דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"אנו צריכים להתגאות בנוער שלנו, שממשיך מסורת של עשורים רבים של התנדבות ונתינה"

נחם לוין (בוצי) מקיבוץ יזרעאל, מנחה בתוכנית ההעשרה לשינשינים של התנועה הקיבוצית, הוזמן לברך את משתתפי ומשתתפות כנס החינוך ה-8 שהתקיים בשבוע שעבר בשם ה"שטח". בוצי סיפר בהתרגשות על העשייה המשמעותית והתרומה הברוכה של מפעל שנת השירות לחברה הישראלית וכיצד הקים מסגרת שנת שירות בקיבוצו, ולבסוף קרא לנוכחים להקים מסגרות כאלו גם בקיבוצם. אנו מביאים כאן את דבריו מעוררי ההשראה
נחם (בוצי) לוין מברך בכנס החינוך השמיני של התנועה הקיבוצית. צילום: רום כרמי
נחם (בוצי) לוין מברך בכנס החינוך השמיני של התנועה הקיבוצית. צילום: רום כרמי

אני בוצי מקיבוץ יזרעאל, ואני רואה עצמי איש חינוך קיבוצי. בשבע השנים האחרונות אני מנחה כעשר קומונות כל שנה בתוכנית ההעשרה לש"שינים של התנועה הקיבוצית. כנציג תוכנית ההעשרה חשובה זו, התבקשתי לברך על העשייה החינוכית הנעשית בתנועה הקיבוצית, ובשמה מחוצה לה. במפגשים עם הש"שינים אני מנסה ליצור שיחות על החברה הישראלית, על מקומונו בה, ועל החיבור של העשייה היומיומית שלהם לרוח הישראלית.

הנוער שלנו נפלא. ולמרות שמחלות התקופה, כמו האדרת ה"אני" על פני ה"אנחנו", לא פסחו עליו, ניכר על הנוער שלנו בהגיעו לשנת השירות שהוא נוער ערכי, שהוא עבר חינוך משמעותי במסגרות שלכם. בכל שנה אני מגלה נוער שיודע להתחבר לקבוצת קומונה משמעותית, לחבר'ה, ממש כמו בדגם קבוצות הנעורים בקיבוצים. בשנה זו הם משכללים את היכולות שקיבלו בקהילות מהן הגיעו – איך להסתדר אחד עם השני ואיך ליצור ביחד עשייה חינוכית או טיפולית. וגם איך להשקיע משאבים אישיים בנתינה, בהכלה, בהובלה ובחברות.

אנו צריכים להתגאות בנוער שלנו, שממשיך מסורת של עשורים רבים של התנדבות ונתינה. אנו צריכים גם להתגאות על הקהילות שלנו שמקימות מערכות חינוך ערכיות. אבל לא רק אצלנו גדל נוער ערכי. כבר שנים ארוכות שלצד הנוער הקיבוצי מתנדבים במסגרות שנת השירות גם מסיימי י"ב ממושבים, ישובים וערים. צעירים אלו אינם נופלים מבנות ובני הקיבוצים בנתינה ובעשייה.

שאפו גדול מגיע לאנשי מחלקת שנת שירות של התנועה הקיבוצית על הבנייה העצומה של מפעל זה. על הדרך בה הם גורמים למוסדות חינוך ורווחה בכל הארץ לקיים קומונות ש"שינים עם המון עשייה ערכית. לדעתי שנת השירות הוא המפעל הציוני החשוב והמשפיע ביותר על המדינה בעשורים האחרונים. בכל שנה אלפי בני נוער נותנים מעצמם לחברה הישראלית, ואני בטוח שבעתיד הם יהוו את שידרת ההנהגה החינוכית והחברתית בישראל.

מאות הש''שינים שהנחתי בשבע השנים האחרונות הם דעתניים וערכיים, אבל מרגישים ניתוק מהמגרש הפוליטי חברתי. בכל שנה, ובכל שיחה על החברה הישראלית הם מרגישים חוסר נוחות מכך שלהרגשתם אין להם כלים לשינוי חברתי אמיתי בחברה הישראלית. בתשובה אני אומר להם שהם עצמם השינוי חברתי, מעצם העשייה החינוכית שלהם. כי שינוי חברתי מתחיל בחינוך. וכל שנה התנועה הקיבוצית מייצרת מעל אלף אנשי חינוך צעירים.

להיות אליטה משרתת זו מחויבות גדולה, במיוחד בעת הזו. בזמן שבו קבוצות בחברה הישראלית מנסות למצוא מה מבדיל ביניהן, הש''שינים שלנו יכולים להיות הגשר בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. הרי הם מוכנים להתנדב בכל מקום, ובכל אוכלוסיה. וצריך רק לכוון את המטען הערכי שקיבלו במערכות החינוך הקיבוציות, כך שהם ימשיכו לתת ולהתנדב גם אחרי השירות הצבאי.

לפני ארבע וחצי שנים הקמתי שנת שירות בקיבוצי, קיבוץ יזרעאל. קיבלתי השראה להקמה זו משנת השירות בצובה. בביקור בצובה נאמר לי – שכמו הפלמחניקים שעבדו בקיבוצים חצי שבוע, כדי להתאמן חצי שבוע, הש"שינים עובדים ומשתכנים בקיבוץ כדי לקבל בו הזדמנות לתרום ימי התנדבות לרווחת החברה הישראלית. ברוח זו רתמתי את קהילתי שלי ביזרעאל לתת אכסניה לש"שינים המתנדבים חצי שבוע במוסדות חינוך במועצה שלנו בהדרכת חקלאות ועמלנות.

חשוב לי לומר בקהל זה - להיות אליטה משרתת זו זכות וחובה כאחד. העובדה שהתנועה הקיבוצית המציאה והקימה את מוסד שנת השירות, ועד היום מובילה ומעצבת אותו, מעניקה לנו את הזכות והחובה להגדיל עוד ועוד את העשייה הברוכה הזו. אני קורא כאן לכולכם - הקימו מסגרות שנת שירות בקיבוצים שלכם. הגדילו בכך את מספר הש"שינים של התנועה הקיבוצית. תנו הזדמנות לעוד ועוד צעירים להחשף לקהילות שלנו, ובעיקר לצאת מהן להתנדבויות לרווחת החברה הישראלית.

מי ייתן ובעוד עשור יהיו מעל מאה קיבוצים שיוכלו להגיד – אצלנו יש קומונת שנת שירות!

ולסיום, תודה לכם על העבודה החינוכית שלכם, בגיל הרך, בחינוך החברתי ובתנועות הנוער. ניכר על הנוער שמגיע למסגרות שנת השירות שאתם עושות ועושים עבודה מצויינת.

הוספת תגובה חדשה