תעודת הוקרה על פעילות לטובת קידום החקלאות הישראלית בהווה ולעתיד שיוענקו במסגרת "יום החקלאות" -אירוע שיתקיים בכנסת בתאריך 11 ביולי 2023, כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ג. היום יתקיים בסימן "חקלאות הווה ועתיד"
לוגו משרד החקלאות ופיתוח הכפר

סיפורה של חקלאות ישראל הוא סיפור של חלוציות, אך במקביל גם חדשנות, יזמות ותהליכי הזנק, תוך השקעה והובלה במחקר, תהליכי אקוסיסטם לפתרון בעיות ופיתוחים בסוגיות בחקלאות, יצירת שותפויות, קיום דור המשך ועוד. חלוצות וחלוצים ישראלים ממשיכים גם היום ליצור יש מאין, לפרוץ דרכים חדשות אל המחר ולהאמין ש"אם תרצו – אין זו אגדה". הם מייצגים את העשייה החקלאית העכשווית תוך ראיה אל העתיד, כהווייתה ומתארים את הפעילות בענפי ובערוצי החקלאות השונים. השנה האירוע בכנסת יוקיר את החלוצות והחלוצים של ישראל, בהווה ובעתיד, אלה שהופכים והופכות רעיונות למעשים, וחלומות למציאות.

דרישות סף למועמד:
  • תושב ישראל או חברה שהוקמה בישראל, שפעילותם המרכזית מתקיימת בישראל.
  • ממשק לחקלאות הישראלית.

המשיבים לפנייה זו מתבקשים להגיש את המלצתם או מועמדותם לא יאוחר מיום 25.5.2023 בשעה 10:00, במשלוח הודעת דואר אלקטרוני לכתובת: avitalu@moag.gov.il. לבקשת ההמלצה או המועמדות יש לצרף את המסמכים הבאים: (ניתן להגיש את הבקשות בעברית, ערבית או אנגלית):

  • קורות חיים מתומצתים של המועמד/ת.
  • נימוקים לתרומתו/ה יוצאת הדופן של המועמד/ת לחקלאות הישראלית.
  • פרטי יצירת קשר של המועמד/ת המומלץ לרבות אישורו למועמדותו במידה והוא אינו מגיש הבקשה.

באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: מחכים לכם בבית

חיילים וחיילות מגרעין צבר בקיבוץ לביא ביום גיוסם לצה"ל
חיילים וחיילות מגרעין צבר בקיבוץ לביא ביום גיוסם לצה"ל

בהתרגשות ובשמחה ליווינו השבוע ללשכות הגיוס עשרות עולים חדשים שהגיעו כדי להתגייס לצה"ל כחיילים בודדים. כולם כבר מתגוררים בקיבוצים, חלקם בוגרי אולפני קיבוץ ומשתתפים בתכנית 'חמסה'. מרביתם הגיעו מגרעיני צבר שנקלטו בעין החורש ובלביא, ובנוסף מהקיבוצים שקלטו עולים טרום גיוס - גבעת עוז (2), ברעם (1), בית אלפא (1), שדה אליהו (3) ויגור (3). המחבר בין כל הצעירים הללו רב מן השונה: כולם צעירים בגיל גיוס שיכלו להמשיך במסלול החיים השגרתי כמו חבריהם אך בחרו לעשות עלייה, להגיע לקיבוץ, להתגייס לצבא ותרום את המירב.

יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים אומרת כי "דווקא בימים מאתגרים אלו, גיוסם של עשרות עולים חדשים ובחירתם בנו - הקיבוצים - לשמש להם כבית, המקום הבטוח והמחבק, ממלאים את הלב בשמחה וגאווה והבנה עד כמה משמעותית מעורבותנו בחברה הישראלית. איציק עוז, שותפי למחלקה, ואנוכי נהיה כאן תמיד ללוותם בהצלחות ובקשיים, לחבקם בכל שלב בשירותם הצבאי ולסייע בידם להשתלב בצורה הטובה ביותר בצבא ובחברה הישראלית.

בהצלחה לגיבורים שלנו, ובהצדעה לקיבוצים ששוב ושוב, כאילו זו הפעם הראשונה, מלווים בהתרגשות, מכילים ומעניקים לחיילים ולחיילות את הדבר היקר מכל - תחושת בית!


פייסבוק התנועה

טקס הזיכרון השנתי לחללי הקיבוצים  - באורך מלא

לפני שבועיים התקיים באנדרטה לזכר חללי הקיבוצים שבמועצה האזורית מגידו טקס ההתייחדות השנתי עם זכרם של חללי התנועות הקיבוציות שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה. כעת, אנו מביאים את צילום הטקס באורך מלא עבור אלו שלא נכחו בו
לחצו על התמונה לצפייה בווידאו

השנה התייחדנו עם זכרם של 3110 חללי התנועות הקיבוציות בטקס הזיכרון השנתי שנערך בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים ו-75 שנה למלחמת השחרור ולעצמאות ישראל. הקדשנו את מחשבותינו לזכר הנופלים ולכאב הבלתי נתפס, שאינו פוסק לעולם של המשפחות, שהקריבו את היקר להן מכל, ולחלקם המשמעותי של הקיבוצים והמחיר ששילמו במלחמת יום הכיפורים בפרט ובהגנה על ביטחון ישראל בפרט.


באנר משקארד

השומר המתמיד: מאות משתתפים באירוע השקת הספר "רוביק רוזנטל משוחח עם חיים אורון"

הנשיא לשעבר ריבלין, בני משפחה ומאות חברים ושותפים לדרך התכנסו ב"צוותא" לכבוד השקת הספר "ג'ומס. רוביק רוזנטל משוחח עם חיים אורון"
נשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין, ג'ומס והעיתונאי נחום ברנע מעלים זכרונות באירוע
נשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין, ג'ומס והעיתונאי נחום ברנע מעלים זכרונות באירוע

מאות חברים לדרך התנועתית והפוליטית, חברי כנסת בעבר ובני משפחה של ג'ומס, הידוע גם בכינויו חיים אורון, התכנסו לכבודו ב"צוותא" ביום שישי שעבר (28.4) באירוע "ערכים, תנועה, פוליטיקה" בו הושק הספר "ג'ומס. רוביק רוזנטל משוחח עם חיים אורון", שיצא לאחרונה בהוצאת "סימן אדום" של הקיבוץ המאוחד. הפקת האירוע נעשתה בידי חיים וידר מ"צוותא" וסייעו לו עוזריו הנאמנים של ג'ומס מימיו בכנסת ובמשרד החקלאות, דקלה אברג'יל ורועי פלד, ומנכ"ל קרן חבצלת, עוזי שמש.

עמוס רבין יו"ר קרן חבצלת, יוזמת המפגש ביחד עם יד יערי, אמר באירוע: "מבחינתנו ג'ומס היה ועודו מעין מגדלור שאליו אנחנו מתייחסים הן בעמדות הערכיות והן במעשה. תמיד רוצים לשמוע את דעתך ועמדותיך והן תמיד משולבות באידאולוגיה הרואה ושואפת לשוויון וצדק אמיתיים ללא הבדל דת גזע ומין, גם היום במאבק להגנה על הדמוקרטיה הליברלית בארץ". רועי פלד נזכר שכשהתחיל לעבוד בכנסת אמרה לו עובדת ותיקה "לכל אחד פה יש איזה תיק פסיכיאטרי. אף אחד הוא לא ממש שפוי. חוץ מג'ומס". 

באירוע השתתפו נשיא המדינה לשעבר וחברו של ג'ומס, ראובן ריבלין, שדיבר על החברות העמוקה בינו ובין ג'ומס, למרות כל המחלוקות ביניהם. רוביק רוזנטל דיבר על הקושי שלו לכתוב ספר על איש שאין לו אויבים, ופרופ' נעמי חזן סיפרה כמה אהבה לעבוד עם ג'ומס, "למרות המחלוקות בין מפ"ם לרצ". ד"ר אלון גן הציג את השילוב של ג'ומס כאיש השומר הצעיר, המחויב לאמת ועומד על משמרה, המחנך ופועל להטלת ספק וחי בתוך מורכבות וניגודים. רונית שניר מזכ"לית השומר הצעיר כיום דיברה על ג'ומס כדמות מופת עבור מדריכי וחניכי התנועה, המצויים עימו בקשר רצוף משום היותו יו"ר מועצת המנהלים. הבן, אורי, דיבר על אביו "ראש השבט", שגם הוא ואחיו וגם הנכדים באים להתייעץ ולשמוע מתבונתו וניסיונו הרב. 


באנר ביטוח חקלאי

שפץ ביתם: צוות קורום שיפץ בהתנדבות את המגורים של גרעין צבר בקיבוץ ארז

חברת 'קורום הנדסה וניהול' החליטה להקדיש יום התנדבות של צוות עובדיה למען שיפוץ המגורים של גרעין צבר בקיבוץ ארז. יחד עם מיזם SocialEyes של עמותת "רתם" הם עשו "מייקאובר" למגורים שכלל צביעה ובניית רהיטים חדשים, ולחיילים שחזרו הביתה לשבת ציפתה הפתעה נעימה ומרגשת
עובדי קורום במגורים המשודרגים של גרעין צבר בארז בתום יום ההתנדבות
עובדי קורום במגורים המשודרגים של גרעין צבר בארז בתום יום ההתנדבות

עובדי חברת 'קורום הנדסה וניהול' רגילים לבנות במרחב הכפרי בכלל ובקיבוצים בפרט, אבל שום דבר לא הכין אותם להתרגשות ולהנאה ביום התנדבות של כל צוות חברה בשיפוץ המועדון של גרעין צבר בקיבוץ ארז. את הקיבוץ הם מכירים מפרוייקטים של בנייה שם, וכך גם את נושא החיילים הבודדים בקיבוצים - לפני כחצי שנה הם השיאו תרומה מכובדת לרווחת החיילים הבודדים בקיבוצים.

בשיתוף פעולה עם מיזם SocialEyes של עמותת "רתם" (המנציחה את זכרו של הלוחם רתם שרביט ז"ל בפעילות התנדבותית למען הקהילה), שסייע כבר רבות בעבר בשיפוץ ועיצוב מגורי חיילים בודדים בקיבוצים, יצא לדרך פרויקט משותף בו לקחו חלק כל עובדי חברת קורום. כבמטה קסם הם הסתערו על המשימות ושידרגו לחיילי גרעין צבר בקיבוץ ארז את המועדון. הם פינו את הריהוט הישן, בנו שולחנות וכיסאות מעץ, תחמו בגדר במבוק, צבעו, הוסיפו טאצ' ובעיקר לא הפסיקו לחייך תוך כדי שהם מדמיינים את פניהם של החיילים הבודדים שייצאו הביתה לקיבוץ לשבת. 

יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים מודה ומתוודה שאלו הפרוייקטים שמרגשים במיוחד את צוות המחלקה: "החיבורים האנושיים, הטוב שמופץ על ידי המתנדבים הרבים והידיעה שמעגל העושים למען החיילים הבודדים מתרחב, הם הם הביטוי הטוב ביותר לשליחותנו. אנחנו מצדיעים לעובדי קורום ולצוות SocialEyes, שבהתנדבותם הראו לחיילים הבודדים את יופיו של עם ישראל. בימים אלו זה מרחיב את הלב שבעתיים. זה המקום לפרגן גם לקיבוץ ארז המיוחד על אימוץ גרעיני צבר - לטליה הרכזת המופלאה, להנהלת הקהילה ששוב ושוב מחזקת השותפות בינינו, לעשרות המשפחות המאמצות ולקהילה שהיא פשוט בית אמיתי לחיילים הבודדים, שאצלה הם לא בודדים".


באנר מרכז קליטה

ההאקתון השנתי של תוכנית "זרעים" לקידום וטיפוח יזמי היי-טק בקיבוצים - מתקרב לקו הגמר

תוכנית "זרעים" של קרן "משתלת הקיבוצים" מזמינה משתתפים ומתעניינים להצטרף, להכיר את היזמים ולחבור אליהם לפתרון אתגרים משותף באירוע. שלב הגמר יערך בימים 31.5-1.6.23, בבית ברל. לזוכים מובטחות הטבות חומריות ומקצועיות שיסייעו לפיתוח המוצר
מעלה מעלה
מיזם. שורת הטבות ליזמים

בתאריך 14.5 יתקיים במרכז החדשנות בבית ברל אירוע השקה מרוכז בו יוצגו שמונה מיזמים, שנבחרו מבין כמה עשרות, וצוותי פתרון האתגרים הטכנולוגיים והאחרים המשתתפים בפיתוחם ייכנסו לפעולה. צוות תוכנית מאיץ "זרעים" של התנועה הקיבוצית ילווה את הצוותים בתהליך גיבוש הפתרונות, ובסיומו של פרק זה יגיע שלב הגמר (31.5-1.6.23) - שיאו של המיזמתון, באירוע סיעור מוחות שיימשך 30 שעות בהשתתפות מנטורים, מומחי תוכן, מפיק ארגוני, מפיק תוכן, ומצטרפים חופשיים נוספים. הניקוד לכל מיזם יתקבל על פי קריטריונים מוגדרים כגון איכות ויצירתיות הפתרון, חדשנות ומקוריות, אופן יישום הפתרון ומורכבות היישום, התכנות עסקית, עלויות, חווית שימוש, קהל היעד אליו פונה הפתרון והיקפו והתרשמות כללית.

שמונת הנבחרים שעלו לקו הגמר הם:

  • תוכנת ההנגשה GPTeach - המסייעת למורים לסגור את הפער וליצר חומרי לימוד והנגשת בינה מלאכותית נכונה לתלמידים.
  • טאלנט מרקט פלייס – מוצר המסייע לקיבוצים ולארגונים מנוהלים בעזרת טכנולוגיה מתקדמת בגיוס בעלי תפקידים, ולבעלי התפקידים במציאת התפקיד הפנוי והמתאים להם.
  • פיקולו – המסייע לגייס כלים דיגיטליים לייצור יעיל וחסכוני בכוח אדם, מים, אנרגיה, חומרי גלם, בהקטנת פחת ובהקטנת טעויות ייצור בתעשיה. Archie – תוכנה המסייעת ללכוד האקרים ולסכל תקיפות סייבר על אתרי אינטרנט.
  • Anycare Animals - מערכת המסייעת להיעזר בשיטות חקלאות מדייקת וחישה מרחוק (רחפנים, צילומים, פיענוח, בינה מלאכותית) לייעול רעייה ונצילות גבוהה של שטחי המרעה לעדר.
  • מפעל  מעגלי לטיפול בפסולת אורגנית, חקלאות ורפת – שיטה לפיתוח תהליך ומערכת לניצול כלכלי ונכון של פסולות ושפכים חקלאיים בצורה רציפה ובספיקות גבוהות.
  • אגדאטק - טכנולוגיה ומערכת לגידול יעיל וכלכלי של ירקות תוך חסכון במים, בכוח אדם, אנרגיה, לוגיסטיקה וקרקע.
  • Axiv Materials - טכנולוגיה המנצלת חומרים מיוחדים המופקים מפסולת חקלאית לייצור יריעות פלסטיק גמישות לתעשית אריזות המזון.

רפי נבו, מנהל "זרעים" מציין כי היזמים שייבחרו יזכו בשורת הטבות, ביניהן שישה חודשי מנטורינג צמוד של מומחי עסקים בטכנולוגיה, תעשייה, חקלאות ויזמות, מלגה כספית ליזם בזמן הפיתוח, סיוע לבניית משאבי אנוש דרושים והרכבת צוות הסטרטאפ העתידי ועוד.


באנר ביטוח חקלאי

אלימות היא לא גזירת גורל -
ניתן להתמודד עם זה

אלימות על צורותיה השונות (פיזית, מינית, נפשית, מילולית, כלכלית וטכנולוגית) עלולה להתפרץ בכל משפחה וקהילה. כן, גם אצלנו בקיבוצים ובמרחב הכפרי. אנחנו עדים באופן כמעט יומיומי לשפה גסה ואלימה בקרב נבחרי הציבור בכנסת וברשתות החברתיות ולהתנהגות אלימה בכבישים, ברחוב, במגרשי הספורט, בתוך המשפחה ובבתי הספר שחוצה מגדרים, גילים, מעמד חברתי וכלכלי ומקצוע. סמינר בן שלושה מפגשים יעמיק את ההיכרות עם הנושא ועם דרכי ההתמודדות עמו
הזמנה לסמינר מוגנות במשפחה

התקופה האחרונה מאופיינת במתח רב ובמשברים אישיים משפחתיים וחברתיים שלא הכרנו קודם ובעוצמות גבוהות. משבר מגיפת הקורונה גרם לכולנו להסתגר בבתים לתקופה ארוכה, ולרבים ביננו לאובדן עבודה והכנסה, לניתוק מחברים ומשפחה ולחרדה קיומית. בימים אלה ממש אנחנו בעיצומו של משבר פוליטי חריף הגורם אף הוא לחרדות ומתחים קשים אצל רבים. הקושי והלחץ עלולים להוביל, כאמור, להתפרצויות כעס ולתופעות של התנהגויות אלימות ומסכנות גם בתוך המשפחה.

עדי רמות, ממחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית, והילית בן צבי, מהיחידה לקידום שוויון מגדרי בתנועה ובמרכז השלטון האזורי, מציינות כי כל אחת בתחומה  עדה לעליה ניכרת במספר מקרי האלימות בקהילה ובמשפחה על מופעיה השונים. על כן, חברו שתיהן ליצירת סמינר מיוחד בנושא מוגנות במשפחה על מנת לנושא ולנפגעי האלימות במשפחה את ממלאי התפקידים בקיבוצים ובמרחב הכפרי, ולתת להם כלים יישומיים להתמודדות תוך כדי שיח עמיתים. הסמינר מיועד לכל מי שחשוף או מתמודד עם תופעות של אלימות במסגרת תפקידו: מנהלי קהילה, מנהלי בריאות ורווחה, מנהלות חינוך, ממונות על הטרדות מיניות ושוויון מגדרי וכו'.

במסגרת שלושה ימי עיון יעמיקו המשתתפים את היכרותם עם מופעי האלימות השונים, יפגשו עם קורבנות אלימות שיחשפו את סיפורם האישי וילמדו כיצד ניתן לזהות את המצוקות, גם שלא נאמרות באופן ישיר, מהן החובות שלנו כחברה ומהם הכלים הקיימים להתמודדות עם הנושא.


באנר משקארד

הודעה בדבר קבלת מענקי עידוד היצירה התרבותית לשנת 2023 מטעם חבצלת החדשה והתנועה הקיבוצית

הקרן לעידוד היצירה והוועדה לספרי תנועה בחבצלת החדשה תומכת לאורך עשרות שנים במגוון פרויקטים אומנותיים של אומנים ויוצרים חברי התנועה הקיבוצית, ורואה חשיבות גדולה בעידוד האמנים והפצת התרבות הקיבוצית כחלק מהחיבור של התנועה לחברה הישראלית. התמיכה מיועדת לחברי קיבוצים מכלל התנועה הקיבוצית
הודעה בעניין פניות למענקים לשנת 2023 - הקרן לעידוד היצירה והוועדה לספרי תנועה בחבצלת החדשה

מנהלת המלגות קבעה שני מועדי הגשה במטרה לאפשר גמישות מול היוצרים ולוחות הזמנים של הפרויקטים:

המועד הראשון – הגשת בקשות החל מינואר ועד 30 באפריל - אישור תמיכה ביוני.
המועד השני  –  הגשת בקשות החל ממאי ועד 30 בספטמבר - אישור תמיכות בנובמבר.

תחומי התמיכה:

  • הקרן לעידוד היצירה האמנותית – פרויקטים אומנותיים בתחומים: קולנוע, מוזיקה, אומנות פלסטית, תיאטרון, מחול וספרות.
  • הוועדה לספרי תנועה – תמיכה בהוצאת ספרים שעיקרם סיפורי חיים בתנועה ובקיבוץ.

תינתן עדיפות  לפרויקטים המשלבים עבודת אומן בשיתוף עם הקהילה הקיבוצית בה הוא חי. התמיכה מיועדת לחברי קיבוצים מכלל התנועה הקיבוצית. הגשת הבקשות תעשה באופן בטופס דיגיטלי בלבד הנמצא באתר האינטרנט של חבצלת. חשוב לקרוא בעיון את הקריטריונים לפני הגשת הפרויקטים.

למילוי טופס הבקשה: לחצו כאןלשאלות נוספות ניתן לפנות במייל בדוא"לkerens@givathaviva.org.il


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה