דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

באנו בגלל החינוך, נשארנו בגלל החברה

סקר חדש מגלה: לחברות ולחברים החדשים טוב בקיבוץ - תחושת השייכות חזקה ושביעות הרצון מחיי קיבוץ גבוהה. ועדיין, הרבה עבודה לפנינו. כנס ארצי שייערך בחודש הבא ישאף לעזור לקיבוצים "לעלות שלב" בקליטה
מפגש נקלטים וקבלת שבת במבוא חמה. צילום: איילת הריס
מפגש נקלטים וקבלת שבת במבוא חמה. צילום: איילת הריס

נתחיל מהשורה התחתונה: החברות והחברים החדשות/ים בקיבוצים – מרוצות ומרוצים. סקר שערכה מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית ביחד עם המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי באוניברסיטת חיפה בקרב חברות וחברים חדשים בקיבוצים, מגלה ש-90% מהמשיבים חושבים שהקיבוץ הוא מקום שטוב או טוב מאוד לחיות בו, 75% מרגישים שייכות במידה רבה או רבה מאוד לקיבוץ ו-72% אומרים שנקלטו בצורה טובה או טובה מאוד. מעל לשני שליש אמרו שהקהילה בקיבוץ מעוניינת בקליטה ושהיחס לנקלטים הוא טוב. 

על הסקר, שנערך במהלך הקיץ האחרון, השיבו 558 חברות וחברים חדשים (עד 7 שנים ממועד הקבלה לחברות) מ-80 קיבוצים בכל רחבי הארץ – שיתופיים ומתחדשים, גדולים וקטנים. הגיל הממוצע של המשיבות/ים הוא 40, כמעט כולם נשואים ועם ילדים, מרביתם אקדמאים (83%). כמחצית מהמשיבים הם בני ובנות קיבוץ או נשואים להם/ן, בעוד שמחציתם הצטרפו לקיבוץ "מבחוץ".

המניעים המרכזיים לקבלה לחברות, על פי הסקר היו הסביבה הבטוחה והירוקה, החינוך, הקהילה הערכית, חיי התרבות והקהילה המפותחים והערבות ההדדית והסולידריות.

ההערכה הכללית של חיי הקיבוץ היתה גבוהה בכל ההיבטים שנבדקו: 88% ציינו שאיכות החיים בקיבוץ גבוהה מאשר בעיר, 82% שחיי הקהילה מפותחים יותר, 72% שמערכת החינוך איכותית יותר.

מטרת הסקר היתה קודם כל להכיר ולהבין יותר טוב את החברות והחברים החדשים, שמהווים היום חלק משמעותי מאוכלוסיית הקיבוץ ויהפכו להיות המרכיב הכי דומיננטי מבחינת עתיד הקיבוצים בעשור הקרוב, ושנית, לבחון אילו מרכיבים בתהליכי הקליטה יכולים לתרום להשתלבות מוצלחת יותר לאורך זמן. למשל: סמינר קליטה, משפחה מאמצת, מגורים מקדימים בקיבוץ וקליטה כחלק מקבוצה.

לסקר המלא – לחצו כאן
 

לקחת את הקליטה לשלב הבא

על מנת להעמיק בנושא ולשכלל את הכלים בתחום, ייערך ב-29.12.2021 בקיבוץ שפיים כנס ארצי למובילות ומובילי הקליטה בקיבוצים שיעסוק בחוויית הקליטה מנקודות המבט של קולטים ונקלטים גם יחד.

בכנס יוצגו תובנות מהסקר, ובמיוחד דגשים שניתן לקחת לעבודה היומיומית של העוסקות והעוסקים בקליטה. יתקיים פאנל "סליחה על השאלה" עם חברות וחדשים חדשים, ומושבי דיון בנושאים: סמינר קליטה שיוצא מהקופסה; העברת מקל והצמחת מנהיגות מקומית; בניית אמון בקהילה צומחת; ושיח זהות בקיבוץ קולט (מושב בשיתוף תכנית כרם). את הכנס תחתום הרצאה של ד"ר שרה שדמי וורטמן על בינוי קהילה קיבוצית מתחדשת.

הכנס, בהובלת מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית ומחלקת צמיחה ומעורבות בקיבוץ הדתי, מיועד למרכזות ומרכזי קליטה, צמיחה דמוגרפית, קבלה, שילוב ואיקלום, חברות וחברי הוועדות והצוותים וממלאות וממלאי תפקיד שהנושא קרוב לליבם/ן ולעשייתם/ן.

לפרטים נוספים והרשמה – לחצו כאן
 

ובינתיים, הזדמנות להשלים קצת חומר שאולי פספסתם:

"מרכז קליטה" - דף שמאגד בתוכו מצגות, הקלטות ומאמרים בנושא קליטה וצמיחה בקיבוצים משלל היבטים, זוויות ותחומים – לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה