דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ויקום הבית החדש ויחנך

כחודשיים לאחר שעברה התנועה הקיבוצית אל משכנה החדש ביקום, נחנך ביום ראשון הבית בטקס חגיגי ורב משתתפים, במעמד השר לביטחון פנים וסגן שרת התעשייה והכלכלה. מזכ"לית הקיבוץ הדתי קבעה את המזוזה אותה הכינו במתנה ומצוטט עליה קטע משירו של יורם טהרלב, והתנועה נפרדה ממרדכי הר אבן, אב הבית המיתולוגי של לאונרדו
אירוע חנוכת בית התנועה החדש

אירוע חנוכת בית התנועה החדש ביקום התקיים ביום ראשון אחר הצהריים בהשתתפות השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן, ח"כ יעל רון בן משה (געתון), רשמת האגודות השיתופיות, עו"ד שלומית שיחור-רייכמן, שרי החקלאות לשעבר, שלום שמחון ואורית נוקד, ראשי התנועות המיישבות והמגזר החקלאי, ראשי מועצות אזוריות, היו"רים של הגופים המתוקצבים, מזכ"לי תנועות הנוער בחו"ל, חברי מזכירות התנועה, הנהגות קיבוצים, פעילי התנועה בעבר ועוד.

בתחילת האירוע יכלו האורחים להסתובב ולהתרשם מהבית החדש, המחשבה מאחורי עיצובו והציטוטים השונים הכתובים על קירותיו ונלקחו מיצירותיהם ודבריהם של אנשי ונשות רוח ותרבות קיבוציים. נגה בוטנסקי, יו"ר הוועד המנהל של מוזיאון בית לוחמי הגטאות, ויגאל כהן, מנכ"ל הבית, העניקו למזכ"ל התנועה ניר מאיר, ציור של חתן פרס ישראל משה קופפרמן, ממקימי וחבר קיבוץ לוחמי הגטאות עד יום מותו, במתנה לבית התנועה החדש. 

נגה בוטנסקי ויגאל כהן מעניקים לניר מאיר את הציור של קופפרמן לבית החדש
נגה בוטנסקי ויגאל כהן ממוזיאון בית לוחמי הגטאות
מעניקים לניר מאיר את הציור של קופפרמן לבית החדש

שרה עברון, מזכ"לית הקיבוץ הדתי קבעה את המזוזה שאותה הם הכינו במיוחד לתנועת האחות הגדולה, ועליה מופיע ציטוט משירו של יורם טהרלב ז"ל - "צל ומי באר" – "מי שרעב ימצא אצלנו פת של לחם, מי שעייף ימצא פה צל ומי באר". עברון אמרה כי "בהתרגשות רבה, תנועת הקיבוץ הדתי מברכת את האחות הגדולה במשכנה החדש והמתחדש. הבאנו איתנו מזוזה שבקלף שבתוכה רשומות פרשות שמבטאות את הרוח של מה זה העם היהודי ואת הקשר לאדמת ארץ ישראל והחקלאות". עברון סיפרה שביחד עם המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, ויוצרות המזוזה הן התלבטו מה לרשום על המזוזה ובחרו בציטוט משירו של טהרלב המבטא את הבית הקיבוצי. בבוקר שבו יצאה המזוזה מהתנור נודע על מותו של יורם ובכך התקבל אישור לנכונות הבחירה.

לאחר מכן התכנסו כולם לטקס חנוכת הבית והפרידה ממרדכי. במהלך הטקס ניגן ההרכב המוזיקלי הקיבוצי "דז'ה וו" מספר שירים שנכתבו על ידי יוצרים קיבוציים.

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, הודה לכל מי שהגיע ואמר: "ברוכים הבאים לביתנו החדש והמחודש. האנושות נעה בין קוטב הערכים, המסורת וההיסטוריה לקוטב של הקדמה וההתחדשות. לקח לנו הרבה זמן לקבל את ההחלטה הנכונה לצאת מבית של תשע קומות בתל אביב לבית עם קומה אחת במרחב הכפרי. תודה להדס שהוציאה את הרעיון מהכוח אל הפועל בכישרון יוצא דופן. כולכם עכשיו יודעים את הכתובת וביתנו פתוח בפניכם ולרשותכם".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מידידה הגדולים של התנועה במערכת הפוליטית, בירך: "המלחמה באוקראינה היא תזכורת נוספת לחשיבותה של עצמאות חקלאית של מדינה. ערכי התנועה הקיבוצית היוו, מהווים וימשיכו להוות נדבך בסיסי בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. הגיע הזמן לעבור מן העיר אל הכפר". אחריו הוקרנה ברכה מצולמת ששלחה שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי.

שרה עברון מתקינה את המזוזה בבית החדש, מתנת הקיבוץ הדתי. צילום: אייל אלקלעי
שרה עברון מתקינה את המזוזה בבית
החדש, מתנת הקיבוץ הדתי.
צילום: אייל אלקלעי

סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן: "המשכן החדש מסמל את התעוררות התנועה הקיבוצית ונחישותה לשאת במשימות חשובות. התנועה הקיבוצית היא תנועה של קידמה וכוללת את השילוש הקדוש של עשייה ערכית, עשייה כלכלית ועשייה פוליטית. אני מאחל לכל כי ההתחדשות הזו תהיה לא רק במובן הפיזי, אלא כזו שמתייצבת בצו השעה - להציל את מדינת ישראל. לצד זו, אנו נפרדים מאדם שליווה אותי בחודשים הראשונים, מרדכי הר אבן - הצעיר הנצחי. אני מאחל לכולנו המשך עשייה נפלאה". 

ראש המועצה האזורית חוף השרון, אלי ברכה, ברך את התנועה על ההחלטה להעביר את בית התנועה לשטח המועצה. "אנחנו שמחים וגאים לפתוח את ביתנו ולארח את התנועה הקיבוצית. המועצה כוללת חמישה קיבוצים שמוכיחים שיש חקלאות והתיישבות במרכז הארץ ושומרים על הקרקע ועל הריאה הירוקה בלב המדינה. בשמם, ובשם המועצה כולה, אני מבקש לאחל לתנועה הקיבוצית המשך עשיה פורייה בביתכם החדש ביקום. אני תקווה שנוכחותכם פה תאפשר לחזק את הקשר בינינו ולייצר שיתופי פעולה לטובת הכלל".

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, סיפרה כי הבית החדש נבנה כמקום שיהיה מזמין ופתוח לכל חברי הקיבוצים, מקום למפגש על אם הדרך למי שרוצה רגע לשתות קפה או לקבוע פגישה. "בנינו אותו כך שידבר את הקיבוץ כמו שאנחנו רואים אותו: מקום למעגל שותפים, לחיבורים ולשיתופי פעולה, מקום שיש בו את הרוח הקיבוצית אבל מביא לידי ביטוי את החדשנות שאנו שואפים להביא לקיבוצים. מקום שמבטא יותר מכל את דבריו של אבא קובנר: "לזכור את העבר, לחיות את ההווה, להאמין בעתיד". את ההחלטה על המעבר בישלנו במשך חמש שנים וביצענו בחמישה חודשים. אתגר כזה לא יכול להתקיים בלי צוותים מופלאים שלוקחים את המשימה ומביאים אותה לידי ביצוע".

פרידה מרגשת מ"הצעיר הנצחי של בית התנועה הישן"

בהמשך דבריה, נפרדה הדס ממרדכי הר אבן: "מרדכי, היית יד ימיני בהרבה מאד דברים, אבל בעיקר היית האבא של בית התנועה הקודם. במשך עשרות שנים יצרת מקום שהוא בית לקיבוצים, בית לעשייה החברתית של התנועה, בית לעובדים ולעובדות ובית לפעילים ולפעילות. קשה לתמצת את מה שהיית בשבילנו בכמה מילים, אז רק אומר שאנחנו כבר מתגעגעים".

גם מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל הקיבוץ הארצי בעבר, אבשלום וילן, וסגן ראש המועצה האזורית, אייל רייז, נשאו דברי פרידה ממרדכי. רייז אף העניק לו תשורה בשמה של תנועת השומר הצעיר שבראשה עמד בעבר.

הר אבן אמר לנוכחים: "הייתי חבר בצוות עובדות ועובדים, פעילות ופעילים, שנתנו אוזן קשבת, רעיונות והדרכה ודאגו לזכויותיהם של חברי הקיבוצים אל מול המדינה. זה לא פשוט לדאוג ל-256 קיבוצים מדן ועד אילות ולא יכולתי לעשות את מלאכתי בלי אותם עובדים נאמנים של הבית. להתראות בשמחות".

לחצו כאן לצפייה בתמונות מהאירוע

הוספת תגובה חדשה