דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"היציאה מאזור הנוחות קידמה אותי וכשאני חוזר הביתה, אמא אומרת לי שאני נראה שמח יותר"

במסגרת סיור שהוא עורך להכרת תכניות במשרדו, הגיע אתמול (רביעי) המשנה החדש למנכ"ל משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, אבי מוטולה, לפגוש משתתפים ומשתתפות של תכנית תל"מ בקיבוץ גת, במטרה לראות מקרוב את הערך המוסף הייחודי שישנו בקיום התכנית דווקא בקהילות קיבוציות
המשנה החדש למנכ"ל משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, אבי מוטולה מקשיב במהלך הפאנל
המשנה החדש למנכ"ל משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, אבי מוטולה מקשיב במהלך הפאנל

לסיור הגיעו ביחד עם המשנה החדש למנכ"ל  גם מנהלת 'יתד' - התכנית הלאומית לצעירים וצעירות במצבי סיכון, אלונה אילת, הילה סופרמן-הרניק, מנהלת הפיתוח המקצועי בתכנית ואורית להב, מנהלת מענים מיוחדים במטה יתד. בנוסף, נכחו בסיור אלישבע סבתו, מנהלת רשות הצעירים במשרד לשוויון חברתי נציגי המשרד לשוויון חברתי, שמעון וייס, האחראי על תכנית תל מטעם המשרד ונציגים נוספים.

מטעם התנועה הקיבוצית נכחו המשנה למזכ"ל, גיל לין, ממלאת מקום מנהלת תחום צעירים בסיכוי, קרן פרדו וממלאות התפקיד בתל"מ: הרכזת הפדגוגית, יעל ברגיל-בזנר, רכזת אזור דרום, שחר שדה והאחראית על המיונים וההשמה, מורן רוזנפלד. את הסיור ליוו מנהלת הקהילה בקיבוץ, גליה פלג, מנהלת מערכת החינוך, נורית מורג והמקשרת המסורה בקיבוץ, שרון סער.

מטרת הביקור הייתה לחשוף בפני המשנה למנכ"ל את פעילותה המשמעותית של תכנית תל"מ בקידום צעירים וצעירות מהפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל, ולהראות את הערך המוסף הייחודי שישנו בקיום התכנית דווקא בקהילות קיבוציות, בהן המעסיקים, המקשרים, וכלל הקהילה מעורבים באופן ישיר ועקיף בהצלחתם של המשתתפים המתגוררים ומועסקים בענפי הקיבוץ. התכנית מופעלת וממומנת על ידי המשרד לשוויון חברתי בשיתוף עם תכנית 'יתד' של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים.

מנהלת הקהילה בגת, גליה פלג, פתחה וסיפרה לנוכחים על חשיבותה של התכנית לקיבוץ, אשר משלבת "תלמסטיות" בקהילה שלה כבר יותר מחמש שנים. לאחר מכן, הוצגה התכנית על מאפיינה, הצלחותיה ואתגריה בקידום המוביליות החברתית של מאות הבוגרים, כמו גם השינויים שחלו בשנה האחרונה עם פתיחת התוכנית לאוכלוסיות נוספות של יתד.

גולת הכותרת של הסיור היה הפאנל המרגש, בו 5 משתתפי תל"מ מקיבוץ גת ומקבוצת יבנה שיתפו מחוויותיהם המשמעותיות בתכנית, סיפרו כיצד ולמה הגיעו אליה ובמיוחד עד כמה היא תורמת להם ומקדמת אותם – רונית, תלמיסטית מגת העובדת בגיל הרך אמרה כי "בזכות המעטפת והדחיפה שקיבלתי בתוכנית, הצלחתי להניע את עצמי ללימודים ועבודה". באותו נושא, סיפר אביאל מקבוצת יבנה: "בבית הרגשתי תקוע אבל חשבתי שככה החיים. כשהגעתי לתכנית הבנתי שאפשר גם אחרת ויש עוד אפשרויות לחשוב קדימה". יעל, תלמסיטית נוספת מגת, סיפרה כיצד המשפחה המאמצת שלה בקיבוץ היא עוגן משמעותי שמסייע לה בתכנית. את השפעת התוכנית על החניכים היטיב מכולם לתאר אושרי מקבוצת יבנה: "היציאה מאזור הנוחות קידמה אותי וכשאני חוזר הבית אמא אומרת לי שאני נראה שמח יותר"."

בנוסף, הצטרפו לפאנל גם שתי בוגרות התכנית שעדיין מתגוררות ועובדות בקיבוץ. אילנה, המתגוררת בקיבוץ כבר 5 שנים, סיימה לימודי חינוך במהלך התכנית ועובדת היום כמובילה באחד הגנים. לנוכחים היא סיפרה: "הקיבוץ הוא בית עבורי והייתי רוצה לראות עצמי ממשיכה לגור בקהילה קטנה".

הביקור הסתיים בשיח פורה ופתוח על עתידה של תל"מ, כאשר הייתה תמימות דעים בין נציגי התכנית ונציגי משרדי הממשלה כי ישנה חשיבות רבה לדאוג ליציבות התוכנית. אלונה אילת ציינה  "תל"מ עונה על כל היעדים והמטרות של 'יתד' ומבחינתנו יתד היא הבית של התוכנית", ואבי מוטולה הוסיף כי צריך להסדיר את החסמים הבירוקרטיים ולוודא את המשך קיומה של התכנית – "תל"מ היא תכנית חשובה ולא ניתן לה ליפול".

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הודה למשתתפים וסיכם: "תכנית תל"מ היא אחת מתכניות הדגל של התנועה הקיבוציות בתחום של העצמה וקידום צעירים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. יש לקהילות הקיבוציות יתרון גדול בתחום זה, היות והן מסוגלות לספק מגורים ותחושת בית יחד עם מקומות תעסוקה משמעותיים, ומעל הכל - יחס אחר ופתיחת הזדמנויות ואופקים חדשים בפני משתתפי התכנית. תל"מ גם מייצרת עבור חברי הקיבוץ, הזדמנות לפגוש ולהכיר אוכלוסיות שלא היו פוגשים אחרת. מדובר בחבורה מדהימה של צעירים שלקחו את עתידם בידיים ואנחנו שמחים להוות את המסגרת שמאפשרת את זה. אנו שמחים כי משרד העבודה והרווחה, המשרד לשוויון חברתי ותכנית יתד הביעו את אמונם בתכנית ומקווים להרחיבה ולהגדילה בשנים הקרובות".

הוספת תגובה חדשה