סיכום יום עיון ב-29.10.03 על פרויקטים חינוכיים-קיבוציים שעלו יפה


סיכם: אלי ברמן - 29.10.2003
טלפון: 03-5301382
פקס: 03-5301387
דוא"ל: shituftk@takam.co.il
כ-40 מחנכים מהמגזר הבלתי פורמלי השתתפו ביום העיון, שקיימו הזרם והמעגל השיתופי ב-29.10.03 בת"א, ועסק בנושא החינוך לקיבוץ
את היום פתח נתן טל, מזכיר התנועה, אשר עמד על הצורך לשמר את החינוך הקיבוצי כאחד מהמותגים החשובים של התנועה הקיבוצית, גם כיום.

ד"ר אבי אהרונסון, המרכז החדש של מח' החינוך בתנועה הקיבוצית, פתח באנקדוטה היסטורית משחר התנועה הקיבוצית, ובה הדגים את השונות, שהייתה קיימת כבר אז בתפישת החינוך השיתופי. לאחר מכן, עמד גם הוא על הצורך הקיים להילחם על החינוך הקיבוצי. גופים אחרים מקיימים גם הם בתי ספר דמוקרטיים ופלורליסטיים, ולכן כשאנו טוענים לייחודיותו של החינוך הקיבוצי, עלינו לקבוע את מטרותיו ואת אפיוניו - אחד הבולטים שבהם היא הטוטליות שלו, חינוך שלא נגמר בשעה מסוימת, אלא מתפרש על חיי הקהילה הקיבוצית כולה.

משימה אפשרית: ברב השיח שהנחתה ניצן פלדמן-ריבלין מיזרעאל עם מחנכים צעירים - נדב לויתן מיזרעאל, חניתה צונץ משדה אליהו וקובי קריו מנערן - המסקנה הייתה: ניתן לחנך לשיתוף, לשוויון ולערבות הדדית, למרות הקשיים!
ראובן בן דב מבית זרע -
קיבוצים רבים מתלבטים בשאלת ה"זולות" ושוכניהם, נערים שמחפשים תרבות אחרת מזו של דרך המלך הקיבוצית. במאמץ חינוכי ממוקד הצליחו בבית-זרע להציב בפניהם אתגרים ומשימות ששכרן בצדן וכן לרתום אותם לעשייה ולהשתלבות עם שאר בני גילם - על פרויקט מעניין זה דיווח ראובן בן דב מבית זרע.
להרים את הקיבוץ -
חנה רענן וזיוה ילין מקיבוץ בארי תיארו פרויקט בן 10 שנים של " קיבוץ לומד". כול שנה נבחר נושא מסוים, שזוכה להארה מכיוונים שונים. השנה הנושא היה המקום - כיצד תופסים החברים את מקומם בבארי, ומהו בארי עבורם. בסדרת סיפורים מרגשים ביותר תואר פרויקט זה, שבו פרשו חברים רבים, בעלי תפקידים וחברים מהשורה, מהו קיבוץ בארי עבורם - זאת לצד עבודות אמנותיות ויצירות שהוכנו לקראת שבוע זה. התחושה הייתה שהקיבוץ ממש התרומם והתעלה במהלך שבוע זה, והמשתתפים ביום העיון מיהרו לקחת פרטים, כדי לנסות ולקיים פרויקט דומה בקיבוציהם.
סימולציה אמיתית -
נחמיה רפל, מנהל ביה"ס התיכון בקב' יבנה, תיאר במילים ובסרט וידיאו את סמינר הקיבוץ, שמקיימים כבר כ-20 שנה בביה"ס.
במהלך סמינר זה, שנערך באתרי התיישבות שונים במשך השנים (השנה במוסד החינוכי גלבוע בבית אלפא), מנהלים התלמידים קיבוץ של ממש, במשך 4 ימים, כולל ניהול משקי, כספי וחברתי, כשהמחנכים אינם מתערבים בניהול, למעט בשאלות ביטחון ובטיחות.
לקראת הסמינר נערכת הכנה רעיונית, בה נלמד נושא הקיבוץ בצורה יסודית.
איתי בית אריה מיבנה היה "מזכיר הקיבוץ" וסיפר על כך שבשכבה יש % 80 תלמידים, שאינם בני קיבוץ. זה לא הפריע להם להשתתף, ההפך. מרכזת המשק הייתה ליאת חדידה, בת המושב השיתופי ניר גלים. תיאור זה של הסמינר היה ללא ספק מהשיאים של יום העיון, ומראה שניתן לחקות רעיון זה בבתי ספר ובקיבוצים אחרים, גם אם בצורה מוקטנת.