הוא מרוקאי? גם אני / אבישי גרוסמן

הוא מרוקאי? גם אני

אבישי גרוסמן - עין שמר

איור מאת יעקב גוטרמן, העוגן

 

בחינות בגרות. המתח בעיצומו. התלמידים בריכוז מלא והמורים יושבים בחדר המורים וכוססים ציפורניים. היום נבחנים במתמטיקה, בחינה חשובה ביותר, קובעת גורלות. כולם יודעים, ציון גבוהה בבחינה זאת מעיד על חוכמתו של התלמיד, מעלה את יוקרתו בעיני הסובבים אותו, ומהווה כרטיס כניסה למחלקות יוקרתיות במוסדות להשכלה גבוהה. מנהל בית הספר גם הוא שרוי במתח גדול, ההולך וגואה, ככל שזמן הבחינה מתמשך.

איור מאת יעקב גוטרמן

פתאום נשמעת הקריאה מרחוק. המפקח על טוהר הבחינות הגיע. המנהל מרים את ראשו ומול פניו הוא רואה איש גבוה, רחב כתפיים, ממושקף השולח מבטים חקרניים וחשדניים לכל סביבותיו. "שלום, אני ממחלקת הפיקוח על הבחינות", פותח האיש ואומר, לוחץ את ידו של מנהל בית הספר המפנה אותו מיד אל הכיתה בה נערכת בחינת הבגרות. האיש נכנס לכיתה ואחריו, כמלווה, הולך מנהל בית הספר, האחראי על טוהר הבחינות בבית הספר. "מי זה הבחור הזה, למה הוא כותב את הבחינה בעיפרון למרות שההנחיה היא לכתוב בעט?" שואל המפקח את המנהל ומיד מבקש להעביר לידיו את טופס הבחינה. "למה אתה כותב בעיפרון למרות שההנחיה היא לכתוב בעט?", שואל הוא את התלמיד הידוע בעצמאות היתר בה ניחן. "ככה בא לי", משיב התלמיד, מעביר את טופס הבחינה לאורח וקם ממקומו כדי לעזוב את הכיתה. טופס הבחינה שנפסלה בידו ולצידו מנהל בית הספר הנבוך, צועד המפקח על הבחינות לכיוון חדר המורים. בעוד השניים צועדים האחד לצידו של השני שואל המפקח: "תגיד, מה שמו של הבחור שאת טופס הבחינה שלו החרמתי?", "שמו, ערן בן הרוש" משיב בחוסר רצון בולט המנהל הנבוך. "מרוקאי מה?", ממשיך ושואל המפקח על טוהר הבחינות. "נכון, הוא ממוצא מרוקאי", משיב המנהל ואין לו אפילו מושג קלוש לאן מכוון בן שיחו את שאלותיו. בבית ספרנו, למרות שהוא בית ספר בבעלות קיבוצית לומדים לא מעט תלמידים ממוצא מרוקאי. חלקם בני קיבוץ וחלקם גרים בסביבתנו הקרובה. האם עובדה זאת מפתיעה אותך? שאל המנהל והיפנה את מבטו לעבר המפקח. "גם אני מרוקאי" אמר לפתע המפקח ושלח מבט בוחן לעבר מנהל בית הספר, שניכר בו שהוא ממוצא אשכנזי שאין לטעות בו.

 

"אז אתה יודע מה", ממשיך המפקח על טוהר הבחינות את השיחה, "אני מבקש ממך להחזיר לתלמיד ערן בן הרוש את טופס הבחינה ורק תבקש ממנו שיקפיד על שימוש בעט ולא בעיפרון. כי אם לא יקפיד על ההוראות הבחינה שלו תיפסל". המנהל נטל לידו את הטופס המוחרם, מצא את ערן משחק כבר כדור עף מחוץ לכיתה, החזיר לו את הטופס הבחינה וביקש אותו להקפיד על ההוראות. הנער חייך, מרוצה מעצמו, חזר לכיתה וסיים לכתוב את הבחינה. יש להניח שלעולם לא יידע שרק מוצאו המרוקאי הציל אותו מפסילת הבחינה במתמטיקה החשובה כל כך לעתידו האישי.

 

סיפורים אחרונים

עדכון אחרון: