דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

היכרות עם יו"ר רשות המים החדש – האם נמצא בעל ברית?

כחודשיים לאחר כניסתו לתפקיד ולבקשתו, התקיימה בשבוע שעבר פגישת היכרות של מזכירות התאחדות חקלאי ישראל עם יו"ר רשות המים החדש יחזקאל (חזי) ליפשיץ. לפגישה הצטרפו גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ורכז תחום החקלאות בתנועה הקיבוצית, חיים חבלין
ליפשיץ (במרכז התמונה) בשיחה עם מזכירות התאחדות חקלאי ישראל. מצדדיו: ניר מאיר, עמית יפרח ואבו וילן
ליפשיץ (במרכז התמונה) בשיחה עם מזכירות התאחדות חקלאי ישראל. מצדדיו: ניר מאיר, עמית יפרח ואבו וילן

ליפשיץ בעל ניסיון רב במשק המים ושימש בתשע השנים האחרונות כסמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה. כחלק מתפקידו שימש גם כחבר מועצת רשות המים. בשנת 2020 כיהן ליפשיץ כמנכ"ל בפועל של משרד משאבי המים. במהלך השנים, קידם את התוכנית הממשלתית להתמודדות עם תקופות בצורת, אשר כללה בין היתר, את הכפלת יעד ההתפלה לשנת 2030, הקמת המוביל הארצי ההפוך, ייעול משק המים וצעדים נוספים, וכן קידם את הרפורמה המקיפה בחברת מקורות.

בפגישה הציג ליפשיץ את עצמו ופירט את ה"אני מאמין" שלו בנושא החקלאות – הוא אמר כי הוא רואה חשיבות גדולה לקיומו של הענף, וחושב שהוא חלק בלתי נפרד מהביטחון התזונתי ומסייע לסילוק הביוב המטופל ולשמירה על השטחים הפתוחים. לדבריו, בכל חופשה משפחתית הוא דואג לקחת את ילדיו לראות במו עיניהם את החקלאות – בין אם זה לעלות על אפרון במטע תמרים, או להיכנס לחממה ולראות מהיכן העגבנייה צומחת. בנוסף, הדגיש שבתקופה הקרובה תעלה לדיון העלייה בתעריפי המים לחקלאות וברור לכולם שצריך להגיע למתווה מוסכם. עוד אמר יו"ר רשות המים החדש לאנשי התאחדות חקלאי ישראל כי על החקלאים לנסות לגוון את סל הגידולים, כדי לפזר את הסיכונים.

ניר מאיר הזהיר מכך שעלות הייצור של התוצרת החקלאית היא נגזרת של עלות גורמי הייצור, ושמחיר המים הוא גורם מכריע בעלויות הייצור. "ייקור המים לחקלאות ייקר בהכרח את עלויות הייצור ויפגע אנושות ברווחיות החקלאים", הזהיר מאיר. כמו כן הזהיר כי "המדינה משקיעה הון עתק בטיהור הקולחין לחקלאות, ובמידה ולא יהיה כדאי לעשות חקלאות בנגב תצטרך המדינה להשקיע כספים רבים כדי להחזיר את המים המושבים לים".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, סיכם: "שמחנו על ערוץ התקשורת הפתוח, וסיכמנו שמדי פעם חזי יגיע למזכירות כדי לעדכן את חברי המזכירות בפעילויות של רשות המים".

חיים חבלין: "הורדת המכסים לפירות וירקות וייקןר המים לחקלאות יביאו לחוסר כדאיות כלכלית בגידולים רבים. המדינה בסופו של יום חייבת לראות בחקלאות כיעד אסטרטגי וחובתה לעשות הכל כדי שהקרקעות ימשיכו להיות מעובדות ולשמור על ייצור המזון הטרי. ייקור המים יביא לקריסה של גידולים מרכזיים כמו תפו"א וגזר בנגב ופירות קיץ בגליל העליון ורמת הגולן".

הוספת תגובה חדשה