הג'ירפות / יהודית איילון (חלק ראשון)

 

הג'ירפות (חלק ראשון)

יהודית איילון - מעגן מיכאל

איור מאת יעקב גוטרמן

 

[לזכרה של המספרת עופרה קיפניס ז"ל, אשר חיה בין הג'ירפות]

איור מאת יעקב גוטרמן

קיבוץ מעגן מיכאל הנו קיבוץ גדול, שיתופי ומצליח, היושב בטח על אדמתו, אדמת ביצות כברה, שנוקזו בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

 

קיבוץ מעגן מיכאל התיישב באתרו זה בין הכרמל והים ב-1949, אך סיפורים רבים באמתחתו עוד מן הימים שקדמו לעלייתו על הקרקע.

 

בימים ההם שמו היה "קב' הצופים א'", מכיוון שהוקם ע"י בוגרי תנועת הצופים, שחשבו שהמעשה ההתיישבותי עולה בקנה אחד עם דברת הצופים: "הצופה נאמן לעמו, ארצו ומולדתו". בשנת 1943, ביחד עם קב' נוער עולה מגרמניה ואוסטריה, הם יצאו לעצמאות במחנה של הסוכנות בפרדס חנה. כך נהגו, באותם ימים, גרעיני התיישבות בטרם העלייה לנקודת הקבע.

 

בשנת 1945 התבקשו חברי הקבוצה ע"י מטה ה"הגנה", שהיו חברים בה, לדחות את עלייתם להתיישבות ולעבור ל"גבעת הקיבוצים", שליד רחובות, שם לחיות ובסתר ולהקים שם בית חרושת לתחמושת. משימה זאת הייתה חשובה, כי זמנו של המנדט הבריטי על א"י הלך לפוג, וענני המאבק הצפוי החלו מקדירים את השמים. שמו של בית החרושת היה "מכון איילון" והוא ראוי לסיפור משלו. ועכשיו לעניין הג'ירפות.

 

ליד גבעת הקיבוצים ממש, עוברת מסילת הברזל מצפון לדרום. רכבת ישראל מגיעה היום רק עד דימונה אך בימים ההם של בטרם מדינה, היה זה קו שהגיע עד קנטרה שבמצרים. הצבא הבריטי השתמש בה להובלת חיילים ומשאות ממצרים לנמל חיפה.

 

יום אחד הרכבת העבירה חיות, שהיו מיועדות לגני חיות באירופה, מאפריקה לנמל חיפה. בכלובים מרווחים על גבי קרונות משא נסעו להם אריות ונמרים, קרנפים וזברות, ספארי של ממש. אבל מה לעשות עם הג'ירפות? הרי אי אפשר לבנות להן כלובים שיתנשאו לגובה ראש ג'ירפה?! התחכמו להם המובילים והכניסו את הג'ירפות לכלוב רגיל, שפתחו בו פתח, שמתוכו יצא הצוואר הארוך והחינני של הג'ירפה.

 

עמדנו משתאים כשהשיירה עברה וליצני הדור אמרו: מה יהיה? הג'ירפות ממרום צווארן יוכלו לראות את הסוד שלנו! ומאז נטבעה מטבע הלשון: ג'ירפה! כך כונה כל אשר היה בקיבוץ על הגבעה ולא ידע את סוד קיומו של "מכון איילון" ואנחנו נזהרנו בדברינו במחיצתו. כאמור, ב-1949 "שוחררנו" מתפקידנו ומברית הסודיות. רק אז יכולנו לבנות את קיבוץ מעגן מיכאל באתרו, צופה מול הים.

 

מאז 1987 משוחזר המפעל ומופעל כמוזיאון "מכון איילון" ע"י המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות ואתם מוזמנים לבקר בו ולשמוע סיפורים מרתקים.

  

סיפורים אחרונים

עדכון אחרון: