דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כדי להגיע רחוק - כדאי ללכת ביחד

עבודה לפי תכניות עבודה היא כבר חלק מהשגרה בקיבוצים רבים, אבל ברבים אחרים היא עדיין דבר חדש שדורש הטמעה בתרבות הארגונית המקומית. מפגש שהוקדש לנושא, שם במרכזו את בניית תכנית העבודה הקיבוצית: למה חשוב וכדאי לתכנן, מה כוללת תכנית עבודה ובעיקר איך אפשר להוביל תהליך מסונכרן ומשתף עם הציבור, הוועדות וההנהלות
חנוכת בית קומונת נעמן בכפר מסריק בשבוע שעבר - שותפות רחבה אפשרה את הגשמת החלום
חנוכת בית קומונת נעמן בכפר מסריק בשבוע שעבר - שותפות רחבה אפשרה את הגשמת החלום

"מרקו פולו מתאר גשר, אבן אחר אבן. 'אך איזו היא האבן התומכת בגשר?' שואל קובלאי חאן .
'הגשר אינו נתמך באבן זו או אחרת', עונה מרקו, 'אלא בקו-הקשת שהאבנים כולן יחד יוצרות'.
קובלאי חאן שותק שעה ארוכה, מהרהר. עד שהוא מוסיף: 'מדוע אתה מדבר איתי על האבנים? רק הקשת היא המעניינת אותי'.
מרקו פולו עונה: 'בלי אבנים לא קיימת שום קשת'."
 
(איטאלו קאלווינו, הערים הסמויות מעין, תרגום: גאיו שילוני, ספרית הפועלים, 1995).  

כשיצרנו את המפגש בנושא תוכניות עבודה משותפות בקיבוצים, ראינו את הקשת ואת האבנים. דווקא בסופם של חודשים רבים שבהם חוסר הוודאות שלט בחיינו, נזכרנו כמה חשוב שיש תוכנית שמסייעת לנו לסמן את המטרה, הנתיב המרכזי בו אנו צועדים, ולאן נרצה להגיע כקהילות קיבוציות.

מעל ל-90 ממלאות וממלאי תפקידים שונים בקיבוצים לקחו חלק במפגש זום, בו הזכרנו למה כדאי לעשות תוכניות עבודה ואיך מתייחסים לחוסר הוודאות גם בתוכניות שנתיות ורב שנתיות. באופן טבעי, התקדמנו לאיך לעשות את תוכניות העבודה תוך התבוננות בחזון הקיבוצי, בנעשה בקיבוץ בתקופה האחרונה ובלמידה מתוכניות עבודה קודמות. מבט מתכלל מאפשר הצבת מטרות ויעדים לשנה הקרובה, כאשר המבט מכוון רחוק אבל המדדים ספציפיים, מדידים, תחומים בזמן ובעיקר ריאליים ונכונים לקיבוץ ולשנה הקרובה.

יניב הגי (בארי), המטה השיתופי, סייע לנו להבחין בין האבנים – המשימות הגדולות והעדיפות שהן מקבלות, לבין המשימות הנוספות שיש לשים בתוכניות העבודה, שלנו תוך תכנון משותף עם הוועדות, ממלאות וממלאי התפקידים והציבור בקהילה.

צחי רם (רביבים), גם הוא מהמטה השיתופי בתנועה, תיאר את תהליך בניית תוכניות העבודה ברביבים בעת היותו מזכיר הקיבוץ. צחי תיאר ציר פעולה שנע בין פגישות משותפות של כל ממלאות וממלאי התפקידים ובין פגישות אישיות, תוך מתן הזדמנויות לחברי וחברות הקיבוץ לקחת חלק פעיל בתהליך וגם, לא פחות חשוב, לחגוג ולציין את אירוע כתיבת התוכניות. הדגשים שעמדו אל מול עיניו היו - הכשרה מתמדת של הצוותים כדי להגיע לתוצאות, פרוייקטור מרכז ונקודות מעקב ובקרה לאורך השנה.

דוגמא נוספת קיבלנו מהגר שדה מכפר מסריק, שם ממש לפני כמה ימים חנכו את קומונת נעמן – פרוייקט עליו הם עובדים כקיבוץ כבר שנתיים – והצלחתו, כפי שמציינת הגר, היא פרי של שיתוף פעולה של כמעט כל ענפי הקיבוץ השונים בנקודות שונות בתהליך. חינוך, נוי, צמיחה דמוגרפית, תשתיות תרבות, ניהול עסקי ועוד הרבה, אשר נרתמו למען החזון והמטרה המשותפת עד לכדי התוצר הנכסף עליו הוחלט בקיבוץ לפני מספר שנים.

שיתוף והשתתפותיות היוו חלק מרכזי מהדיון: קיבוצים רבים פועלים כבר בשיתוף פעולה בין ממלאות וממלאי התפקידים והוועדות, ומקפידים לנהל שיח עם הקהילה על המטרות והיעדים לשנה הקרובה. תוכניות העבודה הן של הקהילה ולא של ההנהלה – והפנמה של תהליכים מקומיים משותפים מייצרת תוכנית טובה יותר ובעיקר קהילה טובה יותר. מתודות של השתתפותיות, כמו וועדות פתוחות, מעגלי חלימה, ערבי טד ועוד הוצגו כדי להגביר את המגע עם חברות וחברי הקיבוץ.

ברוח ההשתתפותיות שמענו ממשתתפות ומשתתפי הזום על החסמים והאתגרים בבניית תוכניות עבודה משותפות וניסינו לתת מענים לחלק מהם בחשיבה משותפת.

מאחלים שנת עבודה טובה, עם קשת יציבה וחזקה מעלינו. אנחנו לרשותכן/ם לסיוע בחשיבה, תכנון ובניית תהליך לכתיבת תכניות עבודה.

להקלטת המפגש - לחצו כאן

למצגת המפגש, כולל תובנות והמלצות מחדרי הזום - לחצו כאן

לחומרי עזר נוספים לבניית תכנית עבודה – לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה