ח'כ איתן ברושי: הבוקר נערך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בעקבות הצעה לסדר היום שהגשתי בנושא: "הסרת החסמים המונעים בנייה במרחב הכפרי"

ועדת הפנים והגנת הסביבה: להסיר את מגבלת הגודל של היישוב הכפרי ולקבוע קריטריונים ברורים לגדילת יישובים מעבר לריבוי טבעי, תוך האצת היישום של החלטות הממשלה בנושא

הבוקר נערך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בעקבות הצעה לסדר היום בנושא: "הסרת החסמים המונעים בנייה במרחב הכפרי" שהגיש ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) ואליה הצטרפו גם ח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת) וח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) שגם ניהל את הישיבה. במסגרת תכנית תמ"א 35 נקבעה לכל יישוב מכסת יחידות הדיור המותרות בשטח הקו של היישוב באופן שרירותי וללא קריטריונים והתחשבות בגידול הטבעי של היישוב. לקיבוצים ומושבים רבים קיימים שטחים ויכולת לבניית יחידות דיור נוספות בשטחם אך הם מוגבלים מכיוון שהגיעו למכסה שנקבעה עבורם.

ח"כ איתן ברושי פתח את הדיון ואמר: "הדיון היום נעשה כתוצאה מיוזמה מתחילת הכנסת הנוכחית כאשר עוד שימשתי כמזכיר התנועה הקיבוצית. עדכון תמ"א 35 מתמשך כבר תשע שנים. יש החלטות אך הביצוע שלהן שואף לאפס. חייבים לאפשר לכל הפחות ריבוי טבעי. לא ייתכן שקבוצה של פקידים ישבו ויחליטו לקיבוץ או מושב את מספר הדירות שהוא יכול לבנות בשטחו, ועכשיו הם צריכים לעבור תהליך אין סופי שבסופו לא ברור אם בקשתם תאושר או לא. אני דורש להסיר את מגבלת הגודל של היישוב הכפרי ולדאוג שכל יישוב יוכל לבנות על פי דרכו והשקפתו. השינוי הארגוני שהעביר את מנהל התכנון ממשרד הבינוי והשיכון לאוצר לא הוכיח את עצמו בינתיים ולא הועיל. אני מבקש להבחין בין ריבוי טבעי לבין גידול כתוצאה מריבוי שאינו טבעי. בריבוי טבעי אין שיקול דעת לממשלה ולגורמי התכנון כמה יהיה גודלו של יישוב. הגיע הזמן שגם במרחב הכפרי יבנו בצורה צפופה יותר ולגובה. קיימת אפליה בנושא של המרחב הכפרי לעומת המתנחלים, החרדים והמיעוטים. זהו ספר לבן למרחב הכפרי. עוינות הפקידות ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לא השתנתה גם אם השר התחלף. נוצרה תחושה שמישהו למעלה החליט לחסל את ההתיישבות והחקלאות. אם האוכלוסייה בישראל תגדל וההתיישבות לא בהתאמה ותגדיל את כוחה - היא תעלם."

ח"כ עבדאללה אבו מערוף: "דיון חשוב מאוד, מודה לברושי שיזם אותו. חייבים לשבור את החסמים הקיימים אם זה דרך חקיקה או שינוי נהלים במנהל. כמה זמן אפשר לסחוב את נושא תמ"א 35. צריך לראות את הטווח הרחוק. יש תשתיות קיימות. מה הבעיה להרחיב? זה יותר זול ונוח עבור המדינה. הכדור אצל מנהל התכנון והאוצר והוא חייב להפסיק לעצור את הבנייה."

ח"כ חמד עמאר: "כל נושא תמ"א 35 זה פקידים שישבו בירושלים ועשו עיגול מסביב לבית האחרון ואמרו שהיישוב לא יגדל יותר. ככה תכננו את כל היישובים. ביישובים הדרוזים תמ"א 35 מהווה את המכשול הכי גדול, אבל גם במצב הזה ניתן לפתור את הבעיה אם רוצים. המדיניות צריכה להשתנות וכל הנושא של תמ"א 35 צריך להיעלם. אי אפשר להמשיך ולהגביל את הגידול של היישובים. אם היישוב לא יכול להתרחב לאן ילכו הילדים? יש לסכם שהריבוי הטבעי של היישוב לא יהווה בעיה. יש לקבוע קריטריונים ברורים להרחבת היישובים."

ראש מועצת בית ג'אן ביאן קבלאן: "תמ"א מהווה קיר בטון ליישובים. את ההחלטה הזו צריך לבטל. לא ייתכן שכל פעם שמכינים תכנית מתאר יש לחכות כמה שנים בשביל להסיר את החסמים."

רפי עשת, נציג התנועה הקיבוצית בוועדה הארצית לתכנון: "תמ"א 35 שקיבלה תוקף ב-2005 הייתה צריכה להכיל מנגנוני תיקון ארבע-שנתיים. רק ב-2016 נעשו תיקונים שהיו צריכים להיעשות בשנת 2009. אני אומר לכם - יותר לא יהיו תיקונים. חל גידול של 6 שנים בתוחלת החיים, וזה מפר את המאזן הדמוגרפי של היישוב. יש לזה השפעה מכרעת על הגידול של היישוב והצורך בתוספת בנייה. זה הופך את היישובים לבתי אבות. אין אפשרות לצעירים לבנות כל עוד הוותיקים ממשיכים להחזיק בית. כשהתקבלה ההחלטה ב-2005 מספר הדירות כבר היה קטן מהקיים."

נוהאד משלב, ראש מועצת אבו סנאן: "זה בסך הכל קו אבל זה בעצם קיר. יש אדמות פרטיות שאין מה לעשות איתן. אין בנייה לחיילים משוחררים. 1000 יחידות דיור תקועות על פני 120 דונם. עושים מאיתנו גטו."

עו"ד אורן אבלה, יו"ר ועדת ההתיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין: "הדבר חמור ביותר וזהה בשני המגזרים. בנען יש רשימת המתנה עד אחרי הקיבוץ ולדור ההורים אין יכולת לעזור לילדים לקנות דירה בחוץ. אותו סיפור קורה במושבים שם יש הקצאה רק לשני בנים. יש שטחים ליד הבית שאין מה לעשות איתם. גם כשמנסים להסדיר זאת זה נתקל בהתנגדות ברמ"י ובמשרד החקלאות. 6-7 פקידים לא יכולים לטפל במרחב כזה עצום. ביקשנו משר הבינוי והשיכון להוציא הוראת שעה להסבת שימוש בעשרות מבנים חקלאיים שנותרו ללא שימוש, ועד עכשיו זה לא זז."

צביקה, יועץ למרכז השלטון המקומי: "הגענו לנושא הסדרה של היישובים ואיפה שהיה צריך לתקן עשינו זאת. חולק על ח"כ ברושי, יישוב שיש בו צמיחה אני מאמין שיתנו לו לגדול. אנחנו כשלטון מקומי תומכים בתמ"א 35."

רעות עמית, רפרנטית של תמ"א 35 במשרד האוצר: "קיימת העדפה ליישובים העירוניים והרחבת היישובים במרחב הכפרי מגבילה אותם. נענו לבקשות רבות להגדלת מספר הדירות בקיבוצים. גם במושבים הוספנו יחידת דיור נוספת לכל נחלה במושבים. ניתן לעדכן את מספר יחידות הדיור בתמ"א 35 אחת לשנה במרחב הכפרי. אין פירוט לגבי הקריטריונים בבקשות במועצה הארצית לתכנון ובנייה. נותנים אפשרות ליישוב לגדול תוך התחשבות בשיקולים של התכנון הארצי. התקבלו עשרות בקשות מהמרחב העירוני ואושרו גם המון בקשות מהמרחב הערבי. קיימת גמישות במחוז הצפוני לאשר בקשות. קיימת הוראה בצפון לחרוג ממגבלת המרקם."

שלומית גרטלר, אגף אדריכל ראשי במשרד הבינוי והשיכון: "היינו שותפים לתיקון של תמ"א 35, עבדנו על כך מאוד קשה ודאגנו שמי שצריך לגדול יקבל את האופציה. דאגנו שיהיה מנגנון של גמישות ותיקון של פעם בשנה. במקרים מסוימים ניתנו פתרונות ליישובים מסוימים. השר חושב שהסבת מבנים קיימים הוא פתרון ראוי וזה נמצא בהליך במשרד."

רענן אמויאל, מנהל אגף תכנון במשרד החקלאות: "זה נראה בעייתי לקבוע מגבלת גודל על ריבוי טבעי ביישוב. כל מי שביקש מהתנועה הקיבוצית נענו לו בחיוב. בהיבט הרחב יש מספיק מקום להתפתח. יש כמה אפשרויות לתיקון. יכול להיות שאנחנו ביחד עם מנהל התכנון צריכים לנסות לגבש קריטריונים".

רונית ליברסט, רמ"י: "תמ"א 35 היא רק התחלה ולא כל העניין. יש יישובים רבים שמה שיקבע את התכנון שלהם זו התכנית הגדולה ולא התמ"א. רשות מקרקעי ישראל בכל מקום שיש פוטנציאל הרחבה, עושים מאמץ כדי להרחיב אותם."

ח"כ עמאר סיכם את הישיבה: "אני קורא למשרדים האחראים שנושא הריבוי הטבעי לא יהיה מגבלה לגדילה של היישוב. יש לקבוע קריטריונים ברורים לגדילה של היישוב מעבר לריבוי הטבעי. ששר השיכון יחתום על הסבת המבנים בהקדם. תמ"א 35 מהווה חסם עבור היישובים במגזר הערבי והדרוזי ויש להגמיש. קוראים להאיץ ולקיים את החלטות הממשלה שהתקבלו בנושא הבנייה במרחב הכפרי. "

ח"כ ברושי: "יש לזרז את הליכי הבנייה במושבים ובקיבוצים – הבעיה היא לא עם ההחלטות של רשות מקרקעי ישראל אלא עם יישומן על ידי הנהלת הרשות. יש הרבה החלטות ומעט יכולת ביצוע. צריך לתגבר בכוח אדם מתאים את הרשות. כמו כן, יש להסיר את מגבלת הגודל של תמ"א 35 ולאפשר לכל יישוב במרחב הכפרי לגדול על פי צרכיו, או לאפשר לכל הפחות ריבוי טבעי בכל יישוב בכפוף למגבלות קרקע ותכנון. גידול מעבר לריבוי טבעי יחייב אישור של גורמי התכנון - אבל בכפוף לקריטריונים ברורים.

תמ"א 35 היא תכנית מתאר ארצית שנועדה להגדיר את מדיניות התכנון ופריסת היישובים בישראל עד שנת 2020. התוכנית, שנקראת גם "תכנית המתאר הארצית המשולבת לבניה, לפיתוח ולשימור", פורסמה בנובמבר 2000, ואושרה על ידי הממשלה בסוף שנת 2005. המטרות המוצהרות של התוכנית הן "לתת מענה לצורכי הבנייה והפיתוח של המדינה תוך שמירה על השטחים הפתוחים ועל עתודות הקרקע לדורות הבאים". 

 


מסמכים חדשים באתר המחלקה הפוליטית