דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הכשת נחש – מה עושים? 

לכבוד הימים החמים שילכו ויתחממו, אנחנו מעלים מחדש כתבה עם יאיר נתיב, לוכד נחשים מקיבוץ מגל, שמסביר על דרכי ההתמודדות במקרה של 'התקלות' בנחש, מה עושים במקרה של הכשה ואיך מונעים מנחשים להכנס הביתה.
הכשת נחש – מה עושים? 
נחש צפע שנתפס בקיבוץ מגל

הקיץ ועונות המעבר בישראל נחשבים לזמן הפעילות האידיאלי של נחשי ארצנו, בישראל ישנם כ-41 מיני נחשים שונים הנפוצים מהחרמון ועד אילת. מתוך 41 מיני הנחשים 9 ארסיים, מגוון הנחשים תלוי כמובן באיזור המגורים. ישנם נחשים הפעילים רק במקומות מסויימים לדוגמא צפע החרמון, ישנם נחשים שתפוצתם מוגבלת לנגב לאיזורים חוליים וכדומה.

 נחשים הינם חיית בר מוגנת ע"פ החוק ואין לפגוע, ללכוד, להרוג אותם בשום מקרה. רשות שמורות הטבע אשר אמונה על אכיפת החוק מעניקה היתר מיוחד ללכידת נחשים לאנשים אשר עברו קורס מתאים ומחזיקים בתעודת לוכד נחשים. חשוב לדעת שלוכד מורשה משחרר את הנחש שנילכד בתיאום עם הפקח האיזורי של רשות שמורות הטבע. לנחשים תפקיד חשוב במערכת האקלוגית וישנה חשיבות לשמור עליהם.

 הוכשתי מה לעשות? אז נתחיל ממה לא עושים, לא חותכים את איזור ההכשה, לא מוצצים את הארס, לא מניחים חוסם עורקים או ורידים, לא שותים אלכוהול ולא ולא ולא.... אז מה כן עושים? מודיעים בהקדם האפשרי לגורם רפואי כלשהו, ומתפנים במהירות האפשרית לבית חולים קרוב. יש לודא שהאדם המוכש נמצא במנוחה ככול האפשר ונמנע מתזוזה וזאת ע"מ להאט את זרימת הדם ופיזור הארס. 

ישנה חשיבות לנסות לזהות את הנחש המכיש וזאת ע"מ לעזור לצוות הרפואי בהחלטה על הטיפול, נסו לזכור צבע, צורות, אורך וכו' . אין לנסות ללכוד את הנחש! לנחש לא "נגמר" הארס וניסיון ללכוד אותו שהוא בלחץ עלול להסתיים בהכשה נוספת.

 רוב מיני הנחשים אינם ארסיים או תת ארסיים ולכן אינם מסוכנים לאדם, לפעמים הדימיון בין הנחשים עלול לבלבל. הדוגמא הנפוצה ביותר היא הבילבול הקיים בציבור בזיהוי של צפע מצוי וזעמן מטבעות שני נחשים אשר כוללים כמה מאפיינים דומים העלולים לגרום לטעות בזיהוי, מאחר והיום כולנו אוחזים בטלפון חכם יש אתר מאד מוצלח העוזר בזיהוי נחשים http://www.snake-id.com/guide.php

 איך מונעים מנחש להגיע לביתי? מאחר ונחשים לא מסוגלים לפתוח דלתות או חלונות שמירה על בית סגור (דלתות, רשתות וכו') תמנע מנחשים כניסה. לגבי החצרות, חצר עם עשבייה גבוהה, מוזנחת, ערימות של גרוטאות, וכו' תתאים לנחש. מזון של חיות המחמד מושך אליו מכרסמים ובעקבותם מגיעים הנחשים. שימרו על חצר נקייה ומסודרת ואת האוכל של חיות המחמד הכניסו הביתה ותורידו את הסיכוי למפגש עם נחש בביתכם. שיטות להרחקת נחשים כגון: פפריקה, סיד, ביצים קשות, חומרים דוחי נחשים ועוד מיני קמעות ומים קדושים לא מרחיקים, מרתיעים את הנחשים.

למתעניינים או לאלו המנסים להתגבר על פחדים מזוחלים ורמשים אמליץ להתחבר לקבוצת הפייסבוק לצילום חרקים, זוחלים ועוד. בקבוצה זו ישנם הרבה מומחים, חובבים וסקרנים המעלים תמונות, בקבוצה זו תוכלו לקבל זיהוי וכמו כן הרבה מידע.https://www.facebook.com/groups/bugsphoto 

הוספת תגובה חדשה