מרוץ הפורמולה הגדול / אמנון להב

 

מרוץ הפורמולה הגדול

אמנון להב- גלעד

איור מאת יעקב גוטרמן

 

הכל התחיל כאשר ד. בן-ישי, קצין הבטיחות של הקיבוץ, נתקל תוך שיטוט באינטרנט בסרטון יו טיוב מדהים - מרוץ הקלנועיות הרביעי של בית האבות "משען" שברמת אפעל! בן ישי כידוע הוא אדם יצירתי, ולכן מיד הבליח במוחו הרעיון: "אם הם יכולים, למה לא אצלנו??? זה יהיה אירוע השיא בשבוע הבטיחות הצפוי בקרוב", חשב.

איור מאת יעקב גוטרמן
מכאן והלאה התנהלו הדברים במהירות הבזק, כמקובל בקיבוצנו. נאספו חסויות למרוץ מ"קלנועיות אפיקים", תמ"ה, מ.א. מגידו, קק"ל, והמרחב הביוספרי. סער, קצין הביטחון, הבטיח השגחה ואבטחה, ומשכית התלהבה והבטיחה כתבה במגזין גלעד. יבל מ"הדף הירוק", וכן כתב מוסף העמקים של "ידיעות אחרונות", אף הם נענו ברצון לפנייתנו לסקר את האירוע החדשני, וגם שם נקבע לאירוע: פורמולהגלעד 1. ל- F.I.A., ההתאחדות הבינלאומית למרוצים, נשלחה הזמנה.

 

כעת נערכו ישיבות תיאום והתייעצות עם ועדת הספורט, צוות הקשישים, רכז הרכב החדש, רכזת החינוך, החצרן, מוסך רא"מ, וכמובן עם צוות הבטיחות. בוועדת החינוך נקבע שילדים מתחת גיל שבע עשרה, הפעם לא ישותפו במרוץ, אולי במרוצים הבאים, אחרי שהעניין ייבדק שוב. גם רונית, רכזת התרבות שלנו, אימצה בהתלהבות את הרעיון במסגרת מפעלי הקיץ, ואפילו נמצא מועד אפשרי, פנוי.

 

הנהלת הקהילה נתכנסה לישיבה המכרעת, לדון, לאשר ולקבוע: 1. המסלול. 2. המקצים. 3. הפרסים למנצחים. לאחר שני דיונים, ובאישור יו"ר המזכירות, שכחובב ספורט ידוע עודד בהחלט את הרעיון, סוכם והוחלט ש (להלן ציטוט מהפרוטוקול):

 

למרוץ יהיו ארבעה מקצים: קלאב קארים, קלנועיות ארבעה גלגלים, קלנועיות שלושה גלגלים, ומתחרי טנדאם - רכיבה זוגית. פנייתו של ועד רוכבי האופנים הממונעות להשתתף במרוץ נדחתה בטיעון המשכנע שטרם אושרה עצם נוכחותם בחצר הקבוץ, ולפיכך ימתינו לדיון חוזר לקראת המרוץ הבא.

הוחלט שהמסלול לקלאב קארס, יכלול שלושה סיבובי הקפת גלעד, ואילו המקצים האחרים - רק שני סיבובים. הפרסים שנקבעו: גביע מוזהב למנצח בכל מקצה, וצפצפה אלקטרונית לכל משתתף בקבוצה שתצטיין בניקוד המצטבר הקבוצתי.

 

כמו כן הוחלט שתקצוב העלויות יוכלל רטרואקטיבית בתכנית ההשקעות החצי שנתית 2013 עם שלוש כוכביות * * * (פירושו - זה לא תקדים!). ההצעה להקצות חצי משרה להקמת מנהלת קבועה לבטיחות מרוצים, הוחזרה לוועדת הבטיחות לעיון נוסף.

 

על לוח המודעות נתלה דף הרשמה למרוץ - ההיענות הייתה מדהימה. תוך יומיים וחצי נרשמו 27 מתחרים!!! כל הכבוד לרוח הספורטיבית תחרותית!!! מטעמי בריאות נפסלו שני נרשמים (אך קיבלו פרס תנחומים - מטען חדש מהיר). משיקולי תחזוקה טכנית לקויה (מצבר חלש, אי חיזוק גלגלים, חוסר יציבות) החליט צוות בוחני הרכב להוריד שלוש קלנועיות מהרשימה.

 

על השתתפותה של החברה ש. התנהל דיון סודי ונפרד בצוות 'חברה ופרט', יחד עם הרופא, בשאלה האם היא כשרה לנהוג במרוץ שכזה, ולא תסכן את עצמה ואת הצופים. לבסוף הוחלט ברוב דמוקרטי של שלושה נגד שניים לאשר לה להשתתף, בתנאי שצוות המרפאה והאמבולנס יועמדו בכוננות כל משך האירוע.

 

בפינת העישון שליד חדר האוכל נפתח שולחן הימורים לגבי זהויות המנצחים. נשקלו שם בכובד ראש נתוני כושר נהיגה, גיל, משקל (יתרון יציבות), יכולת תמרון (סכנה בסיבובים), וכמובן דגמי הקלנועיות, לצד גורמי הנדסת הרכב, אסטרטגיית נהיגה ומיומנות צוותי המכונאים. יחס ההימורים נטה ל 40:60 לטובת קלנועיות אפיקים לעומת תל יוסף - רכב חשמלי, ורבים הימרו על זכייתה של דברה במקצה הקלאב קארס, ברכב ה-H.D.K. ייבוא ק.מ.ס. של בית גיורא, עם גלגלי ה Tour Max החדישים. על השולחן נערמו סכומים ניכרים, והמתח הלך וגבר.

 

ביום הגדול נאספו מרבית חברי הקבוץ, ילדיו וזקניו, במגרש החנייה לצפות בזינוקים. סמליהם הצבעוניים של החברות והארגונים נותני החסות התנופפו בעליזות ברוח, מעל שער הכניסה לקבוץ. לאורך הכביש ההיקפי התרכזו קבוצות מעודדות - נערות הנעורים, ילדי התלתונים ודיירי בית גיורא. אנשי שכונת הדבורים שהתקשו לעלות ולהגיע עד לנקודת הזינוק, נשארו לעודד ליד הכיכר שלהם, וגם הבמב"חים מתמ"ה קבלו משירלי אישור מיוחד לצאת לחמש דקות מהמפעל כדי לצפות ולעודד. נערי "השומר החדש" אבטחו את כל הגבעות סביב, סביב. כל הכלבים בקיבוץ נקשרו לבל יפריעו ופרות עדר הבקר הוזהרו שלא לגעות בחוזקה מול הגדר בקרבת הסיבובים הכי חדים במסלול. בנקודות מפתח הוצבו שופטי מסלול, למנוע עקיפות מסוכנות ולפסול נהגים פרועים.

 

המרוץ עצמו התנהל כמעט ללא תקלות. חיים ג. (זקן המשתתפים!) השיג במקצה הראשון יתרון מה בזינוק מעולה, למרות שנהג בסופר ספורט SE המיושנת, אך בהמשך ניצל רולף - בקלנועית Breeze אפיקים - את ניסיונו הרב בנהיגה, עקף אותו בפניית זווית חדה ומדהימה ליד שער חוביזה, והוביל לאורך סבוב וחצי בבטחה. אז התחולל מהפך כאשר שיפרה בקלנועית מספר 8 האפורה-מטאלית החדשה שלה הגיעה מאי שם מאחור וחתכה את סרט הגמר בסערה. כל הערעורים והשמועות על כך שדני החליף לה מצבר באמצע הדרך וכך רכשה יתרון לא חוקי, נתגלו כלא מבוססים.

 

חנה אבנון, הנהלורה, קבלה פרס מיוחד על אומץ והתמדה, בהגיעה עם חיוך מלא סיפוק רבע שעה לאחר כל שאר המתמודדים.

 

במקצה הטנדאם התנהל מרוץ צמוד עד לקו הסיום, והניצחון הוכרע רק במצלמת הפוטו פיניש, כאשר יוסי וריקי הקדימו בחצי חזה את מקס ונטע.

 

במקצה הבא לא הייתה כל הפתעה: משה רמון הוביל בבטחה, ברכב הBreeze 4 Lifestyler שלו, הרבה לפני יותם (מספר 7 האדומה), עלמה (בקלנועית כחולה ספורטיבית) ושבעה משתתפים נוספים. תוך ניצול מושלם של ההגה המתכוונן והמושב האורטופדי הגיע משה למהירות שיא של 15 קמ"ש בירידות, השיג וניצח בפער ניכר. סטלה ורוחמה, שהתעקשו להשלים את סיבובי ההליכה היומית שלהן למרות המרוץ, הורחקו תוך מחאה לצדי המסלול, והוזהרו בידי השופטים לבל יפריעו עוד.

 

אך הקרב המרתק ביותר נערך במקצה דגמי הקלב קאר.

 

שני מתחרי תמ"ה, וה- Carryall של החצרן, וג'קי, ואלברטו ברכב הנגרייה, ורכב האחיות - כולם ניסו לאורך כל המרוץ לעקוף את דברה, שאכן דהרה והובילה. יחס ההימורים הלך ונטה כבר ל-30:70 לטובתה, וערימת בדלי הסיגריות בפינת ההימורים הלכה וגבהה. ככל שהמרוץ התקרב לסיומו ניצלה דברה את יכולת התמרון המפתיעה שלה, ומנעה בסלאלום מרשים ממתחריה לעקוף. שושנה, שאותה הושיבו לצדה של דברה לשם האיזון (עוד טריק מפתיע שהוכיח את עצמו!) נופפה בדגל בעוז כשהיא מטולטלת בחוזקה מצד לצד, מעודדי בית גיורא נופפו גם הם בשמחה בדגליהם וילדי התלתון הצטרפו לעזרתם באקט חינוכי ראוי לציון.

 

אך כאן התחולל מהלך מפתיע: בגבשושית השבע עשרה מתחת לשכונת הבוסתן, בחצי הסיבוב השלישי והאחרון במרוץ, לפתע קרטע, דילג ונעצר הרכב של דברה עם פנצ'ר בגלגל הקדמי. הצוות הטכני של קבוצת בית גיורא, שלושת הפיליפינים, זינקו לעברה והחליפו בזמן שיא יסוד של 1.43 דקות את הגלגל הפגום, אך בינתיים הצליחה מירב ב- EZ GO של המרפאה לחלוף על פניה וליצור יתרון של כארבעים מטרים. גם שאר המתחרים כמעט וסגרו את הפער. כל הציבור נדחק לשולי הכביש בקטע שנותר, לראות איך יסתיים המרוץ, אפילו איה נאוה נטשה את השחייה היומית שלה בבריכה והצטרפה לסקרנים.

 

על תוצאת המרוץ הזה התווכחו בשולחנות ארוחות הבוקר עוד שבועות רבים, שכן מצלמת הפוטו פיניש קרסה חצי דקה בדיוק לפני הסיום. האם הצליחה דברה לסגור מחדש את הפער ולהקדים את מירב ברבע גלגל? או הייתכן שיד נעלמה הזיזה את קו הסיום קדימה בשישה מטרים על מנת שדברה בכל זאת תנצח והמהמרים יבטיחו את כספם? חנן, ראש המועצה, נאלץ לוותר על הגשת הגביע, והנושא כולו הועבר מידי שופטי המרוץ לבדיקה והכרעה בוועדת הביקורת הקבועה והנאמנה שלנו.

 

לפיכך, לצערנו, אנו מנועים מלפסוק כאן ולדווח מי באמת ניצח במרוץ המרתק הזה.

 

אבל בניקוד המצטבר הקבוצתי, ללא עוררין, זכתה קבוצת בית גיורא בניהולה של רעות ואת הצפצפות החשמליות החדשות שקיבלו כמובטח, יכולים אתם לשמוע מאז בכל רחבי הקבוץ.

 

דבר אחד ברור כבר עכשיו: בשנה הבאה, במרוץ פורמולהגלעד 2, יהיה מקצה נוסף, דרמטי ומהיר. זה יהיה מרוץ המיולים, שמסלולו יוזנק מחניון יער ווסטרוויל. יחס ההימורים נוטה כבר כעת, ביחס של 44:56, לטובת ה ג'ון-זיו הירוק, ה-HPX דיזל 4x4 מול כל רכבי הקוואסאקי. אך הפתעות - לבטח ייתכנו. ידוע לנו בוודאות ובלי ספק, כבר היום, כי גם מספר המשתתפים במרוץ הבא יגדל מאד. יהיה שמח, ואתם כבר מוזמנים!!!

 

*** לסיום, הערה מפי מנהלת המרוצים (שטרם הוקמה) - דיווח מפורט זה נכתב ברגע מיוחד של צלילות הדעת בידי כתבנו לענייני מרוצים, הימורים, וזהירות בדרכים, אמנון להב, אך כל דמיון למציאות הוא מקרי בלבד, ועל אחריותם הבלעדית של הקוראים.

 

שימו לב, © כל הזכויות לאיורים שמורות ליעקב גוטרמן

סיפורים אחרונים

עדכון אחרון: