?כסף ישמח לבב עובד

 | 04.4.2005 סיגל גשורי

האומנם? דווקא כן. את מי כסף לא משמח? אבל זו לא השאלה האמיתית שאתה צריך לשאול את עצמך. השאלה האמיתית היא האם הכסף יעשה אותך הבוס או בעל העסק שמח לאורך זמן. השמחה שלך ושל בעלי המניות שלך קשורה באופן ישיר למוטיווציה של העובדים. כשהם עובדים במיטבם אתה נהנה, וכשהם לא, אתה בצרות.

המטרה הראשונה שלך היא אם כך לגייס אנשים בעלי מוטיבציה גבוהה, אבל המטרה השנייה שלך היא להחדיר מוטיווציה ורוח חיים בכל פעם מחדש בעובדיך, על מנת שאלה יסייעו לעסק שלך להעפיל לפסגות חדשות.

האם כסף יעשה את העבודה עבור עובדיך? מרביתכם בוודאי מתפתים לשלוף כן כתשובה מהירה. אך הרשו לי לשאול אתכם, האם אתם עובדים כפי שאתם עובדים בגלל הכסף שאתם מקבלים?

את אותה שאלה שאלתי השבוע מנכ"ל מצליח של חברה בורסאית, שקורע ימים כלילות בעבודתו כבר 18 שנה. כיוון שאני מכירה אותו היטב, ידעתי כי התשובה תהיה לא. וזו אכן בהרבה מקרים התשובה הכנה.

רוב העובדים המסורים, שהינם חלומו של כל בעל עסק, עובדים בגלל דחף פנימי חזק להצליח. המשכורת היא רק קישוט ותעודת הכרה - לא המניע האמיתי. כמובן שהיא גם משלמת את החשבונות של הבית המפואר, שממנו הם לא נהנים כי הם תמיד בעבודה.


כסף לא יעשה את העבודה

אם אתה כזה שכסף אינו באמת המניע שלך להצלחה, מדוע תחשוב שעובדיך אינם כאלו?

בדרך כלל התשובה היא בדיוק הפוכה. אנשים שהמניע האמיתי שלהם הוא כסף, לא ימצאו את עצמם כעובדים שכירים תחתיך. הם ימצאו דרכים שיש בהן להבטיח כי הם יעשו כסף רב בדיוק כמו שהם אוהבים.

רוב העובדים השכירים בוחרים בעבודה אצל מישהו אחר, משום שהם אינם אוהבי סיכונים גדולים והם צריכים ודאות ברמה גבוהה לגבי הפרנסה שלהם.

אם אתה מנכ"ל מנוסה, תיאלץ להודות כי שבועיים אחרי קבלת ההעלאה או הבונוס, עשוי העובד לחזור בדיוק לאותו מקום מבחינת המוטיווציה שהיה בה קודם להעלאה, ולכן חשוב ביותר לבנות את תוכנית התמרוץ נכון.

בעיה נוספת עם תמריצים כלכליים היא שיש להם יעלות מוגבלת. קיים שלב של החזר הולך ופוחת שבו תמריצים נוספים אינם מועילים עוד באופן ממשי להפקת איכות עבודה טובה יותר מרוב האנשים ויש צורך ברמת תמרוץ כספי הולכת וגדלה.

מסקנה ראשונה היא כי כסף לבדו לא יעשה את העבודה. אז איך כן בונים תוכנית טובה לאורך זמן? ממש כמו שמתכננים בליינד דייט עם קלאודיה שיפר:

 

עקרון ההפתעה

אם היית מזמין את קלאודיה היית מתאמץ להפתיע אותה?

בחברות רבות נהוג לקיים דיוני שכר פעם בשנה. בנוסף, מחלקים בונוס או משכורת 13 הנגזרים מאיזה הליך מדידה או הערכה. השיטה הזו היא הגיונית, שכן אנשים יודעים מראש כי ההישגים שלהם יוערכו ועשויים להיות מתוגמלים. החיסרון בשיטה זו הוא שאנשים מתקבעים על רמת המאמץ שהם מעריכים שתזכה אותם בתגמול הקבוע. יש מין עקומת מאמץ, או יש שיאמרו עקומת ליקוק תחת. יתירה מכך, בחברות רבות הבונוס איבד מערכו, שכן הוא כל כך צפוי ומוגדר.

המפתח הראשון להצלחה בתוכנית תיגמול היא ממש כמו בנישואין - לשבור את השיגרה.

עליך ליזום הטבות מיוחדות באופן לא צפוי ובלי שום סדר. לא על פי רבעונים ולא במסיבה השנתית של החברה אלא סתם ככה.

בחברה אחת שלה ייעצתי המלצתי לערוך הצבעה בין העובדים על העובד שעבד מכל הלב, והעובד המצטיין קיבל נסיעה חלומית לחו"ל על חשבון החברה. התחרות הזו העבירה מסר לגבי הערכים שהחברה מעריכה, ערך של הערכה ספונטנית שלא שמורה רק למנהלים וחפה מפוליטיקה תאגידית.

 

משלמים את החשבון

אני בטוחה שאת הארוחת ערב של קלאודיה היית שמח לשלם, גם בלי לדעת אם זה ישתלם לך בסוף הערב. אם תעשה תוכנית תמרוץ טובה תשיג שני דברים: תהיה לך רמת ודאות טובה לגבי התוצאה ואולי באמת תוכל להרשות לעצמך את קלאודיה או את אחותה התאומה.

"אין ארוחות חינם" - תמרוץ עשוי לעלות כסף, אבל הוא כרוך גם בהקדשת משאבים של אנרגיה ומאמץ. כדאי להיעזר במומחים שמבינים כיצד אנשים פועלים ומה מניע אותם, ולא לסמוך רק על תחושות בטן או תוכניות אופציות שניסח משרד עורכי הדין שלך לעוד כמה לקוחות.

 

תזמון

תזמון הולם הוא הכרחי עבור התניה יעילה. כשאתה בונה תוכנית תמרוץ אתה מבקש להתנות התנהגויות מסויימות או הרגלים מסוימים. זו בדיוק הסיבה לחולשתו של בונוס סוף שנה, כגורם מוטיווציה באפריל. זה פשוט רחוק מדי.

אתה חייב למצוא דרך לדעת על הרגלים חיוביים בסמוך לאחר התרחשותם. אם עובד קיבל מכתב הערכה - צ'פר אותו מיד. אל תחכה לסוף השנה.

 

הדרך ולא רק התוצאה

עובדים מעריכים יחס לפעמים יותר מכסף. יש עובדים שיעבדו לילה שלם רק כדי לקבל חיוך מהבוס או מילה טובה. יש לך אלף דרכים לעשות את זה, אם רק תהיה מודע ותפתח את הלב. תן מילה טובה, חלק מחמאה בישיבת צוות, פרסם ברשת הדואר הפנימית, תביא לו מתנה מחו"ל. כיוון שנתינה היא מתנה ענקית לעצמך, אתה גם מתגמל וגם מתוגמל בו זמנית.

 

ספונטניות וחוש הומור

השניים האלה עוד לא הזיקו לאף אחד. יצירתיות היא אחד משמות המפתח להצלחה בעולם העסקים היום. אתה רוצה לעודד את החשיבה הזו אצל עובדיך, וכדי לעשות את זה כדאי שתשמש להם דוגמא חיה. תוכנית התמרוץ היא המקום שבו אתה יכול להתפרע: יום כיף בקרטינג, א"ש לילה בספארי, יום "מהפך" לעובדות החברה, סדנה על אהבה, סדנת מו"מ בדואית - הכל הולך, כיד הדמיון הטובה.

הכר את עובדיך, ועשה את הדבר שיפיל אותם מהכיסא. עדיף שעובדים ידברו בהפסקה על הפעילות שיזמת להם, מאשר על המאהבת שלך או על הקיצוץ בארוחות הצהרים שלהם.

 

התפתחות אישית

הדרך החזקה ביותר לעורר באנשים מוטיווציה היא התפתחות אישית. סייע לעובדים שלך לצמוח ולהתפתח מבחינה אישית. תשוקה היא מפתח להצלחה לא רק בדייט עם קלאודיה - היא המפתח להצלחה בחיים. היא התלהבות ושמחה שמגבירה את הרצון לתרום לחברה מתוך מניע פנימי עמוק של גאווה אישית.

 

כשקלאודיה לא פנויה?

כשאתה מזהה עובד נטול מוטיווציה לחלוטין, או כזה הנתון במשבר, פעל מתוך חמלה ואכפתיות בלבד. צ'פר אותו על אף שלא עשה דבר ראוי לתגמול ואפילו לא דבר כשורה. תמרוץ כזה יכול לפעמים ליצור נקודת מפנה חזקה. זכור שגם פיטורין ועלויות השמה עולים כסף רב, ולא מבטיחים בהכרח תוצאה טובה יותר.

 

התמדה

תוכנית תמרוץ חייבת לחזק בהתמדה דפוסי התנהגות רצויים לחברה שלך ולא משנה מהם. מהירות תגובה, כושר אלתור, יכולת אבחנה. בכל פעם שעובד משתמש בהם - דאג לחזק אותו. תוכנית חיזוקים עובדת מטבעה על חזרה שיוצרת התניה.

 

בדיקת התאמה

אחרי שנה, אפילו קלאודיה עשויה לאבד את קסמה. עלייך לבדוק אם היא עודנה מתאימה. האם תוכנית התמרוץ עשתה את העובדה, הפיחה חיים בנשמתך ואודם בלחייו של מנל הבנק שלך, או אולי כדאי לאמץ כלה חדשה. חברות רבות מדי נוהגות לנוח על זרי הדפנה שהגה סמנכ"ל משאבי האנוש בתוכנית החומש האחרונה. כדאי לבדוק אפקטיוויות לפחות פעם בשנה.

העיקר לא להירדם בשמירה.


סיגל גשורי עורכת סדנאות ועוסקת באימון אישי למנהלים בכירים ואנשי עסקים


עוד באתר הזרם והמעגל השיתופי