ח'כ איתן ברושי: הועדה לביקורת המדינה דנה בריבוי התאונות בכביש 66 בצפון
ביום שני (11/7) התקיימה ישיבה בוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66. הכביש אשר נמצא בשטחה של מועצה אזורית מגידו ידוע זה זמן רב ככביש מסוכן אשר מתרחשות בו תאונות דרכים קטלניות באופן תדיר, אשר גבו נפגעים רבים בנפש ובגוף. גם גדר הבטון שנבנתה בכביש כדי לחצוץ בין הנתיבים, לא הועילה ואף מקשה בחלק מהמקרים. על אף מרכזיותו של הכביש באזור הוא נותר חד מסלולי.

  
ח"כ איתן ברושי אמר בדיון: "המחיר של כביש 66 זה מחיר הקיפוח של הצפון במשך הרבה מאוד שנים. קשה מאוד לפתור באמצעים קונבנציונליים בעיה לא קונבנציונלית, מה שנדרש הוא איזון לעומת השנים שלא עשו כלום. יש באזור עוד כבישים מסוכנים חוץ מהכביש ששודרג בצומת גולני. המטרה של הממשלה היא להביא אזרחים לגור באזורים אלו והכבישים זה חלק מהעניין. שדרוג הכבישים המרכזיים מחייב גם את שדרוג הכבישים הרוחביים. יש להטיל על משרד התחבורה להשלים את תכנון כביש 66 עד לסוף שנת 2016 כדי שהכביש יכנס לתכנית החומש ויהיה בביצוע בתקציב של 2017. דרושה אכיפה מוגברת יותר בכביש על של המשטרה וגורמים נוספים שיקטינו את הפגיעה בנפש. יש לקיים דיון ביקורת עד סוף שנת 2016 בו נקבל אינפורמציה על מה התקדם בנושא".

 
ראש מועצת מגידו, איציק חולבסקי: "מודה לח"כים שהגיעו לדיון. הכביש מקופח בצורה בלתי סבירה. תכנית החומש אמורה לטפל בהרבה כבישים וכביש 66 חייב להיות בפנים. מעקה בטון זה פלסטר – ברגע שיש תאונה זה יוצר פקקים ובעיה בחילוץ הרכבים והנפגעים. בעשור האחרון היו קרוב ל-40 הרוגים ואלף פצועים בכביש. בשנת 2015 לבדה היו 5 הרוגים. זה מאזן למבצע צבאי, לא לכביש. הכביש הוא רולטה רוסית ומונע התפתחות של יישובים ותעשייה בקרבתו".

 
 יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר: "בעשור האחרון נהרגו למעלה מ-40 אנשים ונפצעו יותר מ-800. הכביש זכה לכינוי הנורא "כביש הדמים" אך לא נכנס לתוכנית החומש של משרד התחבורה. משרד התחבורה הוכיח בפעמים הקודמות שכאשר הוא רוצה הוא יודע לתקן עוולות אך משום מה בנושא כביש 66 הוא אינו פועל כראוי".

  
מריה כהן אתגר - מהנדסת ראשית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "מדובר ב-18 ק"מ של כביש אורך הפתוח לתנועת ישראלים כעיקר הטיפול בו נעשה כיום בשיפור מוקדי סיכון. בשנת 2015 התרחשו שלוש תאונות קטלניות בחלקי כביש בהם לא נעשו שיפורים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קשורה רק למוקדי סיכון, על כן נותר קטע בכביש שיש צורך להקים בו הפרדה קשיחה, אבל זה פתרון זמני בלבד. ברגע שידענו שהכביש לא נכנס לתוכנית החומש התרענו אבל אי אפשר לעשות שינויים מערכתיים כאלה בסכומים האלה מיידית".

 
קובי בליטנשטיין - סמנכ"ל תשתיות ופיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "כשאנחנו בוחנים כביש אחד אל מול אחר אנו בודקים שני היבטים, הבטיחותי והתנועתי. בקטעים שטופלו בטיחותית והוקמה הפרדה קשיחה ישנו שינוי משמעותי בכביש זה, לכן ישנם קטעים נוספים העומדים לקראת ביצוע. חברת נתיבי ישראל קיבלה כבר 8 מיליון שקלים לתכנון והנושא מטופל במסגרת מוקדי סיכון. אנחנו נדאג לכביש מכל הכיוונים מהבחינה הבטיחותית לאחר בדיקת כדאיות כלכלית הבודקת כיצד ההשקעה הכספית תהיה המשפיעה ביותר ובאיזה כביש. סיום הטיפול בכביש יערך עד שנתיים ואנו נמצאים בהליך בו 3 קטעים כבר הופרדו בהפרדה קשיחה, הדברים הללו מתבצעים תוך כדי שאנו דנים בהיבטים נוספים".

 
יו"ר הוועדה ח"כ אלהרר סיכמה את הישיבה וקבעה ישיבת המשך למעקב. "אני מבקשת ממשטרת ישראל נתוני השוואה בין כביש זה לבין כבישים אחרים . ממשרד התחבורה אני את תאריך סגירת תוכנית החומש. תתקיים וועדת ביקורת בהמשך שתעקוב ותבדוק את החלטות לגבי הכביש".
 


מסמכים חדשים באתר המחלקה הפוליטית