בית כנסת במשולש בלתי קדוש / עמוס בונה

 

בית כנסת במשולש בלתי קדוש

עמוס בונה - קבוץ אושה

איור מאת יעקב גוטרמן

 

במשך חמישים השנים הראשונות היה רק בית כנסת אחד קטן.

איור מאת יעקב גוטרמן
  הוא שכן בקבוץ אושה שמייסדיו היו צעירים מפולניה, חניכי תנועת הנוער הציוני של תנועת התיישבות פוליטית של מפלגת העובד הציוני, האזרחית מסורתית, פרוגרסיבית/ליברלית. מפלגה קטנה ושולית בעלת זיקה שאפילו לא נחשבת כשייכת למחנה הסוציאליסטי ולהתיישבות העובדת.

 

בית הכנסת הקטן הוקם בעבור הורים מבוגרים ודתיים של כמה מהחברים שהעלו אותם ארצה לפני פרוץ המלחמה מכיוון שראו את הנולד באירופה.

 

ברמת יוחנן שמייסדיו היו ילידי הארץ ובוגרי בתי ספר חקלאיים, ובכפר המכבי שמייסדיו היו חניכי תנועת מכבי הצעיר מגרמניה וצ'כיה , ושהגיעו ארצה למכביה הראשונה, בעיקרון - לא היו בתי כנסת. אלה ראו עצמם כמחדשי תרבות עברית חקלאית סוציאליסטית ואלה ראו עצמם כמפתחי תרבות הגוף והספורט של היהודי החדש החזק והשרירי. בית כנסת לא השתלב עם מגמות אלו, להיפך, הוא היווה איום כמבטא תרבות "גלותית" שעלול להפריע להתפתחות התרבות החדשה אותה רצו ליצור.

 

אך כידוע בהיסטוריה יש אירוניה.

 

החקלאים העברים הסוציאליסטים ובניהם הפכו תעשיינים קפיטליסטים והספורטאים הסוציאליסטים ובניהם גם הם הפסיקו לעסוק בספורט ואף הסבו את בריכת השחייה המפורסמת שלהם לגן אירועים ושעשועים, ובקיצור נהיו נדל"ניסטים.

 

ואז "ה' חזר". בנפשם של כמה מרמת יוחנן התעוררה כמיהה למסורת של בית אבא והחלו לחפש דרכם לבית הכנסת הקטן שבאושה, שבינתיים החליף דירה ועוד דירה, מהצריף העלוב למועדון לחבר שהפסיק לתפקד, כי קפה אפשר כבר בבית לשתות ובו בזמן גם לצפות בטי.וי. גם בכפר המכבי התעוררו אצל מספר חברים ותיקים, כיסופים לקריאה בתורה ותפילה, ונוצר מניין בבית התרבות. התפילות התקיימו בשבתות, מועדים וחגים. באושה בסגנון אורתודוכסי ובמכבי בסגנון קונסרבטיבי... ולחברי רמת יוחנן הייתה אפשרות לבחור לכאן או לשם או גם וגם כדברי הגביר באותה עיירה קטנה בפולין שאמר:"בניתי שני בתי כנסת, באחד אני מתפלל ובשני רגלי לא תדרוך לעולם! ולמעשה "קנתה" רמת יוחנן עבור חבריה זכויות השתתפות במתן תרומות לבתי הכנסת באושה וכפר המכבי, וכך עברו להן בשקט כמה שנים, אך כפי שכבר אמרנו קודם ההיסטוריה רצופה באירוניה.

 

בכפר המכבי התקבלה תרומה מקרוב משפחה - איש עשיר מחו"ל להקמת בית כנסת בתנאי שיהיה קונסרבטיבי, רפורמי, מעורב ומהול רק לא אורתודוכסי ממש. וכך הוקם שם בית כנסת יפה ומרווח, שמצא חן בעיני כולם והחלו לעלות בו לתורה בני ובנות המצוות וחתנים לפני חופתם, ואפילו בית הספר המשותף, לכבוד התחלת לימוד תורה בכיתה ב' החל לקיים שם את טכס קבלת ספר התורה.

 

הקמת בית כנסת בכפר המכבי כמו גם תהליכים ביולוגיים של כוח עליון, גרמו להתמעטות המתפללים באושה עד כדי מחסור במניין. הישועה הגיעה ממקום לא צפוי. משפחת "חוצנים" ממוצא כורדי שאבי המשפחה היה בא לקנות ביצים טריות בקבוץ. כששמע שבית הכנסת עומד להיסגר מחוסר מניין ותפקוד מסודר מילא מצווה ואסף סביבו עוד כמה "חוצנים", ובאו, ושוב שבה ובקעה ונשמעה התפילה באושה. כך במהלך מוזר אך שקט ובלי זעזועים גדולים חזר לתפקד בית הכנסת אבל... בנוסח עדות המזרח, כלומר אורתודוכסי ספרדי מתון במקום אשכנזי ו"יתום". שינוי זה גרם למשבר קטן שעבר עם הזמן. אך צריך לדעת ולהישמר בעתיד מן האורתודוקסיה החרדית שחב"ד היא "ראש החץ" במתקפה החרדית שאנו, בקיבוצים חשופים אליה.

 

וכך שוב עברו להן עוד כמה שנים, ושוב האירוניה שבהיסטוריה... וברמת יוחנן התפתחה תופעה של בנים ובנות של נקלטים "חוזרים בתשובה". הם הגיעו לכך דרך הטיול להודו וחיפוש עצמי אך בנוסף לאשראם של וויפסנה,הם פגשו גם את חסידי ברסלב וחב"ד. השתלבותם בבית הכנסת בכפר המכבי חוללה זעזועים, הם דרשו הפרדה על ידי מחיצה גבוהה בין גברים לנשים, אורתודוכסיה ממשית בלי "חיכוכים"!!

 

לחברי כפר המכבי לא הייתה ברירה, ללא חברי רמת יוחנן הצעירים לא יהיה מניין.

 

בשיחות עם חברים ובעצה אחת עם רב המועצה הושגה פשרה. להיערך לשינוי שיבטיח, מצד אחד את השתתפותם של כמה שיותר חברים, וכמו כן את השתתפותן של נשים ב"עזרה", מחיצה קצת יותר נמוכה וללא עלייה לתורה.

 

נתקבלה החלטת אסיפה בת שלשה חלקים:

- בעד המשך קיומן של התפילות האורתודוקסיות,אבל ההתכנסות במסורת רפורמית וחברי רמת יוחנן יהיו שותפים למסורת זו.

- לאפשר לציבור המתפללים לקיים את המנהגים כהבנתם. אך חשוב להדגיש כי מקובל ומוסכם שתפילת יום כיפור, בה משתתף ציבור רחב תתנהל כמנהגה בישיבה במעורב.

- קיומם של טכסים, כאלו ואחרים, כפי שהיו עד כה לפי בחירה. ואם תתעורר בעיה של ערוב או הפרדה, יתקיימו שתי תפילות - אחת ראשונה ואח"כ שנייה .

 

בקיצור, פשרה מפאי"ניקית קלסית של סטאטוס קוו, חצי תה וחצי קפה, או קודם תה ואחריו קפה או להיפך, ושלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן, אך בקיבוץ השכן.

 

שימו לב, © כל הזכויות לאיורים שמורות ליעקב גוטרמן

סיפורים אחרונים

עדכון אחרון: