ח'כ איתן ברושי: דיון מהיר בוועדת הפנים והסביבה - מניעת תאונות הדרכים בדרום הארץ הנגרמות כתוצאה מגמלים משוטטים

דיון בוועדת הפנים והסביבה - מניעת תאונות הדרכים בדרום הארץ הנגרמות כתוצאה מגמלים משוטטים

 

ח"כ איתן ברושי: "דיון כזה לא יכול להיגמר בעוד סיפורי סיפורים, יש לקבל החלטה ולתחום אותה בזמן. צריך לשלב כוחות ולהזדרז לפני שיהיו קורבנות נוספים." משרד החקלאות: מתחייבים בתיאום עם שר החקלאות לקיים תוך חודש-חודש וחצי ישיבה של כל הגורמים הקשורים לנושא כדי בדוק כיצד ניתן להתמודד עם הבעיה.

 

היום (14/6) נערך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא מניעת תאונות הדרכים בדרום הארץ הנגרמות כתוצאה מגמלים משוטטים. את הדיון יזם ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) לאחר תאונת הדרכים הקטלנית שהתרחשה בכביש 2357 בסמוך לקיבוץ חצרים בתאריך 30/5 בהתנגשות של רכב פרטי עם שיירת גמלים שנעמדה על הכביש. בתאונה נהרגה נהגת הרכב הפרטי.

 

בשנה וחצי האחרונות נהרגו שלושה אנשים בשלוש תאונות שונות עם גמלים ששוטטו על כבישי הדרום. בין 2008-2015 נפתחו במשל"ט המחוז הדרומי של המשטרה 7,151 אירועים בדבר גמלים המשוטטים על כבישי הדרום. למוקד המשטרה מתקבלות בכל שנה למעלה מ-1000 פניות בנושא, וניתן רק להניח שקיימים עוד מקרים רבים שאינם מדווחים. בכל שנה מתרחשות כ-15 תאונות דרכים בהן מעורבים גמלים משוטטים.

 

בדיון נכחו נציגי משרד החקלאות, המשפטים, המשטרה, נתיבי ישראל, עמותת 'אור ירוק', 'רגבים', רשויות מקומיות ומועצות אזוריות. עוד נכחו גם אחיו של קובי (יעקב) בוזגלו ז"ל, אב לשני ילדים, שנהרג מפגיעת רכבו בגמל משתולל סמוך ליישוב יכיני ליד שדרות לפני שנה וחבריו של דוד חי כהן ז"ל מהיישוב רתמים בנגב שנהרג גם הוא כתוצאה מהתנגשות רכבו עם גמל. 

 

ח"כ איתן ברושי, יוזם הדיון, פתח את דבריו בסיפור על תאונה דרכים שארעה לו כאשר היה   קצין צעיר בסיירת גולני והתנגש עם הג'יפ שלו בעגל שחצה את הכביש והועמד למשפט בעקבות התאונה. "יצאתי זכאי מכיוון שקיבלו את עמדתי שהאשמה מוטלת על בעל העגל ולא עליי. דיון כזה לא יכול להיגמר בעוד סיפורי סיפורים, יש לקבל החלטה ולתחום אותה בזמן. יש סיירת ירוקה ויש משטרה וצריך לדאוג להקמת מכלאות בהן יושמו גמלים משוטטים ושחרורם יעשה בכפוף לתשלום קנס וענישה של הבעלים. כך יהיה גם מימון למכלאות. צריך לשלב כוחות ולהזדרז לפני שיהיו קורבנות נוספים".

 

ח"כ חיים ילין: החוק של סמוטריץ' לא יעזור. חוויתי את החוויה הכי גרועה לפני שש שנים כשהתקשרו אליי באמצע הלילה לבשר לי שבני נפצע בתאונת דרכים כאשר התנגש בסוס. לא ניתן לאכוף ולהעניש מבלי שידוע לנו למי שייך בעל החיים המשוטט, ואין את מי לתבוע. האפשרות היחידה היא סימון בעל החיים וענישה של הבעלים במקרה של תאונה. הכביש שייך לבני אדם ולא לחיות.

 

ח"כ טאלב אבו ערר: אני מסכים שמדובר בסכנה, אך מי שאשם בתופעה היא המדינה שמצמצמת את שטחי המרעה של הגמלים ולכן הבעלים מאבדים שליטה. לא ברור לי מדוע כאשר מדובר בבדואים וערבים ישר מציעים להעניש ולא למשל להגדיל שטחי מרעה.

 

ח"כ זוהיר בהלול: הגמלים חשובים והם חלק מנופינו כמו בעלי חיים אחרים. חיי אדם חשובים לי כמו לשאר הנוכחים. נפקד כאן מקומם של בעלי הגמלים. נהיה טרנדי לתקוף את הבדואים בכל מפגע בדרום.

 

ח"כ שולי מועלם רפאלי שהצטרפה ליוזמה לדיון מהיר: בשנים שגרתי ועבדתי כאחות של ילדים בטיפול נמרץ בבאר שבע חזיתי בהרבה מקרים של משפחות שנפצעו או נהרגו מתאונות עם גמלים. לא רק יהודים נהרגים כתוצאה מהתנגשות עם גמלים ואני מבקשת שלא לעשות הפרדה בדיון. אני בעד הגדלת שטחי המרעה. הדבר הראשון שיש לעשות הוא סימון של הגמלים וקשירת האחריות עליהם למגדל. צריך שיהיה מישהו שייקח אחריות במקרה של גמלים המתפרצים לכביש וגורמים לפגיעה. לא יכולה להיות מציאות שלא ברור למי שייך הגמל ומי האחראי עליו.

 

שמעון בוזגלו, עובד משמר הכנסת ואחיו של קובי ז"ל שנהרג בהתנגשות עם גמל בשנה שעברה: יש פה בעל חיים שצריך שמישהו יהיה אחראי עליו. לי יש כלב עם שבב ורכב שרשום על שמי ויודעים שהם שייכים לי במקרה שמשהו קורה.  אח שלי השאיר אלמנה ושלושה ילדים וזה לא מעניין אף אחד כי אין סימון לגמלים ומי שאחראי עליהם. למה אחרי אחי נהרגה עוד מישהי לפני שבועיים ולא נעשה כלום? לא יכול להיות שיש עבריינים שלא נענשים. זה לא קשור ליהודים או ערבים.

 

אניאלה, נציגת משרד החקלאות: קיים סימון תת-עורי לגמלים אך הוא לא חובה ונעשה בשיתוף עם הבעלים וזכה להתנגדות בהתחלה. עד 2014 היה סימון באוזן אך הוא שונה לאחר שהיו חותכים לגמל את האוזן לאחר התאונה. סמכותנו היא אי מניעת הפצת מחלות על ידי בע"ח מתוקף חוק פקודת מניעת הפצת מחלות על ידי בע"ח ולא לפקח על גמלים משוטטים. כאשר הסימון יהיה חובה נוכל לסמן כמות גדולה יותר של גמלים ונוכל להוציא תקנות נוספות, אך זה לא ייתן מענה מלא.

 

יואב מורג מנהל מחוז נגב במשרד החקלאות: האחריות על כל מה שקשור לבעל החיים הוא על המגדל. הסיירת הירוקה אוכפת שגמלים ישהו בשטחי המרעה המיועדים. אנחנו בודקים את נושא שטחי המרעה, אך לא יהיה מרעה לכל הגמלים וגם אם יהיה הוא יהיה זמני ומצומצם. צריך להגדיר את ענף גידול הגמלים כענף גידול מקצועי ואז יהיה ניתן לטפל בנושאים השונים. אנחנו מתחייבים בתיאום עם שר החקלאות לקיים תוך חודש-חודש וחצי ישיבה של כל הגורמים הקשורים לנושא כדי בדוק כיצד ניתן להתמודד עם הבעיה.

 

אורי מלכה מנהל הסיירת ירוקה: את רוב העשייה בנושא אנחנו מבצעים ולא בסמכות. יש בעיה תקציבית של מי מנהל את הסיפור בנושא של כליאת גמלים. את מה שצריך אנחנו יודעים לעשות אבל צריכים סיוע וסמכויות.

 

סיגל מורן ראשת המועצה האזורית בני שמעון: לפני התאונה הקטלני שהתרחשה ליד קיבץ חצרים בסוף מאי, התקיימה אצלי ישיבה רבת משתתפים לגבי אותו עדר גמלים שאחראי לתאונה. סוכם שיהיה מבצע משולב של הסיירת הירוקה והמשטרה לתפיסת העדר אך הוא בוטל עקב מחסור בכוח אדם של המשטרה. שבוע לאחר מכן התרחשה התאונה. המשטרה לא תמיד מגיעה לקריאות על גמלים בכביש. נתיבי ישראל צריכים לשים מכשולים בכבישים המועדים לפורענות כדי שיקשו על חדירת גמלים בכביש.

 

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם: מודה לח"כ ברושי שיזם את הדיון. נקיים דיון מעקב בעוד שלושה חודשים על מנת לוודא שהדברים נעשים והנושא מטופל.

 

 


מסמכים חדשים באתר המחלקה הפוליטית