דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

מברכים את ראש הממשלה החדש. מצילים נפשות באוקראינה - תמונת מצב עכשווית. קק"ל תסייע בשדרוג בתי החיילים הבודדים בעוטף עזה וסגירת מעגל משמחת בקיבוץ הצפוני. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
ניר מאיר ויאיר לפיד
 30/06/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

ברכות לראש הממשלה החדש - 
ידידנו, יאיר לפיד

ברכות ואיחולי הצלחה לראש הממשלה יאיר לפיד עם היכנסו למשרד ראש הממשלה. התנועה הקיבוצית מחזקת את ידיו ומאחלת לו הצלחה במשימות הלאומיות העומדות לפתחנו. מזכ"ל התנועה הקיבוצית שוחח עם ראש הממשלה החדש: "אני מאחל הצלחה רבה בתפקידך ובשמירת הדרך הטובה, המאחדת והאמיצה אליה יצאתם לפני כשנה. הצלחתך היא הצלחת ישראל כולה"
ראש הממשלה החדש יאיר לפיד ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר בפגישתם בכנסת בשנה שעברה
ראש הממשלה החדש יאיר לפיד ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר בפגישתם בכנסת בשנה שעברה

לאחר שהכנסת הצביעה באופן רשמי על פיזורה היום (חמישי) בבוקר, ייכנס שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד באופן רשמי לתפקידו החדש: ראש הממשלה ה-14 של ישראל. כבר ביום ראשון הקרוב יערוך לפיד את ישיבת הממשלה הראשונה, ויומיים לאחר מכן ימריא לפריז, שם יערוך את הפגישה המדינית הראשונה בתפקידו עם הנשיא עמנואל מקרון. בחודש הבא יארח לפיד כראש ממשלה גם את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגיע לביקור ראשון כנשיא בישראל.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שוחח עם ראש הממשלה החדש וברך אותו על כניסתו לתפקיד: "אתה נכנס היום לתפקידך הרם בתקופה מאתגרת מאוד, הציבור מפולג והמדינה הולכת לבחירות שיעצבו את פניה לשנים הבאות. שלטון ממלכתי ומאחד או שלטון קיצוני ומפלג. בשם התנועה הקיבוצית כולה אני מבקש לאחל לך הצלחה רבה במילוי תפקידך וכי תצליח לשמור על הדרך הטובה, המאחדת והאמיצה אליה יצאתם לפני כשנה, במהלך כהונתך, במהלך מערכת הבחירות ולאחריה. אין לנו ארץ אחרת ואנחנו כאן, כמו תמיד, בכדי לעזור. הצלחתך תהיה הצלחת המדינה כולה". 

אנו מבקשים להודות גם לראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, על כהונה ממלכתית, מאחדת ואחראית. אזרחי ישראל הולכים פעם נוספת אל הקלפי לבחירות שיקבעו את דמותה, צביונה וערכיה של המדינה לשנים הבאות. על אף המחלוקות שבין המחנות, לפיד ובנט הוכיחו, ומוכיחים גם היום, כי יש פוליטיקה אחרת, כי ניתן לעבוד יחד, ביושר, בהוגנות ובאחריות - לא למען עצמם אלא למען המדינה ואזרחיה. כנאמר בספר שופטים: "ממני תראו וכך תעשו". דוגמה אישית היא תנאי ראשון למנהיגות, ונוכחנו בשנה החולפת שיש מנהיגות אחרת, ישרה ומאחדת. על מנהיגות מסוג זה בכוונתנו להגן בכל כוחנו בבחירות הבאות.


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

הלב התרחב - מצילים נפשות באוקראינה

הסיוע במסגרת המשבר באוקראינה נמצא בצומת דרכים. לאור זאת יצאו המשנה למזכ"ל הקיבוצית, הדס דניאלי ילין וראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, עפרי רביב, לסיור ללמידת המצב בשטח בפולין
ראש משלחת של ארגון "נתן" בפשמישל מספר להדס ולעפרי על הפעילות במרכז "טסקו"
ראש משלחת של ארגון "נתן" בפשמישל מספר להדס ולעפרי על הפעילות במרכז "טסקו"

לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה ופתיחת המלחמה, התגייסה התנועה הקיבוצית על שלוחותיה וארגוניה לסייע לפליטים באוקראינה, בקליטת הפליטים בגבולות אוקראינה (בעיקר בפולין) ובקליטת פליטים ועולים בישראל. עד כה יצאו יותר ממאה שליחים לפולין במסגרת התנועות והארגונים, ביניהם תנועות הנוער בחו"ל - השומר הצעיר העולמי, הבונים דרור, החלוץ למרחב, הנוער הציוני, המחנות העולים ועוד. כמו כן, נקלטו כ-160 משפחות בקיבוצים ונשלחו טונות רבות של ציוד לסיוע אל תוך אוקראינה. כל הפעילויות נתמכו על ידי הקרן ההומניטרית של מטה התנועה הקיבוצית וקרן חבצלת. כעת, כאשר ברור כי המלחמה מתמשכת ואין הפסקת אש באופק, התנועה הקיבוצית נערכת לסיוע בפעילות קיץ למאות ילדים ונוער מאוקראינה, וכן לחשיבה על פעילות ארוכת טווח שתהיה אפקטיבית במידה המירבית. 

הסיור בו לקחו חלק המשנה למזכ"ל וראש אגף צעירים ומעורבות בחברה נערך במרכז "טסקו" שבעיירת הגבול פשמישל בפולין, מרכז בו שוהים בכל רגע נתון לפחות מאות פליטים. מתחילת המלחמה מתקיימת במרכז פעילות של תנועת השומר הצעיר העולמי עם ילדים ונוער. פעילות זו, המופעלת על ידי מתנדבים, זוכה להערכה רבה על ידי כלל הארגונים הפועלים במרחב. לצד זאת, פועל במרכז גם ארגון "נתן", שזכה גם הוא לתמיכה של הקרן ההומניטרית. הארגון מפעיל מרפאה בה נוכחים לפחות רופא ואחות בכל רגע נתון. גם שם נוכחו הדס ועפרי בדומיננטיות של חברי קיבוצים, במגוון תפקידי התנדבות.  

הדס דניאלי ילין: "למרות שעברו ארבעה חודשים מתחילת הלחימה, עדיין ניתן לראות אמהות וילדים החוצים את גבול אוקראינה ומחפשים מחסה ותמיכה לאחר החודשים הקשים שעברו. למרות התנאים הקשים, הילדים והילדות זוכים לפינה חמה ולפעילויות מרגשות. התרגשנו גם לפגוש את שליחי ושליחות ארגון נתן, ביניהם קיבוצניקים וקיבוצניקיות שהתנדבו לטפל בפליטים. הלב מתרחב לנוכח רוח ההתגייסות וההתנדבות שפגשנו".


באנר מרכז קליטה

תמונת מצב עכשווית לגבי פעילות קרן הסיוע ההומניטרי למשבר באוקראינה של התנועה הקיבוצית

התנועה הקיבוצית, יחד עם הגופים הקשורים אליה, נרתמה לסיוע אזרחי במשבר ההומניטרי החמור המתרחש על אדמת אירופה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. לאור הצרכים האדירים הקימה התנועה קרן הומניטרית ייעודית שגייסה נכון לתחילת החודש מעל 1.3 מיליון ש"ח לטובת סיוע לאוקראינה
חלוקת ציוד ומצרכים נדרשים ליד קייב על ידי חניכי השומר הצעיר העולמי, באזור קרבות מנותק יחסית
חלוקת ציוד ומצרכים נדרשים ליד קייב על ידי חניכי השומר הצעיר העולמי, באזור קרבות מנותק יחסית

בימים אלו מתקיימת חשיבה לגבי הפעולות הנחוצות בשטח כרגע לאור השתנות המצב כגון שינוי באזורי הלחימה הקשה וירידה מסוימת במספרי הפליטים היוצאים מאוקראינה. פעולות הקרן העיקריות לאורך ארבעת החודשים האחרונים היו:

  •  הכנסת ציוד הומניטרי לתוך אוקראינה, פינוי מאזורי לחימה ואספקת ציוד הומניטרי לקרבת אזורי הלחימה בהם ישנו מחסור במזון, תרופות וציוד נוסף.
  • מימון מספר משלחות לפעילות רציפה בגבולות אוקראינה לסיוע לפליטי המלחמה.
  • סיוע לקליטה של משפחות וילדים המגיעים לארץ הן מאוקראינה והן מרוסיה.

התרומות המשמעותיות ביותר בגודלן נתרמו על ידי הארגונים הכלכליים האזוריים והקיבוצים החברים בארגונים אלה: "גרנות", "מילואות", "החברה לפיתוח הגליל", משקי עמק בית שאן ומשקי הנגב. עד כה תרמו לקרן מעל למאה ועשרים קיבוצים ומפעלים קיבוציים וכן מאות אנשים מכל רחבי הארץ, ברובם חברי קיבוצים.

עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה: "שיתוף הפעולה בין התנועה הקיבוצית, קרן חבצלת, הקיבוצים והארגונים הכלכליים השונים יצר תשתית לסיוע משמעותי במשבר באוקראינה".


באנר ביטוח חקלאי

סגירת מעגל משמחת במשגב-עם

לפני שלוש שנים הונחה אבן הפינה לשכונה החדשה במשגב-עם בגבול הלבנון, לאחר שהתנועה הקיבוצית וקרן קמ"ע התחייבו לסייע במידה ולא יהיו מספיק קונים לכל המגרשים. השבוע, הגיע מטה התנועה לביקור בקיבוץ, במסגרת סיוריו הקבועים בימי שני, והתרשם מהשכונה הבנויה שחלקה כבר מאוכלס
למעלה: טקס הנחת אבן הפינה לשכונה החדשה בשנת 2019. למטה: מטה התנועה מתרשם מהשכונה הבנויה, השבוע
למעלה: טקס הנחת אבן הפינה לשכונה החדשה בשנת 2019. למטה: מטה התנועה מתרשם מהשכונה הבנויה, השבוע

בשנת 2017 ביקשו במשגב-עם לבנות שכונה חדשה, עשור לאחר שאוכלסה ה"הרחבה" שנבנתה, אך נתקלו במחסום בעייתי של מינימום בתים לבנייה להתחלה של עבודות פיתוח. בעיה נוספת בה נתקלו בקיבוץ באותו ההקשר, היה הצורך לפרק את הלול הרווחי שעליו עתידה הייתה לקום השכונה, מבלי לדעת אם המהלך שיכול להביא להפסדים כלכליים, יניב רווחים אנושיים.

הנהלת הקיבוץ הביאה את הבעיה לפתחו של מטה התנועה הקיבוצית בסיור שנערך בקיבוץ, ומזכ"ל התנועה, ניר מאיר, התחייב מיד כי התנועה וקרן קמ"ע, מתחייבות "לגשר" על כל המגרשים שלא נקנו. כלומר, להתחייב לקנות אותם עד שיבואו קונים, על מנת שיהיה אפשר להתחיל בתכניות הפיתוח. שנתיים לאחר מכן, במאי 2019, ולאחר הכנות רבות וציפייה דרוכה, הונחה אבן הפינה לשכונה החדשה בטקס מרגש.

השבוע, הגיע מטה התנועה לקיבוץ לביקור נוסף, במסגרת סיורי המטה הנערכים בקיבוצים מדי יום שני. גולת הכותרת של הסיור הייתה כאשר לקחה הנהגת הקיבוץ את פעילי התנועה להתרשם מהשכונה הבנויה שחלקה כבר מאוכלס בתושבים. קם ונהיה הדבר!


באנר משקארד

תמונת השבוע: גולש"שים בכיף

תמונת השבוע: גולש"שים בכיף
גלישת חולות ליד שדה בוקר

בשבועיים האחרונים, יצאו כ-1,100 מתנדבי משלחת שנת השירות של התנועה הקיבוצית לימי פעילות סיום שנה כהוקרה ותודה על השנה המשמעותית שהעניקו. השינשינים והשינשיניות יכלו לבחור אם לסכם את השנה בקצה הצפוני או הדרומי של ארצנו היפה. החבורה שבחרה בבילוי צפוני, התחלקה בין גלישת סנפלינג בנחל הג'ילבון או יום כיף בגליל העליון שתחילתו בטיול אופניים וסיומו בראפטינג בירדן הקפוא. חובבי המדבר שבחרו באופציה הדרומית, נסעו בטיול ג'יפים לרחצה בעין עקב ולאחר מכן המשיכו ל"סנדבורד" (גלישת חולות) בדיונות ליד שדה בוקר.

בהזדמנות זו, נחזור ונדגיש תודתנו לחבורה המופלאה - בכם גאוותנו!!!
צאו בהצלחה לכבוש עוד מטרות אישיות וחברתיות וצרו עבור כולנו חברה טובה יותר!


פייסבוק התנועה

ענף החלב הגיע להסכמות עם
משרדי האוצר והחקלאות

השבוע, ממש בסמוך לפיזור הכנסת, הושג הסכם חלב חדש בין היצרנים והתעשיה לבין משרדי הממשלה. במסגרת ההסכם, שומרים על מנגנון מחיר המטרה, יציבות השוק המתוכנן ויציבות הענף עד סוף שנת 2025. מנגד, התעשיה המקומית והמגדלים יספגו במקצת בעלויות המחיר, ובכך יעלו המחירים המפוקחים על מוצרי החלב ב-4.9% בלבד ולא ב-14%, כפי שהיה צפוי קודם
רפת עלומים טיול יומי צילום רפי בביאן
צילום: רפי בביאן

על פי  ההסכם שנחתם, יפתח השוק במסגרת מכסות לארבע גבינות חדשות - מוצרלה, חלומי, גבינת ג'מיד וגורגונזולה - ויינתן עוד עובד זר לכל רפת. מחיר המטרה יעלה בראשון ביולי 2022 ב-28.77 אגורות, מה שמבטיח לרפת הישראלית את הרווחיות המקובלת. הסכם זה הוא תוצר של עבודה ומו"מ עם משרדי הממשלה שנמשך כשנה, אותו הובילו ליאור שמחה, מנכ"ל ארגון יצרני החלב, ואיציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב. ראוי לציין כי רפת החלב אינה נכנסה כחלק מהרפורמות האחרונות של משרד החקלאות ואינה נפגעה ממהלכים שהוביל המשרד באופן חד צדדי.

איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב: "עשינו היום שירות חשוב לציבור הישראלי. ההסכם היום מראה שכאשר פועלים יחד ובאחריות אפשר לשמור על החקלאות הישראלית והיצור המקומי, לצד דאגה לצרכנים. אני מודה לשר החקלאות, עודד פורר, על קידום ההסכם והדאגה לענף החלב. ההסכם צפוי להגיע לאישור דירקטוריון מועצת. החלב בימים הקרובים״.

ליאור שמחה מנכ"ל ארגון יצרני החלב: "זו ההוכחה שאם כולם נכנסים תחת האלונקה, ניתן לבלום את עליות המחירים ולהילחם ביוקר המחיה, תוך שמירה על החקלאות והתעשיה המקומית. אני מודה לשרי האוצר והחקלאות, למרות חילוקי הדעות האידיאולוגיים, על ההבנה שהחקלאות הישראלית והתעשייה המקומית הן ערך מרכזי בצביונה של המדינה".


באנר מרכז קליטה

קק"ל תסייע בשדרוג תשתיות עבור בתי החיילים הבודדים בקיבוצי עוטף עזה

בהצדעה לעשייה ארוכת שנים, בתחום אימוץ חיילים בודדים בקיבוצי עוטף עזה הוחלט היום (חמישי) בדירקטוריון קרן קיימת לישראל להקצות ארבעה מיליון ש"ח לשדרוג תשתיות עבור בתי החיילים הבודדים בקיבוצי עוטף עזה. ההחלטה התקבלה לאחר שאושרה בהנהלת קק"ל לפני כשבוע וחצי
בתי המגורים של גרעין צבר בקיבוץ ניר יצחק
בתי המגורים של גרעין צבר בקיבוץ ניר יצחק

בקיבוצי עוטף עזה מתקיימת במשך שנים ארוכות פעילות ענפה של מעורבות בחברה בכלל, ואימוץ חיילים בודדים בפרט. בימים אלו בהם הקיבוצים הומים מבנים חוזרים, חברים חדשים ושפע צעירים משאב הדיור נמצא בחסר גדול, מה שמעמיד את המשך העשייה בסימן שאלה.

ההחלטה שעברה פה אחד ותוך פרגון גדול לעשייה, הינה פרי עבודה מאומצת של סגן יו"ר קק"ל, רני טריינין (בית ניר), ויו"ר ועדת הכספים של קק"ל ויו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים האזוריים, יעקב בכר. השניים, שמתוקף תפקידיהם הרבים והמגוונים הקודמים מכירים את העשייה והתרומה הגדולה לחברה הישראלית בתחום החיילים הבודדים, ייצגו נאמנה את בקשתה של התנועה הקיבוצית שאליה הצטרפו ראשי המועצות האזורית באזור, וסחפו את כל בעלי זכות ההצבעה לתמוך בפרויקט.

רני טריינין: "אני מאד שמח שקק״ל נרתמה לבקשת התנועה הקיבוצית והמועצות האזוריות במהירות שיא והקצתה את התקציב. נקווה שבשנת התקציב הבאה נוכל להרחיב את התמיכה בעוטף עזה ובאזורי עדיפות נוספים".

יעל אייזנר מנהלת מחלקת חיילים בודדים וגרעיני צבר בתנועה הקיבוצית: "תודה גדולה לרני טריינין ויעקב בכר על עבודתם המאומצת בנושא. זה הזמן לקרוא לקיבוצים באזור שעדיין אינם משתתפים בתכנית להצטרף גם הם, תוך מימוש הטבה זו להתאמת התשתיות לקליטת החיילים הבודדים".


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

קואופרטיבים: הרגע הוא עכשיו

לאחר מספר שנים בהם התכנסה מרחוק באמצעים טכנולוגיים מרחוק, התקיימה בשבוע שעבר בסביליה האסיפה הכללית השנתית של ברית הקואופרציה הבינלאומית. התנועה הקיבוצית יוצגה בכינוס ובאסיפה הכללית על ידי נטע קדם, מנכ''לית התנועה שנבחרה לפני כחודש כחברת הנהלת קואופרטיבים אירופה ועל ידי עו"ד מרב ניב, מהיחידה לקידום הקואופרציה
קואופרטיבים: הרגע הוא עכשיו

תחת הכותרת "קואופרטיבים: הרגע הוא עכשיו" התכנסו בשבוע שעבר כ-700 משתתפים מעשרות מדינות בסביליה, ספרד. במשך 4 ימים לקחו המשתתפים חלק בהרצאות, באסיפה הכללית של ברית הקואופרציה הבינלאומית - ה-ICA, באסיפות כלליות וישיבות הנהלה של ארגונים קואופרטיביים של סקטורים שונים לרבות בנקאות, דיור, עובדים ועוד.  

הכנס המרכזי נפתח בדבריו של ראש עיריית סביליה, בה פועלים קואופרטיבים בתחומים שונים מזה 114 שנים, אודות תרומתם הרבה של הקואופרטיבים השונים ביצירת פעילות כלכלית מגוונת וביצירת שוויון הזדמנויות והכלה של אוכלוסיות שונות בעיר ובמרחב והצהיר על מחוייבותה של העיר לפיתוח וקידום יזמות קואופרטיבית תעשייתית וחדשנית, יחד עם הארגונים הקואופרטיבים הספרדיים, בתחומי הכלכלה הירוקה.

הגב' יולנדה מוניוז, סגנית הנשיא השניה של ספרד ושרת העבודה והכלכלה החברתית ברכה את המשתתפים וציינה את עמידותם וחוזקם של קואופרטיבים בעתות משבר: קואופרטיבים שממוקדים באדם ורואים עצמם פועלים לטווח ארוך משלבים בין העולם הכלכלי ובין העולם החברתי ומהווים אלטרנטיבה ראויה וממשית לצורות התארגנות כלכליות אחרות. תפיסה זו, לדברי סגנית הנשיא, היא המנחה את ממשלת ספרד ואת המשרד בראשותה לעסוק בעדכוני חוק הקואופרטיבים, בהקמת תכנית סיוע לעסקים חברתיים בהיקף 208 מיליון אירו וביצירת שולחן שותפים של שחקנים רלבנטיים – שלטון מרכזי, אקדמיה, וארגוני מגזר שלישי, הכל למען המשך חיזוקה, פיתוחה והרחבתה של הקואופרציה בספרד.


פייסבוק התנועה

איך יוצרים תקשורת מקדמת בין
מערכת החינוך לקהילה בזמנים של
שגרה או משבר?

בהמשך למפגש הזום שהתקיים בשבוע שעבר עם מנהלי קהילות ויו"רי הנהלות חינוך מהקיבוצים בעקבות השביתה במערכת החינוך, התקיים השבוע מפגש זום ארצי עם מנהלי ומנהלות הגיל הרך והחינוך החברתי בקיבוצים שעסק בחשיבות העברת מסרים אפקטיביים בזמני אי שגרה במערכת החינוך בקיבוץ
איך יוצרים תקשורת נכונה בין מערכת החינוך לקהילה בזמנים של שגרה או משבר?

"אירועי" השבתת מערכת החינוך סיפקו הזדמנות לעסוק גם בדברור מערכת החינוך אל מול הקהילה. המפגש שהתקיים ביום ראשון בבוקר נבנה במשותף על ידי אגף חינוך, אגף חברה וקהילה ומחלקת הדוברות בתנועה הקיבוצית, ובמהלכו קיבלו מנהלות ומנהלי החינוך כלים ליצירת מסרים אפקטיביים אותם ירצו להעביר בזמני משבר במערכת החינוך. המפגש מיקד את הרציונל המחייב עיסוק בדברור כבסיס ליצירת ודאות, יציבות ושמירה על האמון כבסיס לתקשורת בין מערכת החינוך לקהילה. המשתתפים הגדירו מהי אי שגרה של מערכת החינוך, ולמדו מהן שאלות המפתח שאותן יש לשאול ברגע שמתפתח אירוע משברי, במטרה לנהל אותו בצורה המיטבית ולתווך אותו לקהילה בצורה הנכונה ביותר על מנת שתירתם לעזור.  

כמו כן, ביקש המפגש לחזק את התפיסה שמעודדת את העבודה במעגל שותפות קהילתי, במטרה לבסס את אחריות הקהילה כולה על החינוך ולחזק את מקומם של מנהלי ומנהלות החינוך בקהילה ואת התמיכה המערכתית אותה נותנת הנהלת הקהילה.

בהמשך למפגש נוצרו שני כלים שיסייעו בהעברת מסרים אפקטיביים בשגרה ובאי שגרה: 

  • הכלי הראשון יסייע בהעברת המסרים ומתמצת את המפגש הזום בעמוד אחד פשוט וישים.
  • הכלי השני הוא מתווה התנהלות אפקטיבי בזמני שגרה/אי שגרה, הממפה את השותפים ומעגלי ההשקה של מערכת החינוך, מנסח את מטרות הקהילה ומערכת החינוך ומציע אופני פעולה, הסברה ותיווך לכל השותפים.

באנר משקארד

הללויה - לעולם. הללויה - ישירו כולם

"הללויה", מחנה הקיץ הבינלאומי והרב-תרבותי הגדול ביותר לבני נוער - יוצא לדרך בפעם השלישית: רכבת אווירית של מאות תיכוניסטים משש מדינות, חניכי תוכנית המנהיגות של מיזם "הללויה" משכבות י'-י"ב, פתחו השבוע את המחנה בהונגריה, שם הם יפגשו עם פליטים מאוקראינה. בחודש אוגוסט יפתח מחנה הקיץ לכיתות ח' וט' בנחלת יהודה ובכפר גלים
מחנה הללויה

הקיץ הגיע, ואיתו, בפעם השלישית, גם אירועי השיא של תנועת "הבונים דרור". השבוע נאספו מאות חברי מיזם "הללויה" מהונגריה, דרום אפריקה, איטליה, בולגריה, אוקראינה וישראל בסמוך לאגם בלטון בהונגריה (כשעתיים נסיעה מעיר הבירה, בודפשט) למחנה שכולו מנהיגות, שינוי חברתי ורב תרבותיות, ברוח התנועה הקיבוצית. במשך שבוע שלם, בנוף האגם והגבעות הוולקניות, צפויים נציגי המדינות השונות (בני 16 עד 21 בלבד) להיחשף לתרבויות חדשות, בין היתר, גם לפגוש גם פליטים מאוקראינה, ליצור דיאלוגים המקדמים רב תרבותיות וסובלנות, לאמץ כלים וגישות למנהיגות צעירה ומשפיעה - ולפעול יחד למען עתיד טוב יותר, בתחומי הקיימות והאקלים, המדיניות והחברה.

המחנה בהונגריה הוא הפותח את אירועי הקיץ המסורתיים של המיזם, במסגרתם יתקיימו שני מחנות נוספים בישראל, בשיתוף החוויה הישראלית מבית הסוכנות היהודית; האחד ב-29.7 למסיימי כיתות ט', בכפר הנוער נחלת יהודה, והשני ב-11.8 - למסיימי כיתות ח' בכפר גלים. אל המחנות צפויים להגיע בני נוער מברזיל, אורוגוואי, ארגנטינה, גרמניה, הולנד, בולגריה, בלגיה, אוקראינה, דרום אפריקה, אוסטרליה, ניו זילנד, ארה"ב, קנדה, צ'ילה וכמובן - ישראל.

שירי מדר, מנכ"לית "we kibbutz": "אחרי שנתיים של מגיפה עולמית ובצל המלחמה באוקראינה  - מיזם כזה תורם רבות לחיזוק ישראל והתחושה הציונית בקרב התפוצות. גאים לחבר בין בני נוער מישראל לבין בני גילם בחו"ל, ולאפשר, בין היתר, שיח פתוח בינם לבין פליטים שברחו מן המלחמה הנוראה באוקראינה".


באנר ביטוח חקלאי

תלמידות החממה האקולוגית בעין שמר זכו במקום הראשון בתחרות של המכון הוולקני על מחקרים פורצי דרך בחקלאות

נועה ויינבוים מבית הספר "מבואות עירון" וחושן אושרי מאולפנת כפר פינס, תלמידות החווה לחינוך חקלאי "החממה האקולוגית" בעין שמר, בפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי במועצה האזורית מנשה, זכו במקום הראשון בתחרות "וולקניויישן" של המכון הוולקני לשנת 2022, על ביצוע והצגה של מחקרים בחקלאות מתקדמת, בתמיכה של מפעלי גרנות, אמבר וצומח גרנות
נועה ויינבוים (מימין) וחושן אושרי, הזוכות בתחרות. צילום: סיגל לוצקי
נועה ויינבוים (מימין) וחושן אושרי, הזוכות בתחרות. צילום: סיגל לוצקי

מחקרה של נועה ויינבוים התקיים בתמיכה של "חקלאי גרנות", בליווי מקצועי של האגרונום הראשי - אודי גפני ובהנחיה של נעמה גולן ואיילה ברקן. נועה חקרה את ההשפעה של ביו-סטימולנטים מבוססי פרוביוטיקה על מדדי הצימוח ונפח השורשים בכנות אבוקדו. המחקר נבע מתוך צורך של חקלאים למצוא פתרון טבעי יותר לטיוב האדמה, ולשפר בצורה זולה ופשוטה יחסית את צמיחתו של האבוקדו. תוצאות המחקר הראו כי למרות שלא היו הבדלים במדדי הצימוח הקלאסיים, נצפו טיפוסי שורשים שונים, שיצרו מבנים חדשים ומסועפים כתוצאה מהטיפול בביו-סטימולנטים מבוססי פרוביוטיקה.

מחקרה של חושן אושרי התקיים בתמיכה של אמבר, בהנחיה של סיגל לוצקי ובליווי דיאטנית חברת אמבר, נגה אסטרכן. חושן ביצעה עבודת גמר בביולוגיה בתחום הזנת חגבים כמקור חלבון חלופי לקמח דגים. בנוסף הציגו תלמידי נבחרת הרובוטיקה החקלאית של החממה, בני נוער יהודים וערבים מהמועצה האזורית מנשה, מיזם חדשני בשםHydrobot  - רפסודה רובוטית לניטור איכות מים במאגרים, נחלים ובמערכות הידרופוניות.

נועם גבע, מנהל החווה החקלאית בעין שמר: "אנו גאים מאוד בתלמידות והתלמידים של החממה ומודים למפעלי גרנות, לצומח גרנות ולאמבר מקרב לב על התמיכה בהצמחה של דור העתיד!".


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה