דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אגודת האשראי אופק קיבלה רישיון פעילות מרשות שוק ההון

שמונה שנים לאחר שהוקמה כדי להציג חלופה של בנקאות בעלויות שוות לכל נפש, קיבלה השבוע אופק "רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי" מהממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת. הרישיון יאפשר לאופק להשלים את המערכות, ולאחר תקופת התארגנות לספק שירותים פיננסיים מקיפים באופן דיגיטלי כבר בסוף שנת 2021
אופק התשובה לבנקים

בשלב זה מדובר ברישיון לתקופה של שנתיים. מתן הרישיון הזמני יאפשר לאופק, שבניהולו של תום דרומי חכים (חבר קיבוץ פלך), להשלים את ההיערכות הטכנולוגית והתפעולית לקבלת רישיון מלא. עם הרישיון הנוכחי תוכל אופק לקבל שירותי מחשוב מחברת TCS מקבוצת טאטא, שזכתה במכרז שערכה המדינה למתן שירותי מחשוב לבנקים חדשים. TCS תעמיד לרשות אופק את כל התשתיות לבנקאות דיגיטלית כולל מערכות ליבה בנקאיות, חומרה, תוכנה ותשתיות תקשורת. בעזרת תשתיות אלו אופק תוכל להוות אלטרנטיבה למשקי בית ועסקים קטנים ולספק לחבריה שירותי עו"ש, הוראות קבע ותשלומים, כרטיסי חיוב, פיקדונות, הלוואות, תכניות חיסכון, העברות, ולמעשה את כלל השירותים המקובלים במערכת הבנקאית.

במקביל להקמת מערכות המחשוב, עתידים באופק לצאת בקמפיין אשר יקרא לציבור בישראל להצטרף כחברים-בעלים לאגודת האשראי. בבנק מבקשים להגדיל את מספר החברים ומבקשים לצרף, בשלב ראשון, עוד כ-7,000 חברים נוספים עד סוף השנה. בעמוד הפייסבוק של אופק נכתב כי הם מקווים להשלים את כל התהליכים ולהצליח כבר בסוף 2021 להתחיל באספקת שירותים פיננסיים מקיפים, כמקובל במערכת הבנקאית.

עו"ד תום דרומי חכים. צילום יח"צ
עו"ד תום דרומי חכים. צילום יח"צ

הרישיון שקיבל אופק ניתן לאחר בדיקה מקיפה שערכה עליה רשות שוק ההון, ובו היא בחנה את התוכנית העסקית שלה, והגדירה לה את שלבי הפעולה הבאים בהם תצטרך אופק לעמוד כדי להתחיל בפעילותה. רישיון מסוג זה הוא הרישיון הראשון שניתן לאגודת אשראי במתכונת החדשה של החוק לפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים. בתום תקופת ההקמה ולאחר השלמת הדרישות הרגולטוריות על ידי אופק, תתאפשר הענקת רישיון למתן פיקדונות ואשראי בהתאם לתחומי העיסוק שיותרו לאופק.

עו"ד תום דרומי חכים, מנכ"ל אופק: "זהו יום חג לאופק, ולכלל הציבור בישראל. אנחנו מודים לחברי אופק על שנים ארוכות של אמונה ותמיכה. עברנו ביחד אתגרים רבים – תשקיף מול רשות ני"ע וקבלת היתר לגיוס חברים, גיוס אלפי החברים במאות חוגי בית ברחבי הארץ, פעילות מול בנק ישראל והפיקוח על הבנקים, העברת חוק בכנסת, הגשת רישיון ותהליכי רישוי ארוכים מול רשות רגולטורית חדשה שמתארגנת ומוקמת במקביל. אופק היא גוף שונה וייחודי במערכת הפיננסית בישראל – קואופרטיב ללא מטרת רווח הפועל לטובת חבריו ומספק שירותים על בסיס ערכי ואנושי".

אופק היא אגודת אשראי שהוקמה במטרה לייצר אלטרנטיבה לבנקים, להוות פלטפורמה לשינוי כלכלי חברתי בישראל, ולהעניק לכל חבריה שירותים פיננסיים הוגנים ומשתלמים. הלקוחות באגודה הם גם הבעלים. מדובר במודל נפוץ בעולם המערבי – 43% מלקוחות הבנקים בארה"ב מנהלים את כספם באגודת אשראי. הייחוד של אגודות האשראי: אגודת האשראי פועלת ומחוייבת רק ללקוחותיה, שהם גם הבעלים וגם הלקוחות. אופק מחוייבת רק לחבריה, ולא נדרשת בחלוקת רווחים לבעלי הון חיצוניים. מודל זה מאפשר אספקת שירותים פיננסיים משתלמים ומוזלים – בחסכון ובאשראי. בנוסף, אופק פועלת על בסיס ערכים של הוגנות, שקיפות ודמוקרטיה, ומתמקדת באשראי למטרות חברתיות וסביבתיות.

הוספת תגובה חדשה