דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

איך מחזקים את מקומה של מערכת חינוך בשעת חירום בקהילה קיבוצית

מסמך זה, שערכה סמדר שם טוב, מבקש להציע להנהלות הקיבוצים, הנהלות החינוך ומנהלי החינוך לראות במערכת החינוך הקיבוצית משאב קהילתי לחיזוק החוסן - בחירום כמו בימי שגרה
נערים ידיים מצב חירום

הנחות היסוד:

  • צוות צח"י מנהל את שגרת החיים בחירום בקיבוץ ונתון להנחיות שמתעדכנות כל העת על ידי המדינה.
  • מודל ההפעלה המוכר אינו אפשרי.
  • שגרת חינוך המותאמת למציאות מהווה מגדלור קהילתי בקהילה חפצת חיים בחירום ובשגרה.
  • מערכת החינוך נדרשת להתאים את אופן הפעלתה למשאבים האנושיים, הכלכליים והערכיים, בכל עת נתונה.

הלכה למעשה:

למנהל החינוך בכל מתווה או התארגנות תפקיד מרכזי ובלעדי, הוא המבוגר האחראי, המקצועי והמחויב לילדים ולקהילה. תפקידו:

  • להיות חלק מצוות צח"י.
  • לערוך מיפוי מתמשך של הצרכים, של קבוצות הגיל השונות.
  • לערוך מיפוי של המשאבים העומדים לרשותו, בכלל זה – מיפוי הצוות שיכול לעמוד לרשותו (פניות הצוות, מצבו הרגשי, יכולת לסייע וכו').
  • להתוות תכנית פעולה מותאמת תנאים.
  • להוביל את ביצוע התכנית תוך יידוע ושיתוף פעולה עם מעגל השותפים בקהילה.
  • לתכלל את הפועלים בשטח, לתמוך, לזהות הזדמנויות, להתחבר ליוזמות קהילתיות ולשלב את הילדים והנוער ביוזמות קהילתיות.
  • להרחיב את מעגל השותפים בקהילה.
  • להמשיך את מודל  העבודה הנשען על קשר אישי וישיר עם ההורים.
  • להנחות וללוות את צוותי החינוך בהמשכיות הקשר עם כל ילדי ונערי המערכת.

חשוב לזכור בעתות חירום שכאלה כי קשר טלפוני, זומי, אישי ורציף מהווה המשכיות ובסיס להמשך הקשר והעבודה החינוכית המבוססת אמון.

חשוב להעביר מסר למשפחות שיש הבנה והקשבה לאתגרים המשפחתיים והקהילה מתחשבת בהם ושומרת על ערבות הדדית ומערכת קהילתית. קשר משמעותי בעתות מצוקה מגביר את תחושת השייכות והערבות ההדדית, גם בתנאים שאינם שגרתיים, ואפילו מרחוק.

לצוות החינוכי תפקיד חשוב בשמירה על תחושת הביטחון של הילדים והנוער. תפקוד בהתאם לתכנית חירום כזו או אחרת, נותנת משמעות יתרה לתפקיד זה, של הצוות החינוכי, ותורמת לחוויית הסיפוק והמשמעות שלו עצמו.

הוספת תגובה חדשה