דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הכלכלה הקיבוצית ערב הקורונה: דשדוש בפסגה

השבוע, יצא לאור שנתון התנועה הקיבוצית מספר 18 המתייחס לשנים 2020 – 2019. מהנתונים עולה כי תור הזהב של הצמיחה הכלכלית בקיבוצים הגיע לידי מיצוי, אך יחד עם זאת מרבית הקיבוצים התייצבו ברמה המאפשרת להם ביטחון כלכלי וחברתי
צילום: גיא שמואלי
צילום: גיא שמואלי

השנתון, המורכב מחמישה פרקים, הופק ונכתב על ידי אגף כלכלה של התנועה הקיבוצית, ונערך בידיה האמונות והמקצועיות של רו"ח אסנת כהן, מנהלת המחלקה הכלכלית בברית פיקוח, ובסיוע ירון רייכמן, מנכ"ל ברית פיקוח, ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה, פעילי האגפים כלכלה וחברה וקהילה ורכזי האזור בתנועה הקיבוצית, אילנה דרור, כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל ואיגוד התעשייה הקיבוצית.

ארבעת הפרקים הראשונים - הפעילות הכלכלית של הקיבוצים, התעשייה הקיבוצית, החקלאות הקיבוצית ונתונים דמוגרפים – משקפים את הפעילות הכלכלית במהלך שנת 2019, בהשוואה לשנים קודמות. הפרק האחרון - "אורחות חיים" - מצלם את תמונת המצב בסוף שנת 2020.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, כותב בפתח השנתון כי "הנתונים בשנתון מציגים אמנם תמונה מצרפית של ירידה מסוימת בהשוואה לשנות השיא בכלכלה הקיבוצית, שחווינו בשנים קודמות, אך הייתה זו התפתחות שצפינו מראש ואף התרענו מפניה בעבר. עם זאת, ההכנסות מפעילויות אחרות התחילו להראות ניצני שיפור וצמיחה ואיזנו במידה מסוימת את הפגיעות שצוינו קודם.

אנחנו תלויים היום בעיקר בעצמנו, ברצונותינו ובמוטיבציה שלנו להגן על זהותנו המיוחדת. ככל שהתנועה הקיבוצית תמשיך ותפגין עוצמה כלכלית משופרת ותדע להעמיק שורש בערכיה ובעקרונותיה, לא יוכלו לנו!".

דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, מוסיף: "הפרקים הכלכליים בשנתון עוסקים עדיין בשנת 2019, ואת השפעת הקורונה נראה בשנתון הבא, אז אם נחזור לעידן טרום הקורונה, מה הם הנתונים העיקריים העולים מתוך השנתון?

התמונה הכללית היא ברורה למדי - הכלכלה הקיבוצית צמחה דרמטית בעשור הראשון של המאה ה-21; התמתנה בהדרגה בואכה לעשור השני; והתייצבה בשנים האחרונות, שבחלקן צמחה מינורית, בחלקן התאזנה ובחלקן אף ירדה במתינות - כמו בשנה זאת. דומה, כי לפחות מנקודת זו על ציר הזמן, נראה שתור הזהב של הצמיחה הכלכלית בקיבוצים הגיע לידי מיצוי; עם זאת, מרבית הקיבוצים התייצבו ברמה המאפשרת להם ביטחון כלכלי וחברתי. אפשר, וההתייצבות היא ממוצע משוקלל של וקטור פנימי חיובי שמגמתו צמיחה ווקטור חיצוני שלילי המורכב מתנאי הרקע הרגולטורים והכלכליים בעולם בו פועלת הכלכלה הקיבוצית. השנתונים הבאים ינסו לבחון השערה זו".

לחצו כאן לקריאת שנתון התנועה הקיבוצית 2019-2020

הוספת תגובה חדשה