דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

היערכות לקראת פתיחה של שנה חינוכית חדשה ושביתה אפשרית

זמני סיום הקיץ מביאים עמם התחלות חדשות. הפעם, פתיחת השנה מזמנת לנו, לצד ההתרגשויות וההיערכות המוכרת, לא מעט סימני שאלה וחוסר וודאות בהתייחס לפתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר. אגף חינוך של התנועה הקיבוצית עם מספר המלצות לאיך לתת ודאות לקהילה, להורים, לילדים ולצוותים בתקופה זו
לוגו אגף חינוך

זמני סיום הקיץ מביאים עמם התחלות חדשות. רחש ההתארגנות במערכות החינוך נשמע למרחוק, המשפחות נמצאות בחופשה וצוותי החינוך עמלים לקראת פגישה מחודשת עם קבוצות חדשות, צוותים חדשים, הסדרת הסכמים וחוזים נחתמים על ידי הורים.

הפעם, פתיחת השנה מזמנת לנו, לצד ההתרגשויות וההיערכות המוכרת, לא מעט סימני שאלה וחוסר וודאות בהתייחס לפתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר. כולנו מכירים את הדיונים על השביתה האפשרית, את ההודעה שהתקבלה אצל גננות גני משרד החינוך ובה ההנחיה שהן לא תוכלנה להגיע לימי ההיערכות ולא יוכלו לעבוד לפני פתיחת הלימודים הרשמית, וחלקן כבר הודיעו על כך להורים ולמנהלות.

על מנת לתת ודאות לקהילה, להורים, לילדים ולצוותים, מומלץ לכנס את השותפים בקיבוץ ולקיים דיון אשר יעסוק בשני רבדים - הקהילתי והחינוכי לפי יחידת הגיל.

בציר החינוכי: אנו ממליצים על קיומו של דיון מקצועי המשתף את ההנהלה הפעילה של החינוך, מנהלי המערכות, צוותים חינוכיים, יועצים ומדריכות של המערכות, ובו יעלו הנקודות הבאות לדיון:

  • איזה מענה אפשר לתת לילדים ולהורים לפי שכבות הגיל וכיצד נכון לתווך את ההיערכות?
  • מהי היכולת של הצוותים החינוכיים לקיים את השגרה החינוכית ומהם הצרכים המקצועיים? מה הם האתגרים החינוכיים שהצוות צופה?
  • האם הצוות פנוי לעבודה? מה מידת "עייפות החומר" לאחר הקיץ, האם יש מענה לילדים שלהם בבית, האם התממשו החופשות שתוכננו, אתגרים אישיים.
  • איך מקיימים את המעברים? מי נותן מענה בהיעדר של צוות מוביל- גננות, סייעות, מדריכים?
  • איך מאפשרים בניית צוות חדש ונותנים מענה לקבוצת ילדים חדשה?

בציר הקהילתי: אנו ממליצים על קיומו של דיון בהשתתפות הנהלה פעילה, הנהלת קיבוץ, ועדת חינוך, תרבות ורווחה

  • מה היכולות הכלכליות של הקיבוץ בהיערכות ליצירת מענה לימי השביתה, והאם צריך לגבות תשלום נוסף?
  • באחריות מי להעביר את המסרים להורים ולקהילה?
  • קבלת החלטות בהתאם לאתגרים ולצרכים שעלו בדיון החינוכי והגדרת המענה האפשרי בהתייחס - לשעות וימי פתיחה, הסבר על הצוותים שיעבדו, מה תהיה הפעילות.

בהגיענו לקיים דיון קהילתי, חשוב להכיר ולהבין את ההקשר הארצי של השביתה, לשקול ולהבין האם לקהילה יש אמירה בהתייחס לאתגר הארצי ולמצוקת אנשי ונשות החינוך, האם נכון לקהילה להצטרף למחאה, להביע בה תמיכה בדרך מסוימת או להיערך לשמירת השגרה האחרת בהתאם ליכולותיה ולצרכי הילדים, ההורים והצוות.

הדיון הינו בסיס ועוגן להיערכות מערכתית, על מנת להשלימו יש להנגיש את תהליך קבלת ההחלטה וההיערכות אליה.

אנו מוצאים חשיבות רבה בהתנהלות משתפת אשר מאפשרת בהירות, שקיפות ושיתוף של הקהילה, יוצרת וודאות ומחזקת את האמון בין ההורים ומערכות החינוך.

מצורף מסמך אשר נותן דגש על האופן בו ניתן להעביר את המסרים במדיות המקובלות בכל קיבוץ וקיבוץ.

אנו ממליצים לקיים את דיוני ההערכות בהקדם האפשרי ומזמינים להתייעץ איתנו ועם מערך ההדרכה בכל התלבטות, אתגר או סוגיה שעולה.

בתקווה שהשנה החינוכית החדשה תפתח כסדרה ונוכל להכניס את התכניות למגירה,

 

                     אורי פלד נקש                                                        סינטיה כהן

                             מנהל "שבילים"                                                   מנהלת "הגן הקיבוצי"

הוספת תגובה חדשה