דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ביחד אנחנו חזקים. לחוד - חסרי סיכוי

בשבועות האחרונים פעלו במטה התנועה הקיבוצית, ביחד עם שותפינו במרחב הכפרי וחברי הכנסת הקיבוצניקים מהמפלגות השונות, בקדחתנות בכדי לנטרל סיכונים שגילינו בטיוטת חוק ההסדרים ותקציב המדינה. אנו שמחים להודיע כי המאמצים נושאים פרי בינתיים, וסעיפי מיסוי השותפויות וההיוון המוגדל אינם מופיעים בתקציב המדינה ובחוק ההסדרים אשר אושרו בממשלה
הממשלה דנה בתקציב המדינה. צילום: לע"מ
הממשלה דנה בתקציב המדינה. צילום: לע"מ

עם קבלת טיוטת ההצעות שהכינו במשרד האוצר לקראת הדיון על התכנית הכלכלית השנתית, זיהו בתנועה הקיבוצית ארבע תכניות המאיימות באופן ישיר ומהותי על המשך קיומם של הקיבוצים והמושבים. החמורה והמאיימת ביותר שבהן הייתה הכוונה להגדיר את הקיבוצים כ"שותפים מוגבלים". שינוי כזה היה מביא לחיסול רעיון הקיבוץ דה פקטו. התוכנית השנייה הייתה להעלות את דמי ההיוון לבניה בקיבוצים באופן אבסורדי מ- 91% ל- 98% ואף ל 100%. הגזרה השלישית הייתה הארכת חוק הוותמ"ל לארבע שנים נוספות והרביעית היא הרפורמה החד צדדית בחקלאות והורדת המכסים.

במהלך השבועיים האחרונים קיימו ראשי התנועה הקיבוצית שיחות ופגישות עם גורמים פוליטיים רבים ממרבית סיעות הקואליציה, בממשלה ועם מרבית ראשי מפלגות הקואליציה במטרה להוריד את הנושאים מסדר היום. ביום ראשון שעבר התקיימה פגישת חירום של ראשי התנועה עם חברי הכנסת הקיבוציים, על מנת לרתום אותם למאמץ לביטול המהלכים החד צדדיים הללו. מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, היה בקשר רציף ויומיומי עם ראשי מפלגות הקואליציה ומנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, נעמה שולץ, והסתייע במזכ"ל הקיבוץ הדתי היוצא, אמיתי פורת, מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, מנכ"ל ברית פיקוח, רו"ח ירון רייכמן ועו"ד דוד ויינשטיין (עלומים) ממשרד ליפא-מאיר ועו"ד שלומית שיחור-רייכמן, רשמת האגודות השיתופיות. גם יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, לקח חלק במאמץ המרוכז הזה.

המחלקה הפוליטית המתחדשת עברה את טבילת האש הראשונה בהצלחה: ההחלטה לשנות את מבנה המחלקה הפוליטית בתנועה התבררה כמשמעותית ובעלת השפעה רבה על המהלכים ועל שיפור הקשרים במרחב הפוליטי. פעילי המחלקה - איילת סלע-יונגרמן האחראית על קשרי הממשל, נרי שוטן ויורי קנדל שאמונים על הקשר מול המפלגות עצמן  - סייעו רבות ביצירת הקשרים ודרכי התקשורת מול כל סיעות הקואליציה לרבות מעקב אחר דיונים בוועדות הכנסת ובמשרדי הממשלה ויצירת מהלך משותף ומתואם מול חברי כנסת רבים מסיעות שונות. ניר מאיר התייחס ואמר: "הבניה מחדש של המחלקה הפוליטית הסתיימה בזמן הנכון – בדיוק במועד בו היינו זקוקים לה במיטבה. אנו פועלים היום במקביל מול שורה של מפלגות קואליציה ומול שורה ארוכה עוד יותר של חברות וחברי כנסת "משלנו". ליכולת הזו, להיות נוכח בזמן אמת במקום בו מתקבלות ההחלטות, לייצר ולשתף מידע, בזמן הנכון הייתה השפעה משמעותית על יכולת ההתמודדות שלנו מול קשת האיומים מולה ניצבנו".

ביום שני אישרה הממשלה את התקציב וחוק ההסדרים. סעיף מיסוי השותפויות הוצא מהתוכנית הכלכלית שהוצמדה לתקציב המדינה, סעיף ההיוון המוגדל הועבר לטיפול מועצת מקרקעי ישראל, שבראשה עומד שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין (תקווה חדשה), שהוא ומנכ"ל המשרד, אביעד פרידמן, מתנגדים לשינוי הזה.

חוק הוותמ"ל אושר אומנם, אך נציגי סיעות הקואליציה הגיעו להבנות והכניסו בחוק מגבלות במהלך הכנתו לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. השינויים שנכנסו ואושרו ישמרו, ככל שניתן, על הקרקעות החקלאיות. התוצאה לא מושלמת אבל טובה בהרבה מהמצב הקודם שבו הוותמ"ל היה ללא שום מגבלה. היעד לאורך כל הדרך היה לעצור את התכנון הבלתי מוגבל על הקרקע החקלאית ולייצר עליה הגנה מוגברת גם בהיבט של מספר התוכניות וגם בהיקף הקרקע. כעת, לאחר מאמץ משותף של מרכז השלטון האזורי, תנועת המושבים והתנועה הקיבוצית ישנו סף שמבטיח לשמור על המושב והקיבוץ כיישוב חקלאי מתוכנן עם אמצעי ייצור בגודל מסויים, שממנו אין לוותמ"ל יכולת לפגוע.

לגבי הרפורמה בחקלאות אשר כלולה בינתיים בחוק ההסדרים שאושר בממשלה, טרם הושגו הבנות אך קיימת ההתנגדות גורפת בתוך הקואליציה ובאופוזיציה למהלך חד צדדי ללא תיאום מול החקלאים. בפגישה שהתקיימה השבוע בין שר החקלאות ופיתוח הכפר וראשי ההנהגה החקלאית, הוחלט כי יוקמו שני צוותי עבודה אשר ידונו ברפורמה בענף ההטלה ובענף הצומח.

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, סיכם: "פעמים רבות שואלים חברי הקיבוצים, בעת ביקורי המטה או מעל גבי עיתון זה מה תפקידו של מטה התנועה ולמה צריך אותו. ובכן... השבועות האחרונים הוכיחו שוב מדוע התנועה הקיבוצית רלוונטית, חשובה והכרחית. כאשר אנו פועלים ככוח אחד יש ביכולתנו להיאבק ולשנות את רוע הגזרות שמכינים במשרד האוצר במטרה לפרק אותנו. אם יאבק כל קיבוץ לבד בעצמו, אין לו שום סיכוי.

מצאנו שותפות ושותפים אמיתיים ונחושים במאבק שלנו נגד הרצון של אנשי רשות המיסים לחסל את הקיבוץ ואת דרך החיים הקואופרטיבית דרך סעיף "תמים" בתוכנית הכלכלית. אנו מודים ליאיר לפיד, נעמה שולץ, אנשי משרדה וחברי יש עתיד, כמו גם לחברי הכנסת הקיבוצניקים וחברינו מסיעת העבודה, שלא הרפו עד שהסעיף הרע הזה הוצא מהתוכנית. אין ספק כי שיתוף הפעולה הזה יימשך בעתיד. שוב הוכח כי השינוי במבנה המחלקה הפוליטית היה הכרחי וכי לא תהיה לנו זכות קיום במודל דו-מפלגתי.

תקציב המדינה טרם אושר, נמשיך לעמוד על המשמר עד שיושלם התהליך. ברור לנו שהניסיונות לפגוע באורח חיינו הייחודי יימשכו גם בעתיד".
 

הוספת תגובה חדשה