דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ישיבת ממשלה היסטורית במבוא חמה - תכנית "עידוד צמיחה דמוגרפית ברמת הגולן" אושרה ויוצאת לדרך!

ארבעים שנים לאחר שחוקקה הכנסת את "חוק רמת הגולן ויותר מעשור שחלף מאז ישיבת הממשלה שהתקיימה בחצר ראשונים בדגניה לציון מאה שנים לתנועה הקיבוצית, התקיימה ישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון בקיבוץ מבוא חמה שברמת הגולן. במהלך הישיבה אישרה הממשלה את התוכנית ל"עידוד צמיחה דמוגרפית ברמת הגולן"
חברי וחברות הממשלה מצטלמים לפני ישיבת הממשלה המיוחדת במבוא חמה, על רקע הכנרת
חברי וחברות הממשלה מצטלמים לפני ישיבת הממשלה המיוחדת במבוא חמה, על רקע הכנרת

במהלך הישיבה אישרו השרים את "התוכנית לעידוד צמיחה דמוגרפית ביישובי מועצה אזורית גולן וקצרין לשנים 2022-2025" בהיקף של מיליארד ש"ח, שמטרתה להכפיל את אוכלוסיית רמת הגולן עד שנת 2030. במסגרת התוכנית ייבנו 7,300 יחידות דיור חדשות באזור - כמחציתן בקצרין, ומחצית ביישובי המועצה האזורית גולן. כמו כן יוקמו שני יישובים קהילתיים חדשים במועצה האזורית גולן ששמותיהם הזמניים "אסיף" ו"מטר" וימנו כ-2,000 משפחות כל אחד.

באירוע לקחו חלק גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר והמשנה למזכ"ל הדס דניאלי ילין כדי להבטיח שתוכנית הבינוי המואצת תכלול גם את שמונת הקיבוצים ברמת הגולן, וזאת במתכונת של קליטה לחברות מלאה. גם מנכ"ל רמ"י, עו"ד ינקי קוינט, ואנשיו יחד עם שישה ראשי מועצות אזוריות לקחו חלק בישיבה החגיגית.

את פניהם של השרים והשרות קידמו בבואם לישיבה כמאה לולנים מהגליל העליון שהפגינו במחאה על מתווה הרפורמה המתוכננת בענף ההטלה.

ילדי הגן במבוא חמה שבאו לקבל את פני הממשלה עם ראש הממשלה, נפתלי בט
ילדי הגן במבוא חמה שבאו לקבל את פני הממשלה עם
ראש הממשלה, נפתלי בנט

את המהלך מובילים ראש הממשלה נפתלי בנט ושר המשפטים גדעון סער. מרבית משרדי הממשלה צפויים לקחת חלק בתוכנית הכוללת לקידום רמת הגולן, כל אחד בתחומו. מדובר במשרדי הפנים, הבינוי והשיכון, התחבורה, החקלאות, הכלכלה, החינוך והגנת הסביבה. צוות בין־משרדי בראשות מנכ"ל משרד רה"מ יאיר פינס עבד בתקופה האחרונה על גיבוש התוכנית על כל היבטיה. 

הממשלה תקצה 160 מיליון שקל להשקעה כוללת בשיפור איכות החיים בגולן. תקציבים אלה יופנו להשקעה בתשתיות התחבורה המחברות את הגולן למרכז הארץ ולפיתוח תשתיות תחבורתיות בין יישובי המועצה וקצרין. החלטה נוספת שאושרה במהלך ישיבת הממשלה עתידה לשדרג את מערך הרפואה הדחופה ולאפשר את הרחבת פעילות המוקד הרפואי הקדמי בקצרין.

נוסף על כך, משאבים יוקצו לפיתוח תוכנית טכנולוגית־ביטחונית בקצרין, ולצורך השקעה נרחבת בחינוך ובחינוך הבלתי פורמלי. כמו כן, התוכנית כוללת פיתוח תשתיות לתיירות, יצירת מסלול אופניים ("שביל הגולן"), מענקים ליזמים בתחום המלונאות, וכן שיווק וקידום של מתחמי מלונאות חדשים. מטרת התוכנית, כפי שהיא הוצגה, היא להפוך את הגולן לבירת טכנולוגיות האקלים והאנרגיה. בין היתר, פרויקט סולארי הכולל מערכי אגירת אנרגיה בשטח של כ־4,000 דונם מתוכנן לקום בעמק הבכא.

בפתח הישיבה הודה ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט, לחברי וחברות קיבוץ מבוא חמה על האירוח החם של ישיבת הממשלה המיוחדת וחברי הממשלה. בנט ציין כי לפני שהתחילה הישיבה הוא ראה את ילדי הגן במבוא חמה, ולדבריו "יש על מה לקנא". לאחר מכן אמר: "שילוב של נסיבות הביא אותנו היום להחלטה דרמטית של הממשלה להפנות משאבים רבים, כמיליארד שקלים, לחיזוק ההתיישבות ברמת הגולן. רמת הגולן היא ישראלית, זה מובן מאליו. מ-1981 חל עליה החוק הישראלי וזה מעל כל ויכוח. העובדה שממשל טראמפ הכיר בכך והעבודה שממשל ביידן הבהיר שאין שינוי במדיניות זו הן גם בעלות חשיבות".

ראש הממשלה הוסיף: "אחרי עשר שנים של מלחמת אזרחים איומה בסוריה, כל בר דעת בעולם מבין שעדיף רמה ישראלית שלווה, פורחת וירוקה על כל אלטרנטיבה אחרת. בנוסף, בשנתיים האחרונות גילו ישראלים רבים גילו שאפשר לעבוד מהבית ושלא חייבים לגור במרכז. במובן הזה רמת הגולן יכולה להיות אופציה נהדרת למי שמעדיף אוויר נקי, מרחב ואיכות חיים. במשך הרבה מאוד שנים יש סטגנציה בהקשר להתיישבות, יש לנו פער גדול להשלים ואנחנו מתחילים בזה היום".

ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח, אמר בהתייחסו לישיבת הממשלה המיוחדת והתוכנית המוצעת לאישור הממשלה: "זהו אחד מהדברים החשובים ביותר שיכולה הממשלה הזאת לעשות. ההחלטה של הממשל הקודם בארה"ב להכיר בריבונותנו ברמת הגולן היא בעלת חשיבות מדיניות גבוהה ביותר, אך עם זאת תמיד האמנו שעתיד מדינת ישראל ייקבע בשטח, במעשים ובהתיישבות, וזאת מלאכה שמוטלת עלינו.

החלטת הממשלה, אשר במסגרתה תוכפל אוכלוסיית המועצה האזורית גולן, תשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של תושבי הגולן ותפתח עבורם מגוון הזדמנויות שבאות עם התחזקות והגדלת האוכלוסייה המקומית. מתוך ההבנה כי משמעות חיזוק הגולן, היא חיזוק כל הארץ.
אני מאמין שזהו מהלך היסטורי שישנה את המציאות בגולן בשנים הקרובות ויביא לצמיחה ושגשוג של הגולן".

הוספת תגובה חדשה