שיתופי: האדם הרציונלי - האדם הממשי ניחן בכישורים שכליים ובשלל כישורים נוספים

24.7.2008
hadaf_hayarok@maariv.co.il    ארכיון עיתונות   

אלישע שפירא

שיתופי: האדם הרציונלי

אלישע שפירא

.

יהיה נכון לומר כי האדם הממשי, כל אדם, אינו משועבד לדחף יחיד, אינו מונע על ידי תכלית אחת ואינו ניתן לתיאור חד ממדי. כפי שהאדם ניחן בכישורים שכליים (רציונליים), כך הוא ניחן בשלל כישורים נוספים, חשובים לא פחות

 

העובדה שאת הכלכלה מלמדים בפקולטות למדעי החברה מעליבה את הכלכלנים. מרום "המטריצות" ו"המודלים המתמטיים", הם חשים אי נוחות מסוימת, כאשר מזכירים להם שעיסוקם הוא בתחום החמקמק של ההתנהגויות האנושיות החברתיות. בצר להם, הגו הכלכלנים את מושג "האדם הכלכלי הרציונלי". לשיטתם, האדם הרציונלי רוצה תמיד למקסם את התועלת החומרית; להשקיע ככל האפשר פחות ולקבל ככל האפשר יותר.

 

(הסבתא שלי הייתה אומרת: "תקנה בזול ותמכור ביוקר".) היות שכולנו אמורים לפעול על פי אותו הכלל, לדעתם, יכולים הכלכלנים לתאר באופן מדויק את עולם הכלכלה. יותר מזה, הם יכולים אפילו לחזות תופעות והתרחשויות עתידיות, כפי שהדבר קורה במדעי הטבע; ממש כפי שאנו יודעים, בביטחון רב, שגם מחר תזרח השמש במזרח, וכפי שאנו יודעים לחשב את חוזקו של גשר, כדי שיעמוד בעומס המתוכנן. מרוב התלהבותם מהאדם הרציונלי, פרי רוחם, הם לא הסתפקו ב"אדם רציונלי" אחד, אלא פיצלו אותו לרבים: "הצרכן הרציונלי", "המשקיע הרציונלי", "החוסך הרציונלי" וכו'.

 

האסכולה הפילוסופית המכונה "רציונליזם", התפתחה במאה ה-17 והושפעה מאוד מעבודתו המדעית של הפיזיקאי אייזיק ניוטון. אסכולה זו טוענת, כי הטבע פועל על פי חוקים קבועים הניתנים לתיאור ולהבנה על ידי השכל האנושי (טענה שהפילוסופיה של המדע בימינו מתייחסת אליה באופן פחות חד משמעי). הכלכלנים היו רוצים להאמין שכך פועלת גם הכלכלה. הם היו רוצים לראות בה מדע מדויק, "כמו הפיזיקה".

 

העובד הרציונלי

 

השבוע פגשתי פירוש נוסף להתנהלותו הרציונלית של האדם הכלכלי: "העובד הרציונלי". בדיון באחד הקיבוצים הסביר מי שהסביר, כי "כל עובד, רוצה תמיד לקבל עבור עבודתו תמורה שערכה גדול מערך השקעתו. לפחות שקל אחד יותר מערך תרומתו". לא צריך להיות רציונליסט דגול כדי להבין, שזו שאיפה שאינה יכולה להתממש באופן כולל. שהרי אם באמת כולנו ניצור פחות ממה שנצרוך, בהנחה שזה החוק הכללי של הטבע האנושי, מהיכן יגיע השקל הנוסף? איך ייווצר העודף שיאפשר לנו לקבל יותר ממה שניצור? האם הוא אמור להיווצר יש מאין?

 

אם נסיר את המעטה הדק של ההתנסחות הכאילו מדעית של אותם כלכלנים, נגלה שאין זו אלא תיאוריה פשטנית על "טבעו האגואיסטי של האדם". האדם הכלכלי הרציונלי, כפי שמתארים אותו הכלכלנים הדוגמטיים, מונע על ידי אגואיזם פשוט. לדעתם של הרציונליסטים הללו, האדם הוא "אגואיסט רציונלי", ורק כך אפשר להסביר את התנהגותו. להבדיל מהרציונליזם הפילוסופי והמדעי, המייחסים לאדם יכולת להבין את העולם בעזרת שכלו, יצרו הכלכלנים קרוב רחוק ומעוות של האדם הרציונלי.

 

העבודה כעשייה אנושית מגוונת

 

האם זה באמת רציונלי להניח שהאגואיזם הוא ההסבר הבלעדי להתנהגות האנושית? כאשר אני מתבונן סביבי, אני מתרשם שאנחנו יצורים הרבה יותר מפותחים ומורכבים. אין ספק, כי התועלת החומרית היא מרכיב חשוב בהנעה בעבודה, אך בנוסף לשיקולי התועלת הכלכלית, רובנו מפיקים מעבודתנו ערכים נוספים.

 

יש מי שרוצים להביא לביטוי את כוח היצירה שלהם ולעשות משהו בעל ערך מעבר לתועלת המיידית. ישנם האומנים, בעלי הגאווה המקצועית וישנם האמנים, אלה שעבודתם אמנותם. אחדים רוצים להשאיר סימן בעולם, דבר מה שיישאר אחריהם. לרובנו חשוב לדעת שעבודתנו מוערכת. אנחנו רוצים לחוש שייכים, וחשוב לנו המגע האנושי בעבודתנו. לפעמים אנחנו רוצים לתרום ולהעניק לזולתנו (אל חשש, זה לא כה בלתי רציונלי). חלקנו רוצים להשפיע, להוביל, לנהל ולהנהיג. לאחרים חשובה יותר ההתפתחות המקצועית, ורובנו רוצים להאמין שאנחנו עושים את עבודתנו היטב. אחדים ניחנו ביצר הרפתקנות והם שואפים לכבוש יעדים שנראים קשים ובלתי מושגים. כמו שנשאר בנו משהו מהאינסטינקט של "הצייד", הרודף אחר הציד לא רק כדי לאכול, כך יש בנו גם משהו מ"האדם המשחק", ואנחנו מחפשים את ההנאה שבעבודתנו. יש לנו אמונות, תקוות וערכים וגם הם באים לביטוי מסוים בעבודתנו. אלה ועוד מניעים אותנו בעבודתנו. ולמרות כל אלה, לפעמים אנחנו מתעייפים או שנמאס לנו, וגם זה אנושי.

 

אין ספק, אנו יצורים כה מורכבים, עד שאנו מתקשים לפענח נכונה את עצמנו, ובוודאי את זולתנו. יהיה נכון לומר כי האדם הממשי, כל אדם, אינו משועבד לדחף יחיד, אינו מונע על ידי תכלית אחת ואינו ניתן לתיאור חד ממדי. כפי שהאדם ניחן בכישורים שכליים (רציונליים), כך הוא ניחן בשלל כישורים נוספים, חשובים לא פחות. כאנשים רציונליים אנו מתבוננים על המציאות האנושית, ואיננו יכולים שלא להבחין ברבגוניות שלה. שכלנו תופס את המציאות האנושית כמורכבת ורבת חידות בלתי פתורות. איננו יכולים שלא להכיר במגבלת יכולתנו לתאר ולהסביר את המציאות האנושית, על כל צדדיה, בכלים הרציונליים בלבד. אפשר לומר, כי הניסיון לדבוק בהסבר אחד, במניע אחד בלבד, המסביר לכאורה את המוטיבציה שלנו בעבודה, הוא הסבר בלתי רציונלי בעליל.

 

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

מאמרים אחרונים בעיתונות תנועתית וכללית

 
עיתונות קיבוצית


גיליונות אחרונים
ארועים קרובים