דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"אין ספק שיש כאן מנהיגות ועל כך אנחנו מפרגנים ומצדיעים לכם"

כ-300 ממלאי וממלאות תפקידים, שהגיעו מעשרות רבות של קיבוצים - מהגליל העליון ועד הערבה - השתתפו בכנס חברה וקהילה ה-3 של התנועה הקיבוצית שהתקיים בשער הנגב והוקדש לנושא "מנהיגות קיבוצית במיטבה"
צילום אייל אלקלעי
צילום אייל אלקלעי

כשצוות אגף חברה וקהילה החל לתכנן לפני מספר חודשים את הכנס האגפי השלישי, הרעיון המנחה היה לקיים שלושה כנסים אזוריים ולהקדיש אותם לנושא מהות החברות בקיבוץ. אבל, בישראל כמו בישראל, תכניות לחוד ומציאות לחוד, ושבועיים של לחימה קשה שהשליכה קיבוצים רבים בדרום אל מעגל האש, וקיבוצים רבים עוד יותר בכל רחבי הארץ למעגל האירוח, התמיכה וההפגות – הובילו לשינוי התכניות.

לפיכך, הוחלט שהכנס יתקיים בעוטף עזה ויתמקד בנושא של מנהיגות על כל גווניה – ברמה האישית, המקצועית, המקומית והאזורית, וייתן מקום לחוויה של הובלת קהילה בחירום ובשגרה ולצייד את המשתתפות והמשתתפים בהשראה, רעיונות וכלים.

צפו בסרטון הקורע שהכינו באגף חברה וקהילה לכנס.

הכנס, נפתח בפעילות של העמקת היכרות בין באות ובאי הכנס - מנהלי התחומים החברתיים בקיבוצים (מ.קהילה, מזכיר, יו"ר, מש"א, תרבות, צמ"ד, בריאות ורווחה, צרכים מיוחדים, חינוך, צעירים, מניעת אלימות מינית, סיעוד, ותיקים ועוד), ולאחריה פתחה ראשת אגף חברה וקהילה, ד"ר אילת גלס, ואמרה לנוכחים: "אנחנו כאן כ-300 איש ואישה, מעגלי שותפות של ממלאי וממלאות תפקידים שהגיעו ביחד מקיבוצם, מעגלי שותפות עם פעילות ופעילי התנועה הקיבוצית, מעגלי שותפות עם המועצות האזוריות, מעגלים שמחזקים את הקהילה הקיבוצית והופכים אותה למיטבית. היינו תנועה אנושית אחת בשומר החומות,. היינו תנועה אנושית אחת ביום שאחרי, היינו תנועה אנושית אחת בקורונה המתמשכת, בתוך הקיבוצים וגם מחוצה להם. אין ספק שלכל אחד ואחת מכם חלק בתוצאות הטובות ובציונים הגבוהים שקיבלנו מהמיפויים שערכנו על עצמנו וממחקרים של אחרים שערכנו עלינו. אין ספק שיש כאן מנהיגות ועל כך אנחנו מפרגנים ומצדיעים לכם. החלטנו להקדיש את ההתכנסות הזו למנהיגות שלכם ושלכן במטרה לשתף, ללמוד, לקבל השראה וליהנות". 

מזכ"ל התנועה מברך בפני אולם מלא משתתפים
מזכ"ל התנועה מברך בפני אולם מלא משתתפים

גלס ביקשה להודות לגיל לין שמסיים בימים אלה את תפקידו בתור המשנה למזכ"ל התנועה, ואמרה כי היה שותף נהדר שהביא מחוכמתו וניסיונו ודחף את ראשי האגפים בשקט ונחישות לכיוונים הנכונים.

לאחר מכן בירך ראש המועצה האזורית המארחת, שער הנגב, אופיר ליבשטיין: "מאוד משמח שבחרו לקיים כאן את הכנס במקום לעשות שלושה כנסים אזוריים, כפי שתוכנן במקור. יש כאן שני סיפורים שחיים בתוכנו: אחד, זה המיגון והתקופות המאתגרות, והשני זה הצמיחה והפריחה. אנחנו עושים חקלאות עד המטר האחרון, יש תעשייה, הייטק, חינוך מצויין ובמבחן התוצאה עשרות משפחות רוצות להצטרף לאזור ומחכות בתור. צמחנו בשנים האחרונות באלפי תושבים. נפעמתי מהאירוח והסולידריות של הקיבוצים המארחים בזמן המבצע הצבאי. זה הכוח העצום של התנועה הקיבוצית וזה מה שנותן לנו את הגיבוי והחוסן. שאפו לאגף חברה וקהילה על בחירת נושא הכנס והמיקום". 

גם ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, בירך את המשתתפים ואמר: "אני חושב שלתנועה יש תפקיד מאוד חשוב. התפקיד שהתנועה לוקחת וכל קיבוץ וקיבוץ ברגע של חולשה רגעית ומצוקה של קיבוץ אחר. העיקר זה בימים הקשים. איפה שמדינה נכשלת התנועה, המועצות והיישובים יודעים להתעלות ולעשות בעשרות מונים טוב יותר וזו הגדולה שלנו. אנחנו צריכים כתנועה לראות את יישובי הקצה שצריכים לקבל דחיפה ותמיכה לפיתוח וצמיחה. אנחנו צריכים לשים זרקורים על המקומות המאתגרים. תפקיד המנהיגות שלנו זה לתת להם את החמצן כדי שיפרחו".

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר אמר לנוכחים: "כל מי שהיה חבר קיבוץ במרץ 2020 ידע שעליו להודות לגורלו הטוב. הקיבוצים התמודדו בקורונה בצורה מיטבית. בעת מבצע שומר החומות שוב חשו חברי הקיבוצים בני מזל. לפחות בהשוואה לשכניהם בשדרות ואשקלון. אז באתי לכאן כדי להודות ולפרגן לכם, כיוון שתחושת הביטחון נובעת מכם. כאשר אני מספר לכולם עד כמה מצבם היחסי של הקיבוצים הוא טוב, אני יכול להרשות לעצמי לומר זאת בזכותכם. למדנו מניסיון החיים "על רטוב" שיש על מי לסמוך. אז תודה לכם על המבחנים שצלחתם ותודה על המבחנים שבהם עוד תעמדו, ומכיוון שה"לקוחות" שלכם, חברי קיבוצכם, לא תמיד יודו לכם, כי הרי האויב של הטוב הוא הטוב מאוד, והאויב של הטוב מאוד הוא המצויין, חשוב לי לומר כאן שמנקודת התצפית שלנו, במטה התנועה, אנחנו רואים ומבינים. ואם אני כבר כאן כדי להודות, אז קבלו עוד טיפ קטן: אם רק ניתן תעבדו בשיתוף ובתיאום, או בשפתו של אגף חברה וקהילה – כשולחן שותפים. שיהיה לכם כנס מועיל, מלמד, מגבש ומחזק – מגיע לכם!".

מעגל דיון עם ברוריה קרני הדס וגאולה רבי מכרם שלום, בהנחיית אורית בראון, רכז אזור עוטף עזה בתנועה
מעגל דיון עם ברוריה קרני הדס וגאולה רבי מכרם שלום,
בהנחיית אורית בראון, רכזת אזור הנגב המערבי בתנועה

הפאנל הראשון בכנס היה מעניין במיוחד וזכה לכותרת "מעוצמה אישית לעוצמה אזורית", ובו שוחח כתב הדרום של חדשות 13 (ותושב זיקים), אלמוג בוקר, עם שרה עברון (סעד) המזכ"לית הנכנסת של הקיבוץ הדתי ולילך שיינגורטן, מנכ"לית מועצת שער הנגב. במהלך הפאנל ענו שתי המנהיגות על שאלותיו של אלמוג וסיפרו על מה הן מביאות לתפקיד כנשים באופן שהוא קצת אחר וסיפרו על מה הוביל אותן לתפקיד ומדוע בחרו להיות בתפקידים ציבוריים וקהילתיים. השתיים אמרו כי הראייה הנשית מביאה להנהגה לא רק התמקדות במשימתיות אלא גם הקשבה, הכלה, חשיבה כוללת והסתכלות משותפת על דברים.

לאחר אתנחתא מוזיקלית של דנה להב, שאיין גילן ודותן בראודה בחסות מגמת המוזיקה של בית הספר שער הנגב, התקיימו מעגלי דיון מקבילים שעסקו בסיפורי מנהיגות מקומיים מקיבוצים שונים ודוגמאות למה שניתן ללמוד האחד מהשני. 

אחרי ארוחת צהריים דשנה התכנסו כולם לשמוע הרצאות קצרות של חמישה מנהלים בקיבוצים על "איך למלא תפקיד בקיבוץ ולהישאר בחיים". המרצים חלקו תובנות וטיפים מתוך ניסיונם העשיר. רעיה בן אברהם, מנהלת הקהילה בנען בהווה ורכזת תרבות מיתולוגית בעבר, סיפרה על החשיבות של חיבור המנהלים לאנשי השטח הקיבוצי ומתן דוגמא אישית לחברים ויחס "בגובה העיניים". עירית ארבל, רכזת בריאות ורווחה בגבעת חיים איחוד כבר 25 שנה ומורה ומחנכת בעברה, סיפרה איך לשרוד הרבה זמן במילוי תפקיד באמצעות התמקצעות, הצבת אתגרים ויעדים, אהבת המקום, זמינות ובעיקר לא לוותר. צוקי דויטש, רכז צמ"ד בגשור שמילא תפקידים רבים בקיבוץ בעבר דיבר על איך באמצעות התעצמות אישית ניתן להעצים את הקהילה כולה, ושאם פותחים את הלב לקהילה נהנים מכל רגע. דנה אדלהייט, רכזת אזור משקי הדרום בתנועה הקיבוצית וממלאת תפקידים רבים בקיבוצה, ניצנים, שיתפה בסיפור חזרתה לקיבוץ וכיצד העידוד והזרקור ששמו עליה דחפו אותה קדימה, לבחור תפקידים נוספים בקהילה. לבסוף עלתה רוני שני, מזכירת קיבוץ אילות שדיברה על תהליך טיפולי מקצועי קבוע בין ממלאי התפקידים שמייצר את הדינמיקה המשתפת וההשפעה ההדדית ביניהם ומאפשר להם להוביל בהצלחה תהליכים ביחד.

הפינאלה של היום הייתה הרצאתם של יוצרי וכותבי תוכנית הסאטירה המצליחה של כאן 11 "היהודים באים", אסף בייזר ונטלי מרכוס, שסיפרו על מאחורי הקלעים של כתיבת המערכונים לתוכנית ופיצוח דמויות המנהיגים ההיסטוריים של העם היהודי. בייזר ומרכוס הראו מספר מערכונים על תקופות שונות מההיסטוריה שמציגות דילמות שונות ואמרו כי מנהיגים גדולים הם גם בני אדם, והדבר המורכב בכתיבה הוא ליישב את הפער הזה.

לצפייה בתמונות נוספות מהכנס: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה