דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"דרך הבחירה החדשה למזכ"ל תגביר את הדמוקרטיה הקיבוצית"

יו"ר הצוות לבחינת שינוי שיטת הבחירה למזכ"ל התנועה, עו"ד שימי בראון (שפיים) שרק שינוי נסיבות פוליטי מנעו ממנו לכהן כעת כמנכ"ל משרד המשפטים, מסביר כיצד השיטה שאושרה תגביר את ההשתתפות בתהליך הבחירה
צילום: דליה נבעה, מתוך אתר האינטרט של משרד מרינברג – בראון ושות'
צילום: דליה נבעה, מתוך אתר האינטרט של משרד מרינברג – בראון ושות'

למה בעצם לשנות את דרך הבחירה?

"ראשית, עד שנת איחוד התנועות לא הייתה קיימת השיטה הנוכחית. היא נבחרה והוחלטה בתחילת שנות ה-2000. מאז כינונה לא זכתה להצלחה ואחוז המצביעים למזכ"ל התנועה היה תמיד דל (השיא – 42% ). אחוזי ההצבעה הלכו ופחתו מידי מערכת בחירות. כלומר, גם כשהחברים והחברות יכולים היו להצביע הם לא עשו זאת. מתוך כך, אחרי הבחירות האחרונות למזכ"ל התנועה עלו קולות מהשטח שקראו לשינוי אופן ההצבעה, העלאת אחוז המצביעים והגברת המעורבות של החברות והחברים בבחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית.

על מנת להבין מה הדרך הנכונה  לעשות זאת הוקם צוות שמטרתו היתה לבחון את אופן בחירת מזכ"ל התנועה בבחירות הבאות שצפויות להתקיים בסוף שנת 2023. הצוות כלל גברים ונשים עם ניסיון רב בקיבוצם, כאלה שהתמודדו בעצמם על תפקידים שונים, עסקו בבחירות, מכירים את השטח הקיבוצי ובעיקר – רואים צורך בהגברת המעורבות  של החברה והחבר בקיבוצים בבחירות למזכ"ל התנועה. אני שימשתי כיו"ר הצוות, לצדי ואיתי היו שיבולת אדלמן-שופט, סול לביא בן שימול, רננה יעקב, ארבל יגר ילין, איילה בריליאנט, זאב (וולוולה) שור, יענקל'ה בכר, אופיר ליבשטיין, יריב מן.

ישבנו ולמדנו את מה שקרה במערכת הבחירות, נשלח שאלון ל-1000 ממלאי תפקידים, צירי המועצה ועוד. רוב מבין העונים עליו ביקשו לשנות את שיטת הבחירות הנהוגה עד כה.

לאיזו מסקנה הגעתם?

"חשוב להבין, הקיבוצים  הם למעשה חברי התנועה הקיבוצית. הצענו לתת לקיבוץ להחליט על אופן ההחלטה שלו. כל קיבוץ יחליט על הצורה הנכונה לו, לאור התרבות הארגונית של כל קיבוץ וקיבוץ, ורצינו לכבד את ההחלטה של כל קיבוץ וקיבוץ. מה שהצענו הוא שכל קיבוץ יוכל להחליט מי הגוף המוסמך מטעמו לבחור מבין המועמדים – זה יכול להיות ועד האגודה, מועצת האגודה, אסיפה וכו'. הכל בהתאם להחלטות הקיבוץ. בחירת הקיבוץ או החלטת הקיבוץ תחתם על ידי שני בעלי זכות חתימה של הקיבוץ.

מה אתה עונה לטענה שזה מצמצם את הדמוקרטיה הקיבוצית?

נהפוך הוא – לא רק שזה לא פוגע בדמוקרטיה הקיבוצית ובכלל, זה מרחיב את הדמוקרטיה ואין לי ספק שגם את שיעור ההשתתפות בתהליך. ברור לכולנו, כי ההשפעה של כל חבר בקיבוצו גדולה יותר מאשר כל חבר על כלל התנועה הקיבוצית. חשוב להדגיש כחלק מהשיטה החדשה, יצרנו את "שיטת המשקולות" – לכל קיבוץ יינתן המשקל היחסי בהתאם לגודל הקיבוץ כפי שמדווח בתשלום המיסים. בתנועה הקיבוצית מקובל כי "המנצח לוקח הכל". בכל מקרה, הרוב קובע את זהות המזכיר והמפסיד לא מקבל כלום. זה לא שיש לו ייצוג במוסדות התנועה, ולכן זה כאמור מגביר את ההשתתפות והדמוקרטיה. 

אני מודה לחברות וחברי הצוות שעשו עבודה מקצועית, אני משוכנע כי הגשנו מסקנות שהתקבלו במועצה האחרונה ויתרמו רבות לרלוונטיות של מוסדות התנועה ולקיבוצים בכלל. הנהלה חזקה זה קיבוץ חזק, וקיבוץ חזק זה חברים חזקים. להציג את ההנהלות כאויבי הקיבוץ זו טעות טראגית".

הוספת תגובה חדשה