טבעונים וצמחונים עלייך גניגר / א.ג. זהבי

 

טבעונים וצמחונים עלייך גניגר

א.ג. זהבי - גניגר [דגניה ג']
איור מאת יעקב גוטרמן

 

מתוך: "ספר הקבוצה" במלאת 25 לגניגר

   
איור מאת יעקב גוטרמן

איך הגיעה תורת הטבעונות לגניגר? איך וכיצד נזרע הזרע, נבט, הכה שורשים והתפשט?

 

קשה לענות על שאלות אלו. כעת, אחרי 25 שנות קיומה של הקבוצה רבות הן הסברות ומתפלגות הדעות.

 

יש הסבורים שהגרעין נזרע באותה שעה שהחבר הצעיר ביותר שבדגניה ג ', שזה לא מכבר עלה ארצה - חלה במחלת המלריה הטרופית. חבר זה בא אלינו ישר מתוך שורות הצבא הקיסרי האוסטרו-הונגרי המתמוטט והמתפורר כשנעלי צבא מרופטים על רגליו - זכר לחורבן של הקיסרות האדירה. כיוון שהחבר הנ"ל חלה, הציעו לו לנסוע לטבריה העיר הסמוכה ולקבל מספר זריקות חינין - בימים ההם תרופה בדוקה ומנוסה למחלה זו ולכל מני חולי אחרים. אז הודיע החולה במפורש, ומבלי שדבריו ישתמעו לשתי פנים, שאין הוא זקוק לתרופות ולבתי-חולים! רפא יתרפא בעצמו ובעזרת הכוחות הטמירים והטבעיים הטמונים בקרבו!

 

עמדה הקבוצה נבוכה ובאין מוצא. סכנה לנפשו של הבחור הזה הצעיר! אותה שעה בא לעזרה החבר הקשיש ביותר בקבוצה והמנוסה בהליכות הארץ, מנהגיה ושיטות הריפוי שבה והודיע: "בעל כורחו יביאוהו לבית החולים!" וכהוכחה נמרצת לדבריו הביא חבל ובעזרת חברים אחדים, הנאמנים לתורת הרפואה המודרנית, עמד לעקוד את הבחור החולה על-מנת להעבירו לטבריה. כיון שהחייל לשעבר נעמד לפני אפשרות שכזאת, שלא ידעה עד כה, קיבל עליו את הדין ונתן את הסכמתו לדעת הרוב. היה זה בבוקר. עוד באותו ערב חזר הבחור הביתה בריא ושלם. והנה מה שקרה: בדרך לטבריה ירדה ופגה הקדחת. בהגיעו למקום בדקוהו ושלחוהו הביתה. אין מחזיקים אנשים בריאים בבית החולים וצדק החייל לשעבר. כוחות הטבע פעלו את נפלאותיהם!

 

ויש עוד סברה לסיבת הופעת הטבעונות בגניגר וזו אומרת: באורח פלא התגלגל למקום ספר, כתוב בידי מחנך אחד משוויצריה, שנשלח ע"י גרמני אחד לדגניה ג'. כאשר חבר צעיר אחד, ה"ממושקף" היחידי שבקבוצה קרא ובלע אותו ספר הייתה ההשפעה של זה כה חזקה עד שבן-לילה החליט להינזר מעתה ולהבא מכל מאכלי בשר ויתר תענוגות הקיבה המרובים, שמהם נהנה במשך 20 שנות חייו עד כה והחליט להתחיל בחיים חדשים.

 

איך שלא תסתיים הפלוגתא הנ"ל ומה שלא תהיה הסברה האמתית, קבוצת גניגר, הקטנה והפעוטה, עם ה"טבעונים" שלה, התפרסמה חיש מהר בכל הארץ. שמועות פשטו בכל הקבוצות הצעירות, שהלכו ורבו בעת ההיא, על שיטת הזנה אידיאלית, פשוטה וזולה כאחת, שעלולה להביא מהפכה שלמה בגופו וברוחו של הישוב בארץ ולפתור את בעיית ההתיישבות הצפופה בארץ. בינינו לבין עצמנו צריך להודות שרוב חברי הקבוצה לבם לא נהה ולא הלך שבי אחרי שיטת הזנה זו של סלטים מכרוב, בצל וגזר חי... ללא טיפת אוכל חם ומבושל וללא שתיית כוס מים מורתחים. אלא שבתוקף עובדות החיים ותנאי הכלכלה ששררו אז בהתיישבות הצעירה, שמשוללת הייתה אמצעים אלמנטאריים להזנה "אנושית", ממילא היו כולם לטבעונים.

 

בצל חי עם שמן - ארוחת בוקר, נזיד עדשים בתוספת צבר חי - לארוחת צהריים וארוחת ערב - דומה, בערך, לארוחת הבוקר. בכדי למלאת את "הגרעון" בקיבה היו עולים ברגל, פעמיים ביום, למספר התאנים העתיקות שהורישו לנו דרי המקום הקודמים, במבואות ובתוככי ג'ינג'ר.

 

אי המשורר שינציח בשיר שבח ותהילה, שיר ברכה והודיה לעצים הללו אשר העניקו ביד רחבה מזונות לקבוצה שלמה? השכם בבוקר, עוד לפני צאת השמש, מצאתַ את רוב חברי הקבוצה עומדים ותלויים מעל ומסביב התאנים, על בדיהן וענפיהן כשהם נהנים ממתנת האלוהים הטבעית. אלא שבבוקר דחק הזמן ולכן מלאו בחופזה תאנים מלא הכרס והכיסים. לעומת זאת בערבים נעשתה מלאכת הקטיף ובליעת התאנים בשקט, מתוך שלוה ונחת רוח. בין הערביים, לטופים על ידי רוח קלילה ומשיבת נפש, התחילו חברי גניגר בחייהם ובדיוניהם החברתיים מתחת לתאנים. פה, בין העפאים והענפים המסוקסים של התאנים המגויידות פיכה המעיין של חיי הקבוצה הצעירה. פה, בשעה שבין המקלחת וארוחת הערב, חישלה הקבוצה את חייה לקראת העתיד. ופה, בפינה זו, ידם של הטבעונים על העליונה: קטוף ולעס, קטוף ובלע תאנה אחר תאנה ותוך כדי המעשה אתה יכול לשמוע תיאורים מזהירים על המשק הטבעוני שעתיד לקום. "וכי למה לנו פרות? ועל מה לנו טרדות עם בהמות-עבודה" לשם מה עלינו לטפל בעופות ולהשתעבד ללולים? לשם מה להירתם לעגלת המשטר הקפיטליסטי ומנהגיו? למה לנו להזדקק לשווקים, לסחר ולמכר? ניצור במו-ידינו את צרכינו ונסתפק בעמל כפינו! חופשים נהייה במעשינו ובחיינו! עצי פרי - נטע, ירקות - נזרע, שקדים - נשתול ונרבה זיתים ונספק לעצמנו את החלבונים, עמילן, ויטמינים, פחמימיים, שהם למעשה, פחמימות .בצורתם הראשונית והטבעית.

 

כל ארוחה וארוחה בחדר האוכל הייתה מלווה שיחות וויכוחים תוססים ובלתי פוסקים על ההזנה הטבעונית ותוצאותיה המזהירות. מתוך אמונה עמוקה, באותות ומופתים שמתוך ספרים ובמספרים הוכיחו הטבעונים על הנזקים העצומים שנגרמים לאנושות ע"י החלבונים המרובים שהיא בולעת ועל הנזק הגדול שנגרם לגוף בגלל לעיסה מרובה, על דבר המחלות המרובות שתוקפות אותנו, ע"ד התמוטטות עצבי אנוש בגלל שתיית תה, קפה ומשקאות אחרים.

כל הפגעים האלה ניתנים להירפא ע"י מקל הקסמים של ההזנה הטבעונית.

 

לעתים קרובות מאד יצאו אלו, מנצחים. מדי פעם ופעם פרש מישהו ממחנה אוכלי הבשר ושותי-התה והתחיל להרגיל את קיבתו לצלחות הגדושות כרוב בלתי מבושל, גזר חי ותרד טרי ללא מלח ופלפל ולמרק-פירות על טהרת המים הזכים והטהורים. ההוכחות המשכנעות של הטבעונים נשאו את פריין. איש כי יחוש בקיבתו - תרופה מנוסה ובדוקה בשבילו - שזיפים שרויים במים במשך 24 שעות, נחלש הגוף מעבודה מפרכת בימי קיץ ארוכים - צלחת מלאה גזר חי בתוספת חופן שקדים וצימוקים, ראש כי יסתחרר ויכאב - תפוח זהב טרי ו"טחינה" של צימוקים ואגוזים. כי זו הסיסמה - אין מחלה שאין מרפא לה ע"י אוכל טבעוני - נשאה ברמה ובגאון.

 

כבר אז לפני שנים רבות התבלטו בחייל לשעבר של הצבא האוסטרו-הונגרי סימנים מובהקים של הסטטיסטיקן לעתיד לבוא. במסרים יבשים, מדויקים ומדוקדקים נצח את יריביו וכבש את לבותיהם לרעיון הטבעונות: בעזרת פנקסי הנהלת החשבונות הוכיח כי ישנו אחוז אפסי של מחלות בין אוכלוסיית גניגר לעומת קבוצות אחרות. וכל זה הודות לכמויות העצומות של תאנים, צבר, כרוב וחובזה - בלתי מבושלים שאנשי המקום מרבים לכלות בהם. הלך וגדל וטפח זרע הטבעונות. והאמונה בשיטת הזנה זו הלכה והתעמקה והכתה שורשים. אסור אחרי אסור הטילו על עצמם הטבעונים ועשו זאת מתוך חדווה, שמחה ורצון: לא ביצה, לא גבינה, לא חלב וגם לא חמאה. גם בלחם האנושי הפשוט שממנו ניזונה האנושות עוד מימי מתושלח - בחלה נפשם. ויקומו וימציאו להם לחם חדש ומיוחד, טפלו בו ושכללוהו ויפיצו אותו ברבים.

 

ואם אתם חושבים שהטבעונים הסתפקו רק ברפורמה של ההזנה אינכם אלא טועים. הגוף שלנו סובל לא רק מהזנה גרועה כי אם גם בגלל תנאי שכון רעים שבתוך בתי אבן ובטון! שונאים בנפש הן הקוביות הסגורות והמסוגרות של הבטון! הבתים הבנויים לתפארת גוזלים מאיתנו את האוויר הצח והרענן וחוסמים בעדנו את הנשימה מהמקורות הטבעיים. ואז נמנו הטבעונים החליטו ועזבו את בתי מגוריהם ויצאו לאווירו של עולם. מי שבנה את משכנו מתחת לעצי התאנה ומי שלא די לו במקום הזה עלה להרים ולגבעות לשומֵרות השוממות והבודדות ושם השתכנו עד... עד שהרגישו בהם השכנינו הערבים ובלילות חושך סחבו מתחתיהם... של הטבעונים כמובן, את הסדינים, הכרים והשמיכות. קמה בהלה בין החברות: סכנת נפש עליהם על הטבעונים! ושמא ירצחום נפש! התאספו מספר חברות והחלטה נחושה החליטו: עלו על הגבעות, הרסו את קני הטבעונים, סחבו את המצעים חזרה למטה, למקום הישוב. "אם רצונכם לשאוף אויר חפשי תשכבו לכם על האדמה שהיא אם כל חי." כך אמרו.

 

עברו שנים, גדלה ורחבה הקבוצה. רחב ופרץ גם המשק במלא כוחו ואונו ולאו דווקא ע"פ הקו של השיטה הטבעונית - פרי חלומות הזוהר של שנות הנעורים והתכניות שנרקמו תחת התאנים העתיקות. עם גדולה של הקבוצה והתפתחותה גדלה ועצמה גם כת הטבעונים אשר בתוכה. נהרו ובאו אליה כל חולמי חלומות ובעלי השקפות עולם רדיקליות, מחפשי דרכי חינוך חדשים ותמורות עולם נעלות. והתקופה הרת מפנה... הנוער בכל העולם שואף להשתחרר מדכדוכי הנפש שלאחרי המלחמה העולמית הראשונה ומחפש מוצא למאווייו הנפשיים שפעפעו ותססו בקרבו ללא מוצא ודרך... ומספר הבורחים ל"עבר" הזה גדל ורב: מי מתוך אמונה שיירפא לו ולגופו הדווי, מי מתוך חיפוש 'נפש בריאה בתוך גוף בריא', מי שנמאס לו התפריט החדגוני של המטבח וחשקה נפשו במעדני המלכים של הטבעונים... צמחונים למחצה ולשליש, ומי שנמאס עליו הדג-מלוח והבוליביף!

 

עם גדול מספרים של הטבעונים גדלה ועמקה גם אמונתם ועד כדי קדוש השם!

 

ומעשה באחד מהם שחלה בקדחת ממארת שאכלה את בשרו ודמו במשך שבועות וירחים ולא שעה לתחנונים של בני ביתו ושל הקבוצה במאנו להזדקק לרופא ולרפואות וכמעט שהשתמשו נגדו באותם האמצעים כנזכרים לעיל במעשה החיל לשעבר... ומעשה בטבעוני שני שחלה במחלה קשה ומוזרה עד כדי סכנת נפש והוא בשלו: הבו לי ענבים, שקדים וצימוקים ויוטב לי!

ומעשה בטבעוני שלישי שחמישה ימים רצופים צם (וגאנדי לא היה עדין מפורסם בימים ההם) בכדי להביא את קיבתו לדי שווי-משקל...

 

את בחורותיהם-נשיהם נשאו הטבעונים והבטיחו להן אמוני-עד בתנאי... שתקבלנה על עצמן את תורת הטבעונות וחובותיה. ולא זה בלבד! הם קבלו הבטחה מפורשת ומקודשת שגם את הצאצאים יחנכו ברוח זו ויכניסום בעול של מצוות ומעשים טובים. צאו וראו! בנות ישראל אלו שחונכו על ברכי היהדות המסורתית בפולין, גליציה, ליטא ובסרביה ושהודרכו ע"י אמותיהן בהכנת הדג המפולפל, אומצת הבשר, מרק האטריות הטעים, אלו - לא רק שמלאו אחרי מצוות הטבעונות, אלא במסירות נפש נגמלו מהר מהרגליהן אלא נכנסו וכבשו את המטבח והכניסו בו רוח חיים טיבעוניים. חקרו הבחורות, חפשו וחטטו בספרות ההזנה הבין-לאומית והתעמקו בטבלאות וצרופים מסובכים עד שהמציאו מאכלים ממאכלים שונים ערבים לחך וטעימים לפה וללשון ועד כדי קציצות טבעוניות הגיעו ואת כל המאכלים שפצו, שפרו ושכללו הכל לפי חוקי האמנות הטבחית הטמירים וההרמוניה של הצבע והטעם.

 

מי ימנה ומי יספור למאכלים למיניהם שהמציאו בנות החיל הטבעוניות? מי יחדור ומי יגיע לעומקו של הרכב המאכלים המסובך? מאגוז הקוקוס הטרופי עם חלב-הציפורים אשר בקרבו ועד הכבד הצמחוני ועד ה"מיזלי" המפורסם, צרי ורפואה לחולה ולבריא וטעמו - טעם גן עדן.

 

קנאה לוהטת וצורבת כאש אחזה ותקפה את מחנה אוכלי הבוליביף והתבשילים ה"תפלים" - רטן הציבור ורגז - למה זה ומדוע יעדיפו את הכת הזאת? על מה ולמה ישטחו על צלחותיהם ושלחנם של אלה מאכלי מלכים? רק באחת קופחה כת הטבעונים! בימות החגיגות, נשפים ומסיבות - נגרע חלקם: בעת שאחרים התענגו על עוגות, שוקולד, סוכריות, יין ושאר מיני דברים טובים אנוסים היו הם להסתפק בקצת בטנים קלויים ושדופים.

 

לא שקט לבן של בנות החיל! לא רגעה נפשן עד אשר יוסר העוול והומצאו התגמולים. ביום יפה אחד הופיע המושיע: טבעונית מפורסמת בארץ באה להתארח, לחסות בצלם של הטבעונים וליהנות מזיו פניהם ואורח חייהם והנה בשורה בפיה והגאולה בידיה! היא שתגמול לטבעונים בעד היותם מקופחים! היא תכין ותעשה שוקולד, סוכריות, עוגות ללא שמץ של סוכר, ביצה, עיסה או חמרי טריפה אחרים. ובאותו היום נהפך המטבח למעבדה אלכימית עלוטת (עוטת) סודות, רזין ולחשי-רחשים. באותו הערב כרעו השולחנות תחת כובד המשא והשפע של מגדנות טבעוניים למיניהם לא רק בשביל הכת כי אם בשביל כל הקבוצה על בוגריה, ילדיה, תינוקותיה ומטופלותיה. סקרנים וצמאי דעת תהיו ודאי לדעת טיבם וטעמם של הדברים שהוכנו? זוכרים זאת הטועמים עד היום הזה! ואם תרצו תשאלו את פיהם...

 

רוחם של הטבעונים פרושה על כל גניגר. רוח זו ריחפה, רטטה, וארגה את קוריה לא רק בחדר האוכל, במטבח ובפינות אחרות של הקבוצה כי אם גם לבית התינוקות - בית היוצר של דור הממשיכים - הגיעה! גם לשם חדרה! גם לפינה השקטה, המקום הניטרלי ופינת הטוהר והזוך הזו גם לשם הושיטו הטבעונים את זרועותיהם, ההצלחה האירה להם פנים וידם הייתה על העליונה! והטו אוזן לאמרות פיהם: מילא, השיות התועות והאובדות כלומר האבות של אלו הפעוטים שחונכו על סיר הבשר - אין כבר תקנה לגופם ולנפשם. אבל, הנשמות הטהורות והזכות הללו - אותן יש לשמור מפני הפשעים והחטאים של הוריהם ויש לגדלן ולחנכם לקראת חיים של אושר, שמחה, ושלוה, חיים של...הזנה טבעונית. וצאו וראו: מיום שגמלו התינוקות משדי אמותיהם לא טעמו טעם של בשר. לא רק ילדיהם הם כי אם גם ילדי אותם הסוררים אשר לבם לא נהה אחרי תורת הטבעונות. ואם יקרה המקרה ויחלה ילד של אם "טבעונית" ויתאונן על חולי, דווי או מכאוב ותשאלנה המטפלות בעצת הרופא והתשובה בפיו: קצת מרק עוף, קמצוץ כבד טחון או לכל הפחות קצת שמן ממעי הדגים של ארצות הצפון הרחוקות - כי אז ידאב (יכאב) לבה ותזדעזע נפשה של אם הילד החולה. ואז תתחולל בקרבה מלחמה קשה ומרה בין הרגש והחובה, בין הדאגה לילד ולבריאותו ובין הנאמנות וההתחייבות שלקחה על עצמה.

 

אחרי מה להטות?

האם אחרי הפסקנות של הרופא בעל הניסיון או אחרי האמונה הקדושה של תורת הטבעונות הכל יכולה? וגברה החובה על הרגש הטהור ונדחקו רגשות הלב הדאובים של האם בפני החובה והאמונה העמוקות. וראו זה פלא! שוב נוצחה הרפואה השמרנית ע"י כוחות הטבע הצעירים והרעננים. גדלו הילדים, חלו, התאוששו, נפלו, קמו, בגרו התמירו וגבהו בלי שמן דגים ובלי תרופות...

 

הניצחונות וההישגים של הטבעונים הגיעו לשיאם. השפעתם ופרסומם נפוצו בכל פינות הארץ. גניגר הייתה לסמל ולכוכב מאיר של כל צמחוני וטבעוני! זו הדרך! זו המטרה! רק כך אפשר להגשים את הרעיון! והתחילה הנהירה לגניגר לדרוש תורה ולקחת לקח. צמחוני כי יחפש מקלט לראשו ולרעיונותיו המטרידים והמעיקים ויבוא ויחסה בצילה של זו, חולה מקבוצה אחרת אשר לא מצא מרפא למחושיו ושמע על הנסים והנפלאות אשר בגניגר ויבוא הנה למצוא תרופה ומזור למכאוביו. טבעוני – עירוני אשר בחלה נפשו בחיים העירוניים הסואנים - יבוא הנה לחיק הטבע הטבעוני וימצא כאן מנוחה ומרגוע לעצביו המרופטים.

 

רופאי ילדים, מטפלות ואחיות באו לראות ולהזין את עיניהם בפלא הגדול של טפול, טיפוח וגדול ילדים טבעונים על טהרת מזונות טבעיים ללא שמץ של בשר, כבד ושאר מזונות פסולים. טבחות ואקונומיות של קבוצות וקבוצים באו להתחקות אחרי הסודות הטמירים של ההזנה הטבעית המבטיחה גדולות ונשגבות וחזרו לביתם בצהלות ושמחות והשמש של גניגר הטבעונית עולה ועולה ואורה מציף ומאיר...

 

עד אשר...

 

איך קרה הדבר? מתי ואיך התחילה שקיעת השמש העולה? באיזה אופן שחה קומתה של הטבעונות בגניגר? איך כשל מצעד הניצחון של הטבעונים אשר בה? איך כמש, קמל,ונבל הזרע אשר הכה שורשים, גבה ורחב?

 

על זה בהזדמנות יובל החמישים.

 

שימו לב, © כל הזכויות לאיורים שמורות ליעקב גוטרמן

סיפורים אחרונים

עדכון אחרון: